Focus

Manquen més caçadors d'impostos

Els migrats recursos humans de l'Agència Tributària de l'Estat expliquen en part el gros del frau fiscal.Fins ara s'ha limitat més a validar declaracions que no pas a investigar grans bosses de frau

Sortiria a compte augmentar la plantilla d'Hisenda, es recaptaria més Els assessors es queixen que hi ha un control exagerat de qui ja declara
A la inspecció li fa mal que els tècnics tributaris estiguin desmotivats La investigació sobre el sector de l'oci seria el model a seguir
Els experts creuen que si es posa l'ull on toca, es poden assolir resultats
Si la inspecció es vol prendre seriosament la recerca, potser li manca personal L'agència catalana vol concentrar esforços en sectors específics
No es lluita prou contra el frau fiscal, no se surt prou al carrer
A la UE, si no hi ha una política comuna contra el frau, no hi ha res a fer
Amb la gent contenta, la inspecció tributària milloraria

Podríem acon­ten­tar-nos amb tòpics tan suats com la pica­resca, ser­mo­ne­jar sobre el diner que tan fàcil­ment es podia gua­nyar amb el Vedell d'Or d'abans de la crisi, donar lliçons de psi­co­lo­gia social a propòsit de la con­ducta exem­plar que recur­rent­ment ens mos­tra la caterva de cor­rup­tes que pobla el país, etc, per expli­car les dimen­si­ons foras­se­nya­des del frau fis­cal a casa nos­tra. Però, millor, pot­ser cal­dria aten­dre, en pri­mer lloc, a si real­ment des­ti­nem prou recur­sos a caçar els impos­tos que s'esca­po­lei­xen. Són diners que han fet fone­dis­sos, segons els per­fils habi­tu­als a Cata­lu­nya, empre­ses d'un sec­tor econòmic de venda directa al con­su­mi­dor (ali­men­tació, basar, pro­fes­si­o­nals inde­pen­dents) que no recla­men fac­tu­res; empre­ses amb una estruc­tura inter­na­ci­o­nal que els per­met apli­car tècni­ques d'engi­nye­ria fis­cal agres­siva per loca­lit­zar bene­fi­cis a estats on es tri­buta menys o fir­mes de comerç electrònic que es bene­fi­cien dels buits legals.

Segons la recerca feta con­jun­ta­ment per inves­ti­ga­dors de la Uni­ver­si­tat Rovira i Vir­gili (URV) i el sin­di­cat de tècnics del Minis­teri d'Hisenda, Gestha, a Cata­lu­nya el forat negre del frau fis­cal té les res­pec­ta­bles dimen­si­ons de 16.000 mili­ons d'euros (entre 80.000 i 90.000 mili­ons a tot l'Estat). La xifra, si fem un exer­cici de com­pa­ració de mag­ni­tuds, és equi­va­lent, per exem­ple, al dèficit fis­cal de Cata­lu­nya. La impressió que ens tro­bem amb aquest pro­blema aug­menta si anem a cer­car les dades de recap­tació anual de Cata­lu­nya que pro­por­ci­ona l'Agència Tri­butària espa­nyola: el 2015 els ingres­sos van ser de 37.​179.​349.​000 euros, un 2,5% més que l'any ante­rior (36.​267.​879.​000 euros). Així doncs, en un esce­nari teòric de frau fis­cal zero la recap­tació s'hau­ria ele­vat cap als 53.000 mili­ons, als quals cal­dria afe­gir el que recapta la Gene­ra­li­tat amb les figu­res impo­si­ti­ves cedi­des (Patri­moni, Impost i Suc­ces­si­ons i altres), uns 2.276 mili­ons d'euros. En un lleu­ger exer­cici de càlcul de la tax gap (la diferència entre el que s'hau­ria de recap­tar i el que es recapta), en aquest cas suposa gai­rebé un 30% sobre els ingres­sos poten­ci­als, per damunt d'estats com el Regne Unit (6,5%), Mèxic (23%) i els EUA (16,3%), i per sota d'Itàlia (34%).

