Empreses

Med Playa sondeja hotels independents per incorporar-ne

La cadena gironina, que té setze establiments a la costa, tretze dels quals en propietat, aposta ara per la gestió

La cadena hotelera Med Playa, amb setze establiments, tretze dels quals en propietat, vol créixer com a gestora d'hotels aliens i ja treballa amb l'objectiu d'incorporar-ne alguns aquest 2016. El seu director general, Agustí Codina, avança que mantenen converses amb diferents propietaris que esperen que cristal·litzin. Tanmateix, i malgrat que encara hi ha en el mercat un bon assortiment d'hotels independents que constitueixen una oportunitat, Codina reconeix les dificultats de trobar producte adequat en el mercat: hotels moderns en llocs amb garanties de clientela. Per això es mostren oberts a explorar noves fronteres com ara l'hotel urbà.

Med Playa va néixer a finals del seixanta i ràpidament es va especialitzar en els establiments de tres i quatre estrelles situats al litoral (Costa Brava, Salou, Benidorm i Costa del Sol). Durant molts anys hi havia una gran diferència entre la forma de gestionar aquests establiments i els urbans, pel tipus de clientela. Però ja no és tant així perquè les ciutats s'han convertit en grans pols de turisme de vacances, segons diu el director general de Med Playa. Barcelona, Madrid, Bilbao i Sevilla estan en el punt de mira de la cadena gironina, que no amaga el desig de penetrar a la capital catalana.

Actualment, Med Playa té dos hotels i dos apartaments a la Costa Brava (1.371 places), dos hotels més a Salou (1.550), quatre a Benidorm (2.408), cinc a la Costa del Sol (2.328) i un a Bulgària (431). En total, una capacitat per a prop de 8.100 persones. D'aquests establiments, la cadena ha ampliat recentment la participació que tenia al Flamingo Oasis, de Benidorm, i al Bella Vista de Sinemorets (Bulgària), passant del 25% al 100%. L'operació ha representat una inversió de 20 milions d'euros, que s'ha fet amb endeutament.

Thomson i TUI.

Aquesta compra, en un moment en què la cadena està en la dinàmica d'explotar sense assumir-ne la propietat, es justifica per la fi d'un projecte que Med Playa i l'operador turístic britànic Thomson, veterà soci estratègic de la cadena, van signar el 2000 per fer hotels conjuntament. Només es van fer aquests dos perquè a finals d'aquell any, Thomson va ser adquirit pel colós alemany del turisme TUI, que ara ha decidit retirar-se. En canvi TUI sí que ha proposat a Med Playa incorporar establiments de la cadena al seu segell Sensimar, un producte de comercialització exclusiva de l'operadora amb el qual vol plantar cara a la intermediació online. L'hotel Riviera de Benalmádena ha entrat dins d'aquest segell per un període inicial de tres anys.

Cal pensar que encara avui dia el 55% de les vendes de la companyia catalana es fan a través de l'operació turística clàssica. Codina recorda que quan el seu pare -Narcís Codina, avui dia president- amb altres socis va muntar l'empresa, el 100% de la contractació s'efectuava a través de grans operadors europeus, sobretot britànics (encara la meitat dels clients són d'aquesta nacionalitat). “Era un mercat de demanda i no hi havia alternatives per portar turistes”, diu. Això canvia amb la irrupció del canal d'Internet i els vols de baix cost, que alteren les regles.

Agustí Codina, que es va incorporar a la direcció el 1995, pensa que l'aposta que en aquell moment van fer per la tecnologia els ha permès tenir una gran palanca competitiva en l'actualitat: “Ha donat gran solidesa a la gestió i ha facilitat la connectivitat amb tots els agents de vendes en línia i la venda de la web pròpia.” Codina explica a tall d'exemple que el col·lapse del turisme rus a la Costa Daurada no els ha afectat tant perquè van activar els ressorts de comercialització per suplir-lo amb altres mercats.

Med Playa va facturar 79,2 milions d'euros el 2015 incloent-hi les participades, 13 més que el 2014, dels qual nou són atribuïbles a l'operació d'adquisició del 100% dels dos hotels.

El fundador Narcís Codina era tècnic d'Hisenda fins que el món hoteler el va seduir. Va arribar a tenir 40 hotels, però el context econòmic de finals dels 80 el va forçar a vendre'n bona part. El grup té 1.368 treballadors de mitjana anual (amb puntes de 1.635). Destina 100.000 euros a formació.
Facturació
79,2 M€
Treballadors
1.368
Any de fundació
1967
La naturalesa d'una decisió

Optimitzar l'estructura del negoci

Tenir una cartera d'hotels més ben assortida ha de permetre treure el màxim rendiment a l'estructura del grup, “que és cara de mantenir”, apunta Agustí Codina. Als recursos destinats a la gestió i comercialització, cal sumar-hi els d'altres empreses auxiliars de Med Playa que actuen com a proveïdores dels hotels de la cadena però també d'altres. Destaca Quickchef, una firma de restauració que elabora menjar per als hotels i que ara ampliarà el seu perímetre d'actuació a altres àmbits com els restaurants (va facturar 3 milions el 2015); Lavandería Hotelera Andalusa és una bugaderia situada a Archidona, Màlaga, que té unes vendes de 2,5 milions; finalment, Viajes Holidays in Spain és una agència en línia de viatges majorista i al detall. El grup també té una societat que explota restaurants franquiciats de Foster's (2,5 milions).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Med Playa sondeja hotels independents per incorporar-ne

Publicat a