Focus

L’economia es juga a diverses cartes

Catalunya consolida la seva capacitat exportadora i la varietat dels seus àmbits d’activitat, amb pes industrial.Serien necessaris canvis legals i fiscals per guanyar competitivitat

Catalunya no ha perdut pes als mercats globals per la puixança de la Xina
joan ramon rovira
cambra de comerç
És interessant que el 20% del PIB sigui de la indústria, que genera el 80% de la innovació
joan b. casas
degà col. economistes
La universitat no es preocupa prou de convertir la ciència en alguna cosa que s’acabi exportant
xavier torra
president d’eurecat
És una economia avançada, que tendeix cap a la robotització i la digitalització
roger romagosa
pimec
Les 16.929 empreses que exporten són un 30% més que les del 2011
joan romero
conseller. delegat acc10

Cata­lu­nya com a sub­jecte econòmic apa­reix als mer­cats glo­bals com un juga­dor amb pos­si­bi­li­tats, tot com­plint pre­cep­tes com ara tenir un gran vigor expor­ta­dor -el seu superàvit comer­cial, de 27.000 mili­ons, és equi­va­lent al 12,1% del PIB-, que genera tot un variat mosaic de sec­tors d’acti­vi­tat, amb un pes esti­ma­ble de la indústria de béns, tot rane­jant aquest 20% sobre PIB que reco­mana la UE per garan­tir el dina­misme d’una eco­no­mia naci­o­nal. Però no hi podien man­car núvols negres, i l’eco­no­mia cata­lana té assig­na­tu­res per apro­var, com ara reduir la moro­si­tat entre empre­ses, dis­se­nyar una fis­ca­li­tat més rea­lista per a l’empresa, reduir l’atur, millo­rar la for­mació pro­fes­si­o­nal, aba­ra­tir el preu de l’ener­gia o apri­mar la burocràcia que fa tan difícil la cons­ti­tució d’una empresa. S’hi podria afe­gir que també s’escau­ria un redi­men­si­o­na­ment de l’empresa cata­lana, si real­ment vol seguir jugant de tu a tu amb els com­pe­ti­dors d’arreu en una Cata­lu­nya inde­pen­dent.

No perd pes.

Com diu Joan Ramon Rovira, direc­tor del Gabi­net d’Estu­dis Econòmics de la Cam­bra de Comerç, “la dada nota­ble és que les expor­ta­ci­ons han pas­sat del 26% al 33% del PIB, tot esde­ve­nint Cata­lu­nya de les poques eco­no­mies que no han per­dut pes als mer­cats mun­di­als, a diferència d’altres que han estat vícti­mes de la pui­xança de la Xina”. Cer­ta­ment, és evi­dent, en vista de les dades de la Gene­ra­li­tat, quant a capa­ci­tat expor­ta­dora, Cata­lu­nya és en línia amb altres grans cam­pi­ons euro­peus del comerç inter­na­ci­o­nal, i el seu superàvit comer­cial, del 12,1%, seria el ter­cer més ele­vat entre els estats euro­peus, només al dar­rere de Luxem­burg (36,4%) i d’Irlanda (23,2%), i al davant de potències com ara Holanda (10,7%) o Ale­ma­nya (7,6%). En l’expli­cació de Rovira, “s’ha gua­nyat com­pe­ti­ti­vi­tat i capa­ci­tat d’inte­gració en la cadena de valor de l’eco­no­mia mun­dial. Històrica­ment, en les fases d’expansió com l’actual, en què creix a un 2,8% intera­nual, es regis­trava un dèficit per compte cor­rent, que ara com­pensa el sec­tor exte­rior”.