En ter­mes d'eco­no­mia sub­mer­gida, Cata­lu­nya, tal­ment com Espa­nya, es troba en un 24,6% del PIB, segons l'estudi esmen­tat, quan la nor­ma­li­tat que mar­quen a Ale­ma­nya i l'Estat francès reco­ma­na­ria no depas­sar el 6-8%. Infor­mes com algun de publi­cat per l'OCDE man­te­nen que atur i l'eco­no­mia sub­mer­gida a Espa­nya i Cata­lu­nya man­te­nen un vin­cle de vasos comu­ni­cants, la ràtio d'un puja al mateix nivell que l'altra, cosa que no passa a altres països.

Si anem a la base de dades d'Euros­tat, l'evidència és acla­pa­ra­dora: si a la UE de mit­jana es recapta cada any un 40% del PIB, a l'Estat espa­nyol només s'arriba a un 34,6%, i a Cata­lu­nya el càlcul lliura un resul­tat prou migrat: 14,6%. Recap­ta­ci­ons migra­des, tot i que l'Estat espa­nyol és el ter­cer a la UE quant a tipus màxims de l'IRPF, amb un tipus del 52%; el setè en IVA (21%) i el desè en Soci­e­tats (30%).

És clar, doncs, que l'admi­nis­tració tri­butària, fona­men­tal­ment l'Agència Tri­butària espa­nyola, res­pon­sa­ble dels impos­tos de més volum (IRPF, Soci­e­tats, IVA i altres) té un pro­blema tot i les seves bases de dades oceàniques, els seus potents ordi­na­dors -emma­gat­ze­men fins a 9.500 teraby­tes-, que en els dar­rers anys han aug­men­tat per 10 la capa­ci­tat de procés i que en només qua­tre anys hagi aug­men­tat un 60% les seves fonts d'infor­mació. Són les for­ta­le­ses, però també hi ha feble­ses, com explica Miguel Ángel Mayo, coor­di­na­dor de Gestha a Cata­lu­nya: “La seva feblesa és la seva orga­nit­zació defi­ci­ent. Ni hi ha prou per­so­nal, ni s'orga­nitza de manera eficaç per com­plir el com­promís que els que deuen paguin els seus impos­tos, cosa molt dife­rent de l'intent actual de recap­tar el màxim pos­si­ble.”

En les dades de Gestha, hi ha un empleat d'Hisenda per cada 1.928 con­tri­bu­ents, un indi­ca­dor tres vega­des infe­rior a la mit­jana de l'OCDE i de la UE, en què la ràtio se situa en 1.000 habi­tants per tre­ba­lla­dor que es dedica a la lluita con­tra el frau. En el cas de Cata­lu­nya, aquesta ràtio encara és pit­jor, un empleat per cada 2.170 con­tri­bu­ents, atès que és una de les comu­ni­tats amb més dèficit de per­so­nal. La dotació de l'Agència Tri­butària -27.000 emple­ats- no resis­teix la com­pa­ració amb els veïns de la UE, i així veiem com França, amb un 41% més de població, té una plan­ti­lla qua­tre vega­des supe­rior (107.848 emple­ats), men­tre que Holanda, amb una població que no és ni un terç de l'espa­nyola, té més per­so­nal tri­bu­tari que Espa­nya.

Miguel Ángel Mayo no dubta a emprar el terme “deso­la­dor” per des­criure la situ­ació de l'admi­nis­tració tri­butària a Cata­lu­nya: “Una plan­ti­lla en què més del 90% del per­so­nal és d'altres comu­ni­tats, i estan des­mo­ti­vats ja que Madrid ignora les seves rei­vin­di­ca­ci­ons pro­fes­si­o­nals, com ara con­cur­sos de mobi­li­tat per obte­nir pla­ces als seus llocs d'ori­gen. Amb la gent con­tenta, la ins­pecció millo­ra­ria.” I per reblar el clau, hi ha una Agència Tri­butària Cata­lana que pugna per atreure per­so­nal de l'admi­nis­tració esta­tal tot ofe­rint-los unes pers­pec­ti­ves pro­fes­si­o­nals i sala­ri­als molt millors. I no és menys greu el fet que més del 60% dels tre­ba­lla­dors superen els 50 anys, i això vol dir que d'aquí a 10 anys podríem assis­tir a la jubi­lació d'uns 16.000 efec­tius.

