Opinió

El primer any de recaptació d'impostos

Cal un sistema tributari preparat per assumir i gestionar un gran volum de declaracions. Parlem de més de 300 models d'impresos per pagar els impostos

Sense diners un nou estat no és viable, pur sentit comú. Cal pagar funcionaris, escoles, hospitals i un llarg etcètera de despeses públiques. S'haurà de fer des del primer dia i per a això caldran diners.

Quan la Generalitat assumeixi plenes competències fiscals i pugui recaptar impostos, serà important haver previst les primeres dificultats a què haurà de fer front la Hisenda Catalana.

Marc legal i doble legalitat. Contribuents.

Conviurem, d'una banda amb les lleis espanyoles i de l'altra la llei de transitorietat. Caldrà esvair dubtes a l'hora de decidir on pagar. La pedagogia serà indispensable per justificar la legalitat del pagament a l'ATC.

Les oficines de l'AEAT i les de l'ATC estaran obertes esperant que hi ingressem els nostres impostos, ens ho reclamaran.

Hem de garantir la seguretat jurídica d'empreses i autònoms (que cobren l'IVA, fan retencions a les nòmines, etcètera) quan paguin a l'ATC. Consumidors i sindicats tindran el seu paper per a fer valdre la seva voluntat a les empreses que recapten els seus diners.

Gestió dels impostos. Generalitat i els funcionaris.

La imatge d'una Hisenda catalana col·lapsada pel volum de contribuents disposats a pagar seria nefasta. Cal un sistema tributari preparat per assumir i gestionar un gran volum de declaracions. Parlem de més de 300 models d'impresos per pagar els impostos (declaracions trimestrals, mensuals, pagaments a compte, declaracions d'IRPF, IVA, Societats, no residents, duanes, etcètera). Queda en mans del sistema informàtic de l'ATC i de la feina dels funcionaris.

Paper de les entitats financeres.

Els impostos ja no es paguen en bitllets, es fan per transferències i càrrecs en compte. La recaptació passa per les entitats financeres on contribuents i Generalitat tenen els seus comptes. El paper dels bancs serà una altra baula important per recaptar. El pagaments d'impostos s'han d'identificar per l'ATC. Cal recaptar impostos, però també cal saber qui els paga (contribuent) i què es paga (quin impost). La traçabilitat és indispensable i per això, o bé els bancs col·laboren o caldrà un sistema alternatiu de control dels impostos cobrats.

Superposició entre hisenda catalana i estatal. Dades fiscals

En la transitorietat farem la declaració de renda on les retencions de la nòmina s'hauran pagat a la Hisenda espanyola mentre que la devolució es demanarà a la Hisenda catalana. Caldrà fer devolucions de renda, però els diners els haurà recaptat l'AEAT. No disposar de totes les dades fiscals no permetrà saber si els contribuents declaren correctament o si les retencions descomptades són correctes.

Si l'ATC té poca visibilitat del que ha de recaptar anirà a les palpentes, i quan es va a les palpentes es pot ensopegar.

Reflexió final.

Arribat el moment en què la Generalitat hagi d'assumir la recaptació plena d'impostos, hi haurà dificultats, no pensar-ho denota ingenuïtat. Però si els problemes estan correctament identificats, se sap què cal fer per corregir-ho i s'està en condicions d'aplicar el remei, el problema passa a convertir-se en molèstia o, simplement, en una incidència gestionable. Per sort, em consta que fa temps que s'hi treballa des de molts àmbits. Esperem.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.