Eines

La cosmètica és molt ben rebuda a la Xina

Els consumidors xinesos es gasten de mitjana al voltant de 100 euros mensuals en productes de cura per a la pell i el govern ha aprovat nous avantatges fiscals per incentivar que més empreses estrangeres del sector s'hi instal·lin

Les vendes de productes d'estètica han augmentat quasi un 19%

Les empreses de cosmètica estrangeres són benvingudes a la Xina, tant pels consumidors com pel govern. Les marques occidentals fa temps que s'han convertit en un objecte de desig per als milions de milionaris que té el gegant asiàtic, i en el cas del món de la cosmètica especialment. No és casualitat doncs que, ara com ara, les firmes de cremes estrangeres tinguin una quota del mercat del 80%, quan només un 14% fabriquen allà.

Adrián Díaz, soci fundador de SedeenChina, una consultora internacional creada el 2004 i dedicada a ajudar la petita i mitjana empresa en la seva implantació a la Xina, assegura: “Els ciutadans xinesos estan àvids de productes occidentals, això explica el rotund èxit de les marques estrangeres. Aquesta tendència ocorre en tots els sectors de luxe, però s'intensifica en el de la cosmètica.” El cert és que les coses no els van gens malament, els últims estudis sobre aquest mercat destaquen que la mitjana de despesa en cosmètica a la Xina supera els 100 euros mensuals.

La dèria per tenir cura del cos està cada cop més estesa i el resultat són increments continus. I és que segons dades de la National Bureau of Statistics xinesa (NBS), les vendes de cosmètica a la Xina han augmentat dos punts percentuals entre el 2010 i el 2011, i s'han col·locat del 16.6% al 18.7%.

Paral·lelament, des del govern, han desenvolupat eines d'avantatges fiscals per a firmes multinacionals interessades a implantar-se en aquell mercat. De fet, el Ministeri de Finances facilita l'entrada d'empreses estrangeres en aquest sector, per exemple, des del passat 1 de gener ha reduït els aranzels de productes de la cura de la pell del 6,5% a l'1,5%.

QUOTA DE MERCAT.

Tot i que ja fa temps que les grans marques del sector com L'Oreal, Procter and Gamble, Avon o Shiseido han descobert el potencial que té la Xina, segueixen encara avui afermant-se a poc a poc a totes les províncies i copant la quota de mercat més important. No obstant això, des de SedeenChina pensen que, malgrat tot, el mercat està molt lluny de considerar-se una destinació tancada per a noves marques, ja que el seu creixement continu garanteix que encara puguin entrar nous jugadors. “En l'àrea cosmètica, Xina és el vuitè consumidor mundial i el primer d'Àsia, per la qual cosa encara és una gran oportunitat per a les empreses dedicades al mercat de la cura personal”, insisteix.

En el moment que una empresa pren la decisió de vendre en aquell mercat surt el dubte de si és més adequat implantar-hi la producció o només exportar. Des de SedeenChina recomanen que es comenci a treballar abans de decidir la implantació de la marca i producte, però asseguren que no sempre és necessari crear una empresa per poder arribar a aquest punt, almenys inicialment.

Per això mateix, és important, un cop es decideix fer el salt, fer-se acompanyar d'algun coneixedor del mercat, tant del producte que es planeja vendre com de la cultura al país a què es dirigirà. Díaz adverteix: “Xina està obert al consum, però té les seves exigències personals i una forma de treball molt diferent a l'occidental, conjuminar el coneixement de l'empresari occidental amb la demanda d'un país oriental és un dels principals obstacles amb què es poden trobar.”

XARXA DE DISTRIBUCIÓ.

A l'hora d'escollir una bona xarxa de distribució, els experts consideren que cal fer una reflexió prèvia del tipus de producte, preu i posicionament que es vol posar a la venda i, un cop ben definit, s'haurà de determinar el canal o canals de venda. Díaz insisteix que cal tenir en compte que Xina té unes dimensions i diversitats de mercats com si es tractés d'un continent, i com a tal potser caldrà plantejar estratègies de distribució diferents per a cadascuna de les seves províncies. De manera que, quant als territoris xinesos amb més oportunitats de negoci per a la cosmètica, Díaz explica que l'estratègia de distribució, el preu, el producte cosmètic concret serà el que determini en quines províncies s'ha de començar a comercialitzar. “Inicialment i fins que no es coneix l'empresa i el producte que es vol exportar a Xina, no es pot determinar en quina zona tindrà més èxit”, diu el soci fundador de SedeenChina. En principi, es podria pensar que els articles de cura de la pell poden tenir més sortida a províncies de la costa, on fa més temps que estan implantades les grans marques, però segons l'últim estudi sobre la cosmètica de luxe, ciutats interiors com Hohhot i Xi'an són ara com ara les més aptes perquè les marques de luxe expandeixin els seus productes, ja que aquestes dues ciutats s'han convertit en les metròpolis que lideren el rànquing del consum. Ara bé, els experts insisteixen que cada producte té el seu nínxol i cal analitzar primer l'oferta que es vol fer per determinar on es troba el públic més adequat.

Sigui com sigui, des de la consultora animen les empreses a apostar per un país que té un ritme de creixement del 8%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.