I si any rere any crei­xen les opor­tu­ni­tats de negoci als mer­cats exte­ri­ors, és perquè hi ha tot un reguit­zell de sec­tors d’acti­vi­tat que ho fan pos­si­ble. Joan Ramon Rovira dis­tin­gi­ria clara­ment qua­tre grans ànco­res: el químic i far­macèutic, “amb mol­tes mul­ti­na­ci­o­nals de fora i nos­tres”; l’auto­moció; maquinària indus­trial, “amb mol­tes empre­ses que con­reen una veta de mer­cat ben con­creta”, i les empre­ses d’ali­men­tació i con­fecció.

Fona­ments.

Joan B. Casas, degà del Col·legi d’Eco­no­mis­tes de Cata­lu­nya, també observa que hi ha uns quants pilars fona­men­tals amb una gran potència motriu, que dona­rien fe del gran ven­tall de pos­si­bi­li­tats de l’eco­no­mia cata­lana: “Tenim un sec­tor d’auto­moció, amb dos trac­tors com Seat i Nis­san, amb gran capa­ci­tat d’expor­tació. El sec­tor auxi­liar està fun­ci­o­nant molt bé com a clúster a Europa.” Un altre clúster molt potent, al seu parer, “el tenim en el sec­tor agro­a­li­men­tari, que ha expe­ri­men­tat un gran procés de tec­ni­fi­cació”. També fa esment dels sec­tors químic i far­macèutic, als quals també atri­bu­eix capa­ci­tat trac­tora. Per a Casas, és espe­ci­al­ment interes­sant que “com demana la UE, el 20% del PIB sigui indus­trial. És un fet molt impor­tant, atès que el 80% de la inno­vació es genera al sec­tor indus­trial”. En el camp de la logística, “on s’han fet mol­tes inver­si­ons, al port i aero­port de Bar­ce­lona, en cal­drien més, com el cor­re­dor medi­ter­rani, per apro­fi­tar la bona situ­ació geogràfica”.

Quant al turisme, objecte de polèmica recur­rent pel seu pes, exces­siu?, a l’eco­no­mia, el degà Casas creu que “Cata­lu­nya ha de seguir sent una potència turística, però amb mesura, tot ges­ti­o­nant millor el turisme mas­siu”. En aquest mateix sen­tit, Joan Ramon Rovira recorda que el 12% que suposa en el PIB el turisme, “és sem­blant al que tenen països d’eco­no­mia ben equi­li­brada com ara Àustria. No els pre­o­cupa gens. El pro­blema no és el turisme, sinó la qua­li­tat”.

Roger Roma­gosa, eco­no­mista de l’Obser­va­tori de Pimec, posa l’accent en el “procés de trans­for­mació que està expe­ri­men­tant l’eco­no­mia cata­lana, i que es revela en com estan crei­xent les ven­des a l’exte­rior: dins de les expor­ta­ci­ons de pro­duc­tes indus­tri­als, les de nivell tec­nològic alt, la informàtica i l’electrònica, crei­xen un 20%, i les de nivell tec­nològic mitjà, que cor­res­pon­drien a un sec­tor com l’auto­moció, crei­xen un 13,9%, en dades de l’Ides­cat per al pri­mer tri­mes­tre del 2017”. Aques­tes dades serien “una clara mos­tra de com­pe­ti­ti­vi­tat, ja que l’eco­no­mia avançada ten­deix cap a la robo­tit­zació i la digi­ta­lit­zació”. Efec­ti­va­ment, l’eco­no­mia cata­lana, amb el pas del temps, s’ha dibui­xat un per­fil ben hete­ro­geni des del punt de vista tec­nològic: el 9,6% de les expor­ta­ci­ons és de nivell tec­nològic alt; el 50%, mitjà-alt; el 14,1%, mitjà-baix i el 26,3%, baix.