Pocs efec­tius humans, i poc moti­vats. Gestha, així com la UGT o Podem, con­si­dera que per anar bé la plan­ti­lla dels qui vet­llen perquè tot­hom pagui els seus impos­tos hau­ria de con­trac­tar, a mitjà i a llarg ter­mini, uns 27.000 fun­ci­o­na­ris. És una ampli­ació que no és del gust del cos d'ins­pec­tors d'Hisenda, un esta­ment que no aplega gaire més de 1.500 fun­ci­o­na­ris de l'admi­nis­tració tri­butària i que, com diu Mayo, “com qual­se­vol grup d'elit, no vol ampliar efec­tius per no per­dre poder. Això sí, les actu­a­ci­ons que després ells sig­na­ran les han de fer els tècnics tri­bu­ta­ris, que cobren menys”.

Inver­tir en capi­tal humà és un camí a seguir, per Xavier Casa­no­vas, por­ta­veu de la Pla­ta­forma per una Fis­ca­li­tat Justa: “En els dar­rers anys, abans del 2015, i a veure si es manté aquesta tendència, la recap­tació en la lluita con­tra el frau era de 10.000-11.000 mili­ons d'euros, i si l'Agència té 27.000 tre­ba­lla­dors, això vol dir que cada tre­ba­lla­dor recapta molts diners, així que sor­ti­ria a compte aug­men­tar el nom­bre de tre­ba­lla­dors, per recap­tar molt més.” Val a dir que a l'any, Hisenda fa unes 100.000 actu­a­ci­ons con­tra el frau, que poden donar com a resul­tat l'aflo­ra­ment de 10.000 mili­ons. Amb només 200 actu­a­ci­ons, l'Ofi­cina de Fis­ca­li­tat Inter­na­ci­o­nal, que es dedica a escor­co­llar el frau que gene­ren grans for­tu­nes o bé mul­ti­na­ci­o­nals, va acon­se­guir una recap­tació de 360 mili­ons d'euros. “És clar”, diu Casa­no­vas, “que inver­tir els recur­sos a per­se­guir el frau orga­nit­zat a escala inter­na­ci­o­nal surt molt més a compte i té més sen­tit. Això vol dir que si ens fixem on toca, es recapta”.

Tota estratègia de miti­gació del frau fis­cal que vul­gui esde­ve­nir severa neces­sita una volun­tat política prèvia, i la que encarna el govern del PP i el seu titu­lar d'Hisenda, Cristóbal Mon­toro, és més aviat “redemp­ci­o­nista”, com explica el jurista Elpi­dio José Silva, expert en casos de frau fis­cal: “Aquí el pro­blema no és si el nom­bre de fun­ci­o­na­ris és baix, sinó de volun­tat. L'amnis­tia fis­cal, que per­me­tia fer aflo­rar diner negre apli­cant només un gra­va­men simbòlic del 10%, el que mos­tra és una volun­tat clara de redempció.” Al seu parer, “si hi ha bos­ses de frau és perquè es tre­ba­lla sobre les fran­ges de renda més fàcils de con­tro­lar”. Els matei­xos ins­pec­tors d'Hisenda també s'han mani­fes­tat sobre la incom­pren­si­ble ben­vo­lença que suposa l'amnis­tia fis­cal, com exposa José María Peláez: “Arran del cas dels Papers de Panamà, les auto­ri­tats van anun­ciar ràpida­ment l'inici d'inves­ti­ga­ci­ons. Però, per què no es va fer el mateix amb els més de 30.000 con­tri­bu­ents que es van aco­llir a l'amnis­tia fis­cal? Per què no es fa un pla de polítics i vin­cu­lats que puguin estar afec­tats per casos de cor­rupció amb el benentès que la nor­ma­tiva sobre blan­queig de capi­tals obliga a fer-los un segui­ment espe­cial? Per què figu­ren en els plans de con­trol actu­a­ci­ons de recerca mas­si­ves per detec­tar tes­ta­fer­ros i soci­e­tats pan­ta­lla?” Peláez, com altres ins­pec­tors, hau­ria desit­jat que la reforma de la llei gene­ral tri­butària hagués inclòs mesu­res que podem tro­bar al cos nor­ma­tiu de països veïns, com ara el paga­ment a con­fi­dents, per actuar d'incògnit, o crear la poli­cia fis­cal.

