GLS Prefabricats vol potenciar la bioconstrucció
El fabricant d'àrids i formigó aposta per productes innovadors, de caire sostenible
La diferenciació de producte és cabdal quan el mercat és extremament competitiu. Així ho pensen a l'empresa GLS Prefabricats, que es dedica a la producció d'àrids i prefabricats del formigó dels anys seixanta ençà, i que ara s'embarca en projectes innovadors com ara Fet de Terra, en què es recupera la tova per fabricar peces de terra premsada amb grans prestacions d'aïllament tèrmic i acústic.
El conseller delegat de l'empresa, Santiago Llusera, explica: “En aquest projecte, ara ens trobem en la fase d'assajos, de realitzar prototipus per determinar quina serà la millor composició de l'argila que haurem d'aplicar en l'aïllament de l'habitatge, per assolir un aïllament natural, assolint escalfor a l'hivern i frescor a l'estiu.” Un dels trets més rellevants del projecte Fet de Terra és que es proposa tenir molt baixes emissions de CO2, ja que no es forneja l'argila, sinó que es premsa i el seu assecatge és natural. Aquesta iniciativa, que ha rebut el suport d'un programa de suport a la innovació d'ACC10, en opinió de Llusera “pot tenir sortida, a mitjà termini, en el mercat residencial, ja que creix la inquietud per construir cases sostenibles; en un mercat com França, cada vegada més madur pel que fa a la sostenibilitat, podria tenir acceptació en els pròxims anys”.
diferenciar-se.
Amb plantes a Lleida, Soses (Segrià), Tàrrega (Urgell), Valladolid i Mallorca, actualment l'empresa localitza un 60% de les seves vendes a Catalunya, i el 40%, a la resta de l'Estat espanyol. La firma ha hagut de suportar el fort ajustament que ha comportat la crisi del sector de la construcció del 2007 ençà: si aleshores podia registrar unes vendes de 32 milions d'euros, i mantenir una plantilla de 120 treballadors, actualment l'empresa es mou en unes vendes de 10 milions d'euros i dóna feina a 48 persones. “Sí, certament la crisi ha tingut una forta repercussió en l'estructura de l'empresa, amb reduccions de plantilla i ajustaments del salari, però almenys no hem arribat al concurs de creditors”, diu Santiago Llusera. “La crisi –que per a Llusera encara no s'ha esvaït– ens obliga a evolucionar en la construcció de materials en què hi ha menys competència, com ara els de bioconstrucció. Ens hem de diferenciar.” L'empresa lleidatana treballa en tres mercats: infraestructures (carreteres, recs) i edificació i urbanització (pavimentació).