Política

Els EUA i Corea del Sud responen amb més míssils

Washington i Seül exhibeixen poder bèl·lic contra la provocació de Pyongyang

Kim Jong-un havia qualificat el projectil de “regal per als bastards americans”

Dubten de la capacitat tecnològica nord-coreana

L’assaig demostra els progressos del programa nuclear nord-coreà

Corea del Sud i els Estats Units van res­pon­dre ahir a l’amenaçador llançament de dimarts d’un pro­jec­til balístic des de Corea del Nord amb un assaig con­junt també de míssils, una rèplica con­tun­dent que incre­menta l’esca­lada de tensió a la regió asiàtica. Els dos ali­ats van efec­tuar múlti­ples llançaments en direcció al mar del Japó (ano­me­nat el mar de l’Est a les dues Corees) i van pro­var el míssil balístic sud-coreà Hyun­moo-2A, amb un rang d’uns 300 quilòmetres, així com el coet tàctic nord-ame­ricà ATACMS.

Els assa­jos prac­ti­cats ahir a la costa ori­en­tal sud-core­ana van ser acor­dats pels pre­si­dents de Corea del Sud, Moon Jae-in, i pel nord-ame­ricà, Donald Trump, com a res­posta coor­di­nada al llançament nord-coreà del dia abans.

Mal­grat que els dos ali­ats fan cada any a la pri­ma­vera unes mas­si­ves mani­o­bres mili­tars que Pyongyang sol denun­ciar com un assaig per envair el seu ter­ri­tori, és poc freqüent veure’ls fer una prova de míssils con­junta, acció que pretén ser­vir d’advertència al règim de Kim Jong-un.

“Tal com ha demos­trat l’exer­cici amb foc real, podem pren­dre deci­si­ons de manera ferma en qual­se­vol moment si els nos­tres coman­dants en cap ho orde­nen. El que pensi d’una altra manera comet un greu error de càlcul”, va dir en un comu­ni­cat con­junt el líder de les tro­pes dels EUA a Corea del Sud, el gene­ral Vin­cent Bro­oks.

“L’auto­con­trol, que és una elecció cons­ci­ent, és tot el que separa l’armis­tici de la guerra”, hi va afe­gir en un to menys con­ci­li­a­dor de l’habi­tual el mili­tar nord-ame­ricà.

La res­posta de Seül i Was­hing­ton no va en la direcció plan­te­jada en la vigília pels líders rus, Vladímir Putin, i xinès, Xi Jin­ping, durant la tro­bada a Mos­cou, en la qual van dema­nar a Corea del Nord una moratòria en les seves pro­ves d’arma­ment i van ins­tar els dos ali­ats a abs­te­nir-se d’exe­cu­tar grans mani­o­bres con­jun­tes. La Xina, que aquest mes pre­si­deix el Con­sell de Segu­re­tat de l’ONU, va rei­te­rar ahir aquest ofe­ri­ment i va insis­tir en la neces­si­tat que els tres països negociïn un com­promís per rebai­xar la tensió i evi­tar con­seqüències “des­as­tro­ses”, segons l’ambai­xa­dor xinès a l’orga­nisme inter­na­ci­o­nal, Liu Jieyi.

Per la seva banda, els mit­jans nord-core­ans van con­ti­nuar ahir publi­cant detalls de l’assaig de dimarts, el pri­mer que Pyongyang ha fet mai amb un míssil inter­con­ti­nen­tal (ICBM en la seva sigla en anglès), alhora que la tele­visió KCTV va eme­tre les pri­me­res imat­ges del llançament.

El règim nord-coreà va deta­llar en un comu­ni­cat de la seva agència KCNA que el mateix líder, Kim Jong-un, va qua­li­fi­car el pro­jec­til de “regal per als bas­tards ame­ri­cans en el Dia de la Inde­pendència”, després d’haver-lo llançat el 4 de juliol, la fes­ti­vi­tat naci­o­nal més impor­tant dels EUA, que Corea del Nord con­si­dera el seu ene­mic acèrrim. També van asse­gu­rar que el pro­jec­til té “capa­ci­tat per car­re­gar una gran ogiva nuclear”, una afir­mació de la qual dub­ten els experts.

