Eines

Cal millorar la motivació dels nostres equips

Les persones han de tenir la percepció de treballar per alguna cosa més que per diners. El compromís d'una organització amb uns valors genera ràpidament adhesió. Particularment, contribuir a dissenyar un futur millor per a la societat, el compromís amb l'aprenentatge

Molts directius declaren que les persones de les seves empreses són el primer valor de la organització. Però m'he adonat tot sovint que quan faig aquesta pregunta als equips de treball en els meus seminaris, ben pocs es mostren d'acord amb aquesta afirmació. Els participants em contesten que el primer valor són els beneficis, el creixement, la rendibilitat o els dividends als accionistes. Qui té raó?

Com s'ha d'aconseguir que les persones de les organitzacions sentin un més alt nivell de pertinença? Com s'ha de fer que les persones es comprometin més amb la seva feina i sentin l'organització com a pròpia? És per tots conegut el valor que representa per a una organització disposar de professionals que es responsabilitzen de la seva feina.

És ben clar que qualsevol sistema d'incentius pot permetre alinear els esforços amb els resultats pretesos. També és evident que una direcció per objectius, amb uns indicadors i unes mesures correctores hi contribueixen, però amb això no hi ha prou, ni de bon tros.

Després de la meva experiència d'assessorar comitès de direcció d'empreses durant més de 10 anys, tres són els elements que permeten que les persones es motivin i es responsabilitzin.

El primer és el lideratge de la direcció i dels comandaments intermedis. Un conjunt de persones que al capdamunt de les organitzacions coneguin les necessitats dels equips, s'hi sàpiguen comunicar-se en temps i en forma i els sàpiguen dedicar el temps suficient per ajudar-los a fer la seva tasca.

El segon és la vinculació dels valors personals amb els valors empresarials. Les persones han de tenir la percepció de treballar per alguna cosa més que per diners. El compromís d'una organització amb uns valors genera ràpidament adhesió. Particularment, contribuir a dissenyar un futur millor per a la societat, el compromís amb l'aprenentatge i el desenvolupament personal poden ser valors amb els quals els equips es poden ràpidament adherir.

En tercer lloc, els elements com la creació de sistemes de presa de decisions compartides, mecanismes pels quals la comunicació ascendent funcioni i arribi als comitès de direcció són fonamentals per aconseguir uns equips implicats i responsabilitzats. L'empresa és dels accionistes, però qui hi treballa ha de dir-hi la seva en certs aspectes. Les persones permeten que no s'adoptin les seves propostes, però el que no toleren és que no se les escolti.

Estem a prop del final de l'any, és hora de fer balanç i ben aviat serà l'hora d'establir les bases sobre com haurem d'actuar al llarg de l'any que ve. Formar els directius i comandaments en lideratge i habilitats, dissenyar un sistema de valors empresarials a través d'un conjunt de tallers participatius i instaurar sistemes de presa de decisions compartits sobre certs temes poden ser unes peces clau per encetar amb èxit el proper exercici.

Aquests elements eren fins fa uns anys monopoli de les empreses de gran dimensió i de les multinacionals. Avui en dia multitud de pimes han pres consciència que és necessari aconseguir aquesta motivació de les persones i cada vegada em sol·liciten més aquest tipus d'intervencions.

Sense lideratge, valors compartits i presa de decisió no hi ha motivació. Sense motivació no hi ha responsabilització ni competitivitat a llarg termini.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.