Qüestió de focus, doncs. Per Ignasi Cor­net, expert en fis­ca­li­tat del Col·legi d'Eco­no­mis­tes de Cata­lu­nya, fins no fa pas gaire el tarannà de la ins­pecció tri­butària ha menat cap al recurs fàcil: “Fins fa poc, la ins­pecció s'ha dedi­cat prin­ci­pal­ment a com­pro­var que les decla­ra­ci­ons d'impos­tos han estat ben fetes, per, en tot cas, fer les esme­nes que s'escai­guin, i no pas a inves­ti­gar les grans bos­ses de frau.” Tan­ma­teix, aquest expert per­cep que alguna cosa està can­vi­ant, després que fa pocs mesos 500 fun­ci­o­na­ris de l'Agència Tri­butària fes­sin una gran escom­brada per detec­tar frau a 110 soci­e­tats que diri­gei­xen 87 dis­co­te­ques i locals d'oci noc­turn, l'ano­me­nada ope­ració Cho­pin. L'ope­ració que ja va tenir els seus pre­ce­dents en sec­tors com ara el calçat, la carn, la fer­ra­lla o els res­tau­rants ita­li­ans. Com argu­menta Cor­net, “el que és fàcil és la sim­ple com­pro­vació de fac­tu­res, ja que fer inves­ti­gació ja és més com­pli­cat”. En aquest sen­tit, Cor­net inter­preta que “si real­ment l'Agència Tri­butària es vol pren­dre seri­o­sa­ment aquesta nova estratègia, la inves­ti­gació, pot­ser sí que ara mateix li manca per­so­nal”. Es trac­ta­ria, doncs de caçar el gran frau, i no per­dre el temps fent com­pro­va­ci­ons amb jubi­lats que han rebut una pensió de l'estran­ger, dones de fer fei­nes que cobren unes hores de tre­ball o estu­di­ants als quals es vol enxam­par en alguna petita badada en deter­mi­na­des deduc­ci­ons de l'IRPF.

Un altre canvi d'acti­tud que Cor­net observa en l'admi­nis­tració tri­butària, i només de mig any ençà, és una volun­tat d'evi­tar la judi­ci­a­lit­zació, evi­tar que els casos s'allar­guin inne­cessària­ment un cop ater­ren als tri­bu­nals: “Fins no fa pas gaire, la ins­pecció ten­dia a no fir­mar actes amb acord, amb la qual cosa molts casos es judi­ci­a­lit­za­ven, ja que el pre­sumpte infrac­tor s'estima més acu­dir als tri­bu­nals, a veure si gua­nya el cas per un defecte de forma.” Ara, en canvi, “pot­ser per les neces­si­tats de recap­tar que imposa el dèficit públic, l'Agència Tri­butària busca l'acord”. Miguel Ángel Mayo comenta que “el que s'alen­teix no és la ins­pecció, sinó la decisió final dic­tada pel jutge sobre aquesta ins­pecció. I tot el que sigui len­ti­tud a dic­tar sentència es tra­du­eix en expe­di­ents que no arri­ben a la seva fi o sentències que no tenen res a veure anys després amb la rea­li­tat del fet en el moment que es va fer la ins­pecció”. Per Xavier Casa­no­vas, és cert que “la judi­ci­a­lit­zació en casos de per­so­nat­ges noto­ris que han comès frau pot dur a un debat públic molt impor­tant i interes­sant”.

Si par­lem de ter­mi­nis i temps de reso­lució, des de la ins­pecció es valora la importància de la nova dis­po­sició, que serà efec­tiva a par­tir del 2017, d'obli­gar les grans empre­ses a faci­li­tar totes les fac­tu­res eme­ses i rebu­des en temps real. Per Miguel Ángel Mayo, d'aquesta manera “s'agi­li­tarà més la rebuda de dades en el poder dels ins­pec­tors, que sens dubte per­metrà escurçar el temps que el defrau­da­dor té per come­tre el seu frau i des­a­parèixer”. I hi afe­geix: “Si fa uns anys arribàvem a enxam­par el defrau­da­dor després d'encalçar-lo qua­tre anys, ara com ara hi arri­bem abans d'aca­bar l'any.”