No obs­tant això, el mateix minis­tre de Defensa sud-coreà, Han Min-koo, ha admès davant un comitè par­la­men­tari que la capa­ci­tat de Pyongyang per mini­a­tu­rit­zar caps nucle­ars per equi­par-los en míssils ha arri­bat a un nivell “con­si­de­ra­ble”.

La nota de KCNA hi afe­gia que la prova havia ser­vit per veri­fi­car que el míssil és capaç de fer cor­rec­ta­ment la reen­trada atmosfèrica. La tec­no­lo­gia de reen­trada atmosfèrica és necessària perquè la capçalera d’un míssil –on s’equipa una càrrega explo­siva com, per exem­ple, una bomba atòmica– pugui supor­tar la vibració i la calor de la fase ter­mi­nal de vol abans d’impac­tar con­tra el seu objec­tiu. En aquest aspecte, experts balístics inter­na­ci­o­nals han con­si­de­rat que la prova de dimarts no aporta prou dades per asse­gu­rar que Pyongyang hagi acon­se­guit domi­nar aquesta cos­tosa i com­plexa tec­no­lo­gia.

En defi­ni­tiva, i encara que Seül ha admès que el pro­jec­til llançat per Pyongyang és efec­ti­va­ment un míssil inter­con­ti­nen­tal, el Minis­teri de Defensa sud-coreà no pot afir­mar encara que Pyongyang hagi acon­se­guit desen­vo­lu­par ple­na­ment amb èxit un ICBM. En tot cas, l’últim assaig de míssils demos­tra els crei­xents pro­gres­sos que l’hermètic país con­ti­nua asso­lint en el seu pro­grama arma­mentístic.

La insistència que ha mos­trat amb els tests dels últims mesos ha incre­men­tat la tensió a la regió i ha endu­rit la retòrica de Was­hing­ton, que ha insi­nuat la pos­si­bi­li­tat de dur a terme atacs pre­ven­tius con­tra Corea del Nord.

Donald Trump, que ahir va enge­gar el seu peri­ple euro­peu amb vista a la reunió del G-20 que comença avui a Ham­burg, va dema­nar a la resta de països que dei­xin “d’hos­tat­jar” tre­ba­lla­dors nord-core­ans i de “pro­por­ci­o­nar bene­fi­cis econòmics i mili­tars a Pyongyang.

Con­seqüències

Per la seva banda, el secre­tari d’Estat nord-ame­ricà, Rex Tiller­son, va apro­fun­dir en aquesta denúncia i va insis­tir en la neces­si­tat d’una “acció glo­bal”. En un comu­ni­cat, Tiller­son va adver­tir que “la prova d’un ICBM repre­senta una nova esca­lada” en l’amenaça per als EUA, els seus ali­ats i socis, per a la regió i el món. “Totes les naci­ons han de demos­trar públi­ca­ment a Corea del Nord que hi ha con­seqüències dar­rere la seva recerca d’armes nucle­ars.”

Condemna ferma de l’ONU

El secretari general de l’ONU, António Guterres, va condemnar ahir “en termes ferms” el llançament del projectil balístic nord-coreà. “Aquesta acció és una altra descarada violació de les resolucions del Consell de Seguretat, i constitueix un perillós agreujament de la situació.” I hi va afegir que el lideratge de Corea del Nord “ha de cessar en les provocacions i acatar per complet les seves obligacions internacionals”.

Per la seva banda, el president de Corea del Sud, Moon Jae-in, va demanar a la comunitat internacional que estudiï la possibilitat de severes sancions contra el règim de Pyongyang, arran de la “gran amenaça i provocació” que va representar el llançament. En una compareixença a Berlín al costat de la cancellera alemanya, Angela Merkel, Moon va advocar per una solució pacífica al conflicte i va demanar a Corea del Nord que aturi “immediatament” el seu programa nuclear.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.