Gran angular

Testimoni de mig segle d'alimentació

Mercabarna constata com ha canviat el consum des que va néixer fins ara

El mercat majorista s'ha convertit en el Hub Alimentari del Mediterrani

Mercabarna, un dels principals mercats majoristes i el més important d'ús diürn del món, celebra enguany el seu 50è aniversari. Testimoni directe de l'evolució alimentària del país des de que es va constituir el 1967, l'entitat va presentar durant l'acte de celebració del cinquantenari l'estudi 50 anys de l'evolució de l'alimentació a Catalunya, realitzat per la Fundació Alícia, un centre de recerca dedicat a la innovació tecnològica en cuina, la millora dels hàbits alimentaris i la valoració del patrimoni agroalimentari i gastronòmic.

Segons l'anàlisi d'Alícia, l'alimentació s'ha vist condicionada durant l'últim mig segle per canvis importants en els gustos, els hàbits i les formes de consum, com ara la incorporació massiva de la dona al mercat laboral, la nuclearització de les famílies, la disminució del temps dedicat a cuinar a casa, la pèrdua de coneixements relacionats amb el món culinari domèstic, la influència d'altres cultures alimentàries, l'obertura a un mercat global i l'entrada a l'era de les noves tecnologies. El conjunt de factors ha provocat una davallada d'un 21% en la despesa alimentària de les llars, entre el 1973 i el 2015. Per a Toni Massanés, director d'Alícia, Mercabarna és “el rebost que garanteix el producte fresc a Catalunya i peça fonamental per entendre aquests canvis”, i que té el repte “de continuar garantint el subministrament, perquè tothom pugui tenir productes de bona qualitat, bons, sans i sostenibles, a l'abast”.

Amb una superfície de 90 hectàrees, que equivalen a 90 illes de l'Eixample barceloní, el mercat majorista acull més de 700 empreses, que generen 7.500 llocs de treball i abasteixen més de 10 milions de consumidors; comercialitza anualment més de dos milions de tones d'aliments i rep més de 23.000 professionals cada dia. Mercabarna “és capdavantera entre els mercats majoristes del món, sobretot pel seu model de gestió i per la bona entesa que sempre hi ha hagut entre el sector públic i el privat, una de les claus del seu èxit”, va destacar Josep Tejedo, director general de l'entitat.

Reptes de futur.

Des que, el 1971, va acollir el primer dels mercats centrals, el de Fruites i Hortalisses –fins llavors ubicat al Born de Barcelona–, Mercabarna concentra actualment el Mercat Central del Peix, l'Escorxador, la Zona d'Activitats Complementàries –empreses que aporten valor afegit al producte i donen servei al client, com ara empreses de transport, logística o fred industrial, restaurants, hotel, llar d'infants o farmàcia, entre altres–, Mercabarna-Flor –el Mercat Central de la Flor, situat a Sant Boi de Llobregat– i l'esmentat de Fruites i Hortalisses.

El projecte de convertir-se en el Hub Alimentari del Mediterrani, iniciat el 2002, va ser un punt d'inflexió per a Mercabarna, al sumar a les seves activitats la de l'exportació. Com a reptes de futur, projecta renovar les infraestructures de les àrees de fruites i hortalisses i peix, construir el centre d'Aprofitament d'Aliments i un pavelló d'aliments ecològics, impulsar la promoció dels productes de proximitat i la digitalització.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.