De la banda dels qui són objecte de la ins­pecció, i dels qui els asses­so­ren, hi ha seri­o­sos dub­tes de l'eficàcia en la lluita con­tra el frau. Pel por­ta­veu de l'Asso­ci­ació Pro­fes­si­o­nal de Tècnics Tri­bu­ta­ris de Cata­lu­nya i Bale­ars (Apttcb), Josep Maria Noguera, “no es lluita prou con­tra el frau fis­cal, o bé perquè no hi ha prou recur­sos, o pel model d'ins­pecció triat, no se surt prou al car­rer. Hau­rien d'anar als polígons, reforçar més el con­trol de les impor­ta­ci­ons per detec­tar el frau en l'IVA, etc...” Això sí, “hi ha un con­trol mas­siu de qui ja declara, amb l'auto­ma­tisme san­ci­o­na­dor informàtic que recau sobre el con­tri­bu­ent que ha fet tard, quan la sanció s'hau­ria d'apli­car per una pràctica il·legal, i no pas per un des­cuit”. L'escassa fle­xi­bi­li­tat de l'admi­nis­tració tri­butària, Noguera la il·lus­tra amb un cas prou escla­ri­dor. Una residència d'avis pri­vada no fa amb prou cura la decla­ració, i deixa de pagar 350.000 euros. Regu­la­ritza abans de la ins­pecció, ben cons­ci­ent que no podrà sal­dar deu­tes de cop, tot espe­rant un ajor­na­ment. La res­posta d'Hisenda és que han de pagar en vint mesos, i que si no es feia així, es pro­ce­di­ria a l'embar­ga­ment de l'empresa, que segu­ra­ment obli­ga­ria a tan­car.

Les empre­ses, prin­ci­pal­ment les pimes, en algun moment se sen­ten acor­ra­la­des per l'esco­mesa d'Hisenda. Com afirma Noguera, “hi ha incre­ments impor­tants dels cos­tos indi­rec­tes per la tasca de com­plir les obli­ga­ci­ons for­mals, que impacta en els depar­ta­ments comp­ta­bles, que si s'equi­vo­quen... Només cal veure les 50 pàgines de l'impost de soci­e­tats”.

El frau fis­cal és un feno­men glo­bal, que jus­ta­ment es bene­fi­cia d'un món que s'ha afa­nyat en les dar­re­res dècades a eli­mi­nar les bar­re­res que difi­cul­ten l'acti­vi­tat dels mer­cats. Un exem­ple ben clar el donen grans mons­tres inter­na­ci­o­nals com Apple, Star­bucks o Ama­zon, que han jugat intel·ligent­ment amb les divergències entre els estats euro­peus per no pagar allà on es gene­ren els seus ingres­sos, sinó allà on l'entorn fis­cal és més benigne. Ara la Comissió Euro­pea vol posar fi a les mar­tin­ga­les entre fili­als, com préstecs que no tri­bu­ten, amb una clàusula antiabús obli­gatòria per a empre­ses que depas­sen els 750 mili­ons d'euros de volum de negoci, unes 6.000 mul­ti­na­ci­o­nals. Com diu Miguel Ángel Mayo, cal “tenir sota con­trol aques­tes grans mul­ti­na­ci­o­nals que no aca­ben pagant impos­tos allà on obte­nen els seus ingres­sos, estu­diar bé com s'esca­po­lei­xen i, si molt convé, can­viar la legis­lació. Si no, només ges­ti­o­nem l'impost intern”.

Aquesta ini­ci­a­tiva de la Comissió seria un pri­mer pas en la tan dele­jada política comuna en matèria d'impos­tos i, per tant, de lluita con­tra les pràcti­ques frau­du­len­tes. Pel magis­trat en excedència Elpi­dio José Silva, “si no hi ha política comuna con­tra el frau no hi ha res a fer. Aques­tes grans mul­ti­na­ci­o­nals que aca­ben tri­bu­tant a Luxem­burg, Irlanda o Holanda juguen amb les admi­nis­tra­ci­ons de tots els països, perquè aques­tes no estan cohe­si­o­na­des”. Silva creu que l'única manera d'ata­car els para­di­sos fis­cals és a través d'un sec­tor judi­cial i una poli­cia espe­ci­a­lit­zada.

