Opinió

Empreses líders en costos

Qualsevol empresa que vulgui sobreviure i aconseguir els seus objectius ha de disposar d'avantatges competitius en aspectes que els clients valorin, com la innovació, el disseny o la imatge de marca, per exemple. Darrerament, també estan augmentant les empreses que es diferencien per preu. Com diu Jaume Alsina, president del Grup Alimentari Guissona: “La clau de l'èxit és tan senzilla i tan complexa com oferir als nostres clients una gran qualitat a un preu sense competència.”

En aquesta línia, moltes empreses prenen mesures com el redisseny de l'organització per tal de guanyar eficiència, revisió dels costos euro a euro, reenginyeria i/o subcontractació de processos, etc.

De tota manera, diversos estudis mostren que la majoria d'empreses no aconsegueixen els objectius de reducció de costos que es proposen. Per exemple, segons Deloitte (2017) el 58% de les empreses fracassen en els seus plans de reducció de costos. Per tant, no és una tasca fàcil i, per això, pot ser d'interès recordar com s'ho fan les empreses que se'n surten. Les empreses que aconsegueixen lideratge en costos es distingeixen per bones pràctiques com les següents. Tenen un pla de reducció de costos que té el suport de la direcció general. Tenen un enfocament de qualitat total que mira d'optimitzar els costos però intentant satisfer a la vegada clients i treballadors. Precisament, moltes mesures de reducció de costos fracassen per l'impacte negatiu en qualsevol stakeholder o part interessada en l'empresa.

A més, com en tot procés de canvi, cal gestionar-ho bé. En un pla de reducció de costos al principi sempre existeix una etapa de xoc en la qual es pot perdre la confiança dels treballadors, clients i proveïdors. Per això, el consens i la comunicació són fonamentals.

Per altra banda, convé identificar les mesures de reducció de costos que són fàcils i ràpides i que tenen un gran impacte, per anar adoptant aquestes i anar rebutjant aquelles que tenen impacte baix i són lentes.

Finalment, no hem de perdre de vista que existeixen límits a la reducció de costos. Aquests venen condicionats sobretot pels clients i pels treballadors, que no n'han de sortir perjudicats. Com deia Henry Ford: “La regla d'or per a un empresari és aconseguir productes amb la màxima qualitat possible al menor cost possible, i pagant els salaris més alts possibles.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.