La cosmètica és molt ben rebuda a la Xina
Els consumidors xinesos es gasten de mitjana al voltant de 100 euros mensuals en productes de cura per a la pell i el govern ha aprovat nous avantatges fiscals per incentivar que més empreses estrangeres del sector s'hi instal·lin
Les empreses de cosmètica estrangeres són benvingudes a la Xina, tant pels consumidors com pel govern. Les marques occidentals fa temps que s'han convertit en un objecte de desig per als milions de milionaris que té el gegant asiàtic, i en el cas del món de la cosmètica especialment. No és casualitat doncs que, ara com ara, les firmes de cremes estrangeres tinguin una quota del mercat del 80%, quan només un 14% fabriquen allà.
Adrián Díaz, soci fundador de SedeenChina, una consultora internacional creada el 2004 i dedicada a ajudar la petita i mitjana empresa en la seva implantació a la Xina, assegura: “Els ciutadans xinesos estan àvids de productes occidentals, això explica el rotund èxit de les marques estrangeres. Aquesta tendència ocorre en tots els sectors de luxe, però s'intensifica en el de la cosmètica.” El cert és que les coses no els van gens malament, els últims estudis sobre aquest mercat destaquen que la mitjana de despesa en cosmètica a la Xina supera els 100 euros mensuals.
La dèria per tenir cura del cos està cada cop més estesa i el resultat són increments continus. I és que segons dades de la National Bureau of Statistics xinesa (NBS), les vendes de cosmètica a la Xina han augmentat dos punts percentuals entre el 2010 i el 2011, i s'han col·locat del 16.6% al 18.7%.
Paral·lelament, des del govern, han desenvolupat eines d'avantatges fiscals per a firmes multinacionals interessades a implantar-se en aquell mercat. De fet, el Ministeri de Finances facilita l'entrada d'empreses estrangeres en aquest sector, per exemple, des del passat 1 de gener ha reduït els aranzels de productes de la cura de la pell del 6,5% a l'1,5%.
QUOTA DE MERCAT.
En el moment que una empresa pren la decisió de vendre en aquell mercat surt el dubte de si és més adequat implantar-hi la producció o només exportar. Des de SedeenChina recomanen que es comenci a treballar abans de decidir la implantació de la marca i producte, però asseguren que no sempre és necessari crear una empresa per poder arribar a aquest punt, almenys inicialment.
Per això mateix, és important, un cop es decideix fer el salt, fer-se acompanyar d'algun coneixedor del mercat, tant del producte que es planeja vendre com de la cultura al país a què es dirigirà. Díaz adverteix: “Xina està obert al consum, però té les seves exigències personals i una forma de treball molt diferent a l'occidental, conjuminar el coneixement de l'empresari occidental amb la demanda d'un país oriental és un dels principals obstacles amb què es poden trobar.”
XARXA DE DISTRIBUCIÓ.
Sigui com sigui, des de la consultora animen les empreses a apostar per un país que té un ritme de creixement del 8%.