Empreses

L'expansió de Tea Shop apunta cap al Brasil i l'Argentina

Creixement. L'empresa barcelonina, fundada i dirigida pel suec Per Sundmalm, ja disposa de 64 punts de venda

Preveu obrir més establiments a Catalunya, l'Estat i Itàlia, i entrar en el mercat francès

L'estratègia de creixement dels establiments Tea Shop aplica ben bé allò de a poc a poc i bona lletra. El suec Per Sundmalm va obrir la primera botiga a Barcelona la tardor del 1990, a la travessera de Gràcia, i ha anunciat que aquesta primavera serà l'Argentina la que acollirà nous establiments d'una firma que ja s'ha fet un lloc entre els consumidors catalans, espanyols i italians, i que, a hores d'ara, ja disposa de 64 punts de venda.

Sundmalm va arribar a la Barcelona “canalla i portuària” als anys vuitanta, quan tenia 25 anys, amb la carrera d'economia i l'especialització en empresarials acabats. “Havia estudiat una mica de castellà i, equivocadament, vaig pensar venir a estudiar més l'idioma a Barcelona.” L'interessava l'exportació i va pensar que fer un treball de camp sobre l'exportació de pimes a través de les fires seria una bona excusa per traslladar-se uns mesos a Barcelona. “M'ho vaig passar bomba, vaig practicar poc castellà i molt d'anglès, perquè sortia amb gent d'altres països, i em vaig adonar que tots preníem cafè, tot i que veníem d'indrets amb cultura de te. Era el 1986 i em vaig enamorar de la ciutat i de la que avui és la meva dona”, confessa.

Aquella noia italiana i l'atracció per Barcelona el van fer viure entre dues terres –la sueca i la catalana– durant tres anys, amb diversos projectes de negoci per introduir te al país que no van fructificar. Es va instal·lar a la capital catalana el 1989, amb la idea d'obrir una botiga de te. “Les grans marques angleses van començar així i vaig pensar que aquest era el model a seguir, i no pas intentar posar capses de te als supermercats.”

El model s'expandeix i l'any passat va travessar l'Atlàntic. “A la tardor vam obrir cinc botigues al Brasil, on estem creixent al voltant del 30% i esperem obrir aquest any deu botigues més”, explica. A més, “ens estrenarem a l'Argentina aquesta primavera, on preveiem obrir fins a cinc botigues. Començarem amb un establiment pilot a Córdoba i ja tenim detectats locals a Buenos Aires”, comenta Sundmalm. A aquest costat de l'Atlàntic, Tea Shop seguirà creixent aquest 2017 amb cinc establiments més a Catalunya i a l'Estat, dos a la zona italiana del Piemont i també al sud de França”, explica. Amb el creixement orgànic augmentarà també el nombre de treballadors, actualment xifrats en més de 200, als quals se'n sumaran dos o tres per nova botiga. “Dos, amb contracte a temps complet, i un, a temps parcial, i que solen ser universitaris que sovint acaben incorporant-se a l'empresa quan acaben els estudis”, diu.

Innovació i pedagogia.

Tea Shop és un espai de sensacions per als amants de les infusions d'aquesta planta. I el seu fundador s'encarrega d'aportar coneixements en la matèria, molta pedagogia i noves composicions aromàtiques per assaborir. “Els establiments Tea Shop són l'acadèmia del te”, assegura, i explica que cada sis setmanes canvien la temàtica dels aparadors per il·lustrar tant vianants com clients. “Ara els tenim dedicats als orígens del te”, comenta.

Es forma els empleats en els ets i uts d'aquesta planta, des dels orígens a les plantacions, passant per la preparació i les menges ideals per acompanyar. A Tea Shop es poden trobar més de 120 varietats d'aquesta planta en format fresc o infusions en fulla, a més de complements, com ara tasses i altres estris, i teteres de vidre o d'importades directament des d'una de les dues grans foneries del Japó.

Explica que tenen “la certificació UTZ, els primers que l'han aconseguit a l'Estat”. Es tracta d'un protocol internacional per a l'agricultura sostenible que garanteix qualitat professional, social, ambiental i bones pràctiques en la producció. Admet que és sensible a aquests principis però no es vol posar medalles: “Els nostres clients també ens ho exigeixen.”

L'e-commerce és l'última batalla en què ha entrat Tea Shop. Amb més de 600.000 visites a l'any, la web es comporta ara com una botiga de carrer discreta. Tot i això, apunta, “té un creixement d'entre el 30% i el 40%”. Però vol posar-la al nivell dels millors establiments físics del grup. Per això treballa en una nova plataforma, que compta presentar a finals d'any, en la qual hi invertirà al voltant dels 150.000 euros.

La primera botiga de Tea Shop estava situada a la travessera de Gràcia, a Barcelona, en un antic establiment i taller de guants que va tancar per jubilació dels amos. Per Sundmalm i el seu germà el van rehabilitar, fent servir molt del mobiliari que s'hi van trobar.
Facturació
12 M€
Treballadors
200
Any de fundació
1990

Un empresari compromès

Sundmalm és el fundador i soci majoritari d'East West Compnay Spain, l'empresa de la marca Tea Shop, que creix amb el sistema de franquícia, tot i que d'una manera molt controlada. “No donem més de quatre franquícies a un mateix propietari”, explica. Tot i això, si la situació ho recomana, arriba a acords de concessió o a aliances comercials, i ajuda els nous franquiciats a que el negoci agafi empenta. L'ètica empresarial és un tret que el defineix, així com el respecte per la llengua dels seus clients. Aquí, etiqueta en català.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.