Política

Economia

Sector de l’automòbil

El dièsel taca Alemanya

Les organitzacions defensores del medi ambient veuen l’àmbit polític com un còmplice del grups automobilístics

Els socialdemòcrates es desmarquen del socis de coalició a deu setmanes de les generals

Canviarel programari costarà uns 100 euros per cotxe, que pagaran les marques implicades

Els intents de la indústria ale­ma­nya i el govern d’Angela Merkel per recu­pe­rar la con­fiança per­duda del ciu­tadà, després de dos anys d’escàndol con­ti­nuat pel die­sel­gate, van aca­bar en una mena de divorci entre els socis de la coa­lició ale­ma­nya. “Els resul­tats no són sufi­ci­ents. La qüestió queda pen­dent per a la pro­pera legis­la­tura”, va dir la minis­tra de Medi Ambi­ent, la soci­al­demòcrata Bar­bara Hen­dricks, en sor­tir de l’ano­me­nada cimera del dièsel, dime­cres pas­sat, entre el govern, les grans mar­ques ale­ma­nyes i els caps de govern dels lands on tenen la seu els fabri­cants de cot­xes o on hi ha alts nivells de con­ta­mi­nació.

Els resul­tats a què es refe­ria Hen­dricks era el com­promís de cri­dar a tallers cinc mili­ons de cot­xes amb dièsel –de què qua­tre mili­ons de Volkswa­gen o les seves fili­als Porsche i Audi i la resta per a Daim­ler, BMW i Opel– per ins­tal·lar-hi un nou pro­gra­mari que redu­eixi les emis­si­ons. La solució menys ambi­ci­osa, han cri­ti­cat ambi­en­ta­lis­tes com ara Deutsche Umwelt­hilfe (Ajut al Medi Ambi­ent Ale­many). Aquesta mateixa orga­nit­zació va ser la impul­sora de la demanda que, uns dies abans, va pros­pe­rar davant la justícia de Stutt­gart i que pretén pro­hi­bir, a par­tir del 2018, la cir­cu­lació dels cot­xes amb dièsel en aquesta ciu­tat.

Can­viar el pro­gra­mari cos­tarà uns 100 euros per cotxe, que paga­ran les mar­ques impli­ca­des. És deu vega­des menys del que cos­ta­ria modi­fi­car-ne el maqui­nari i afecta els models de les clas­ses Euro5 i Euro6. Amb aquest canvi es pro­met reduir les emis­si­ons entre un 25 i el 30 %. Per als models més antics –l’ano­me­nada classe Euro4– BMW ofe­reix una prima de 2.000 a canvi de com­prar un cotxe nou.

“És un pas en la direcció cor­recta”, va afir­mar el minis­tre de Trans­ports, Ale­xan­der Dobrindt, de la Unió Soci­al­cris­ti­ana de Bavi­era (CSU), el par­tit ager­ma­nat amb la Unió Cris­ti­a­no­demòcrata (CDU) de Merkel. El divorci entre el minis­tre con­ser­va­dor i la seva col·lega soci­al­demòcrata era més que evi­dent. Entre Hen­dricks i el titu­lar de Trans­ports hi ha una guerra no decla­rada des del prin­cipi de l’actual gran coa­lició, el 2013. A deu set­ma­nes de les gene­rals, ni l’un ni l’altre tenen inten­ci­ons de dis­si­mu­lar. És el moment de mar­car les diferències davant l’elec­tor.

L’escàndol del dièsel va escla­tar el 2015, quan la justícia dels Estats Units va denun­ciar el tru­catge en les dades de les emis­si­ons en mili­ons de cot­xes de Volkswa­gen. Van suc­ceir-se les dimis­si­ons al front del pri­mer grup auto­mo­bilístic del món i la taca es va escam­par després a la resta dels grans fabri­cants ale­manys. Ara fa quinze dies, Der Spi­e­gel va afe­gir lle­nya al foc en difon­dre infor­ma­ci­ons d’un pre­sumpte càrtel, creat als anys noranta, entre les mar­ques apa­rent­ment rivals.

El made in Ger­many està en perill, ha adver­tit repe­ti­da­ment Dobrindt. De moment, els pro­ble­mes d’imatge no sem­blen afec­tar el motor expor­ta­dor del país, que va de superàvit en superàvit. La situ­ació s’agreu­ja­ria si s’arriba a impo­sar la pro­hi­bició de cir­cu­lar als cot­xes amb dièsel. La sentència de Stutt­gart no és en ferm i només afecta aquesta ciu­tat. En cas d’entrar en vigor tin­dria, però, caràcter pilot si més no per a altres nuclis urbans.

Merkel, de vacan­ces fins a la set­mana vinent, s’ha sal­vat de sor­tir a la foto del divorci en la seva coa­lició, pale­sada en els seus minis­tres. Els caps de govern de tres dels nou lands assis­tents a la reunió –el bavarès Horst See­ho­fer, de la CSU, el soci­al­demòcrata Step­han Weil, per la Baixa Saxònia, i el verd Win­fried Kretsch­mann, per Baden-Württem­berg– sí van ser a la roda de premsa de la cimera del dièsel, mar­cada per les acu­sa­ci­ons de con­nivència entre l’àmbit polític i els fabri­cants. Weil és mem­bre del con­sell de vigilància de VW, com a cap del govern del land que n’és acci­o­nista. La Bavi­era de See­ho­fer té al seu ter­ri­tori BMW i Baden-Württem­berg hi té Daim­ler. Casu­a­li­tat o no, Merkel i la seva CDU van esqui­var ser pre­sents en la foto de família on es reflec­tia la imatge de la com­pli­ci­tat o cor­res­pon­sa­bi­li­tat política en el die­sel­gate.

Els inicis
L’escàndol del dièsel va esclatar el 2015, quan la justícia dels Estats Units va denunciar el trucatge en les dades de les emissions en milions de cotxes de Volkswagen.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.