Societat

Infraestructures

Un crèdit de 750 milions del BEI pot desencallar la línia 9

El govern formalitza la petició de finançament davant el Banc Europeu d’Inversions

L’Estat ha de fer costat a la demanda catalana perquè pugui arribar a prosperar

El govern de la Generalitat ultima aquesta primavera una estratègia financera amb l’objectiu d’aconseguir fons per poder desbloquejar les obres del tram central de la línia 9 del metro, entre la Sagrera i la Zona Universitària, aturades des de fa temps. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va explicar ahir que el govern s’ha dirigit al Banc Europeu d’Inversions, BEI, per sol·licitar un crèdit de 740 milions d’euros.

Aquesta diners haurien de permetre reactivar les obres en un tram amb un pressupost global de 1.200 milions d’euros. El pressupost total dels 50 quilòmetres de la línia 9 del metro de Barcelona, segons s’informa en l’anunci del banc on es fa publicitat de la sol·licitud del crèdit, arriba als 5.954 milions d’euros.

La sol·licitud de crèdit s’ha fet adduint una motivació de caràcter mediambiental, per l’impacte reductor d’emissions de gasos contaminants provinents del trànsit rodat que suposarà la posada en funcionament del tram central de la línia 9. Perquè el crèdit tingui possibilitats de prosperar és indispensable rebre el suport de l’administració de l’Estat

L’estratègia de Territori passa també per renegociar les condicions financeres amb les empreses adjudicatàries de l’obra i a les quals el govern ha de pagar el cànon corresponent, tot i que el metro encara no està acabat, i encara menys en servei.

La tuneladora que ha d’acabar de fer el túnel del tram central de la línia 9 està aturada entre les estacions de Campus Nord, a la Zona Universitària, i Manuel Girona, al barri de Pedralbes. La majoria d’estacions del tram entre Sagrera i Campus Nord estan iniciades i amb un grau diferent de desenvolupament, tret de la de Prat de la Riba, de la qual només s’ha construït un 1% i la de Manuel Girona, que no va arribar ni a començar-se.

La posada en marxa d’aquest sector central de la línia 9 es considera indispensable per poder alimentar la línia en els seus trams sud i nord. La part sud, que connecta amb el municipi del Prat de Llobregat i l’aeroport de Barcelona, és la que està més necessitada, ja que des que es va posar en funcionament, fa un any i mig, ha assolit uns nivells baixos d’ocupació.

LES FRASES

Abans de l’estiu esperem poder comunicar quin futur tenen les obres de la línia 9
Josep Rull
Conseller de Territori
La inversió que presentem avui demostra la importància que donem a l’Hospitalet
Oriol Junqueras
vicepresident del govern

Tres noves estacions a l’Hospitalet de Llobregat

Mentre les obres del tram central de la línia 9 continuen aturades, les del tram sud avancen de mica en mica. Ahir, el consellers Josep Rull i Oriol Junqueras, van ser a l’Hospitalet per anunciar una inversió de 37 milions que permetrà posar en funcionament les estacions de Provençana i Ildefons Cerdà, al ramal conegut com la línia 10 que des de l’estació de Can Tries arriba fins a la Zona Franca. A més a més d’aquesta inversió, Rull i Junqueras –acompanyats de l’alcaldessa de l’Hospitalet, Núria Marín– van anunciar també que es destinaran 14 milions a habilitar una altra estació dins el terme municipal de la segona ciutat del país, en aquest cas es tracta de l’estació d’Ernest Lluch, a la línia 5 entre les parades de Collblanch i Pubilla Cases.

El finançament de les tres estacions anirà a càrrec de la Generalitat, que en aquest cas no ha pogut comptar amb la col·laboració de l’Ajuntament, com sí que va passar amb l’acord a què es va arribar amb el consistori de Barcelona per finançar la posada en funcionament de Foneria i Foc Cisell. La Generalitat va vendre diversos immobles a l’Ajuntament i, amb aquests diners, Territori assumeix el cost de les obres.

Segons el calendari d’obres, es preveu que a les estacions de Provençana i Ildefons Cerdà s’hi treballi des d’aquest mateix estiu i que totes dues estiguin en funcionament la tardor del 2019, A Ernest Lluch no s’hi treballarà fins l’any vinent i s’inaugurarà el 2019.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.