La lluita con­tra qui no vol con­tri­buir a l'erari públic és una de les grans mis­si­ons assu­mi­des per l'Agència Tri­butària de Cata­lu­nya amb vista als pròxims anys, amb l'eina que ofe­reix el pla de pre­venció i reducció del frau fis­cal (2015-2018). El balanç de l'any 2015 lliura la sig­na­tura de 300 actes d'ins­pecció per un valor de 58 mili­ons, amb un frau des­co­bert res­pecte de l'any ante­rior que es va incre­men­tar un 38%. Val a dir que el 72% de les actes d'ins­pecció van ser amb con­for­mi­tat, cosa que vol dir que s'està reduint la liti­gi­o­si­tat. Entre les pri­o­ri­tats que s'imposa l'auto­ri­tat tri­butària cata­lana, des­taca l'estratègia de con­cen­trar esforços d'ins­pecció a sec­tors específics, espe­ci­al­ment opacs, com l'immo­bi­li­ari, on no es decla­ren valors reals; el del joc, amb casos de moro­si­tat crònics, o el turístic, on es vol posar el focus en les empre­ses que ofe­rei­xen allot­ja­ment turístic a través d'Inter­net. El propòsit de l'agència és, a través d'una uni­tat específica d'anàlisi de ris­cos i selecció, tenir accés a les bases de dades amb uti­li­tat tri­butària de les dife­rents admi­nis­tra­ci­ons que ope­ren a Cata­lu­nya (dipu­ta­ci­ons, Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona), dins la xarxa Tri­buts de Cata­lu­nya, i actuar coor­di­na­da­ment amb les ins­pec­ci­ons de l'Agència Tri­butària espa­nyola, la Ins­pecció de Tre­ball o la Ins­pecció de la Segu­re­tat Social, entre d'altres. Pre­o­cupa espe­ci­al­ment poder tenir accés a les bases de dades de l'agència esta­tal, ja que podria ser de gran uti­li­tat dis­po­sar de la llista de con­tri­bu­ents amb devo­lu­ci­ons tri­butàries reco­ne­gu­des, per pro­ce­dir al seu embar­ga­ment, si es dóna el cas que són deu­tors de la Gene­ra­li­tat.

Per impos­tos, hom tindrà en compte com a fac­tors de risc, el llo­guer d'immo­bles, pel que fa a l'impost de suc­ces­si­ons; la trans­missió indi­recta d'immo­bles per elu­dir l'impost sobre trans­mis­si­ons patri­mo­ni­als i actes jurídics docu­men­tats o les des­lo­ca­lit­za­ci­ons fis­cals fictícies, en el cas de grans for­tu­nes que volen esca­po­lir-se de l'impost de patri­moni o de l'impost de suc­ces­si­ons i dona­ci­ons.

Rebuig al que vol volar al paradís

Una altra via per lluitar contra el frau és la pressió des d'instàncies polítiques i socials. La iniciativa Zones Lliures de Paradisos Fiscals, que impulsen Intermón Oxfam, la Plataforma per una Fiscalitat Justa i la Plataforma per la Justícia Social, ha aconseguit que un bon reguitzell d'ajuntaments de l'Estat, i governs com Catalunya, Aragó i Madrid, s'hagin compromès a només contractar empreses que no estan vinculades amb paradisos fiscals. El govern de la Generalitat ha anunciat recentment que introduirà a la llei d'acompanyament dels pressupostos una clàusula que imposarà limitacions de contractació pública per a grups empresarials que operen a paradisos fiscals. L'Ajuntament de Barcelona ja s'havia avançat amb un decret que obliga tot proveïdor o contractista a declarar si tenen societats subsidiàries o vincles amb estats que siguin a la llista negra de paradisos fiscals. A Catalunya, s'han adherit a la iniciativa Pineda de Mar, Sant Feliu de Guíxols, Mataró, Olot, Sabadell, Terrassa, Sant Cugat del Vallès, Tarragona o Reus, entre altres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.