Expor­tar des d’una eco­no­mia indus­trial, fer l’ober­tura des de la diver­si­fi­cació. El 2016, i el pri­mer semes­tre del 2017, ens con­fir­men que la base sec­to­rial del crei­xe­ment és àmplia, amb una pro­gressió de la indústria el 2016 del 4%, 4,2% de la indústria manu­fac­tu­rera, nota­ble­ment per damunt de la cons­trucció, un 3,2%, i ser­veis, 3,1%. Per sec­tors, en dades de l’ICEX per al maig d’enguany, el lide­ratge cor­res­pon al sec­tor de pro­duc­tes químics (26,3% del total), seguit de béns d’equi­pa­ment (17,5%), automòbil (15,7%), agroindústria (13,4%) i manu­fac­tu­res de con­sum (12,1%).

Una dis­secció de la nos­tra indústria ens ofe­reix un biòtop en què hi fan vida un ric con­junt d’hàbitats. Hi podem tro­bar tres grans agru­pa­ci­ons, com ara pro­duc­tes químics i far­macèutics, amb una quota del 23% en la pro­ducció final; l’agroindústria, amb el 21,7%, i l’auto­moció, amb el 15,9%, que fan lloc al pastís a catorze bran­ques més del gran arbre indus­trial, amb par­ti­ci­pa­ci­ons que van de l’1,6% al 4,8%. Aquí hi tro­bem tota una auca rela­tada per sec­tors tra­di­ci­o­nals de la manu­fac­tura, com el tèxtil, amb un 3,4%; la sòlida metal·lúrgia (3,8%) i també la informàtica i l’electrònica, (3,6%), sense dei­xar de fer esment dels fabri­cants de maquinària (4,5%) o plàstics (4,5%).

Par­lem d’una iden­ti­tat deci­di­da­ment indus­trial, amb aquest 20% del PIB apor­tat pels sec­tors indus­tri­als, però podem anar molt més enllà. Anàlisis sobre la indústria com la rea­lit­zada per Carme Poveda, eco­no­mista de la Cam­bra de Comerç, a par­tir de les tau­les input-out­put, ens acla­rei­xen que cal par­lar d’una “nova indústria”, que té en compte no només les acti­vi­tats pro­duc­ti­ves de la trans­for­mació, sinó també els ser­veis que fan pos­si­ble aquesta trans­for­mació, com són els tec­nològics, els finan­cers, el comerç i el trans­port. Vist des d’aquest prisma, s’allarga l’ombra de la indústria, fins a esde­ve­nir un 50% del valor afe­git brut (VAB) de l’eco­no­mia cata­lana. La indústria encara se’ns ofe­ri­ria més potent si con­si­deréssim, com afirma l’estudi, que gua­nya importància el proveïdor indus­trial d’alt valor afe­git català, que ha pas­sat en poc temps de repre­sen­tar el 43% al 51%.

El capi­tal estran­ger també sem­bla haver cop­sat la importància del sub­jecte econòmic Cata­lu­nya als mer­cats inter­na­ci­o­nals, fins al punt que estu­dis com l’Euro­pean Invest­ment Moni­tor de la con­sul­tora EY posen Cata­lu­nya com la ter­cera regió euro­pea més interes­sant per rebre inversió estran­gera directa, al dar­rere de les regi­ons de Lon­dres i París. En els dar­rers anys, noms des­ta­ca­bles de l’empresa trans­na­ci­o­nal han fet cap a Cata­lu­nya. No fa pas gai­res set­ma­nes, la firma de ciber­se­gu­re­tat de matriu holan­desa Bright­sight va obrir seu a Sant Cugat del Vallès, on ocupa 40 per­so­nes. Un cas que s’afe­geix a d’altres fites dels dar­rers anys: els 210.000 m² logístics que Ama­zon cons­truirà a tocar de l’aero­port del Prat, amb la cre­ació de 1.500 llocs de tre­ball; la ins­tal·lació a Bar­ce­lona del cen­tre mun­dial de Big Data de l’asse­gu­ra­dora Zurich, que incor­po­rarà 200 pro­fes­si­o­nals; l’ampli­ació de les ins­tal·laci­ons de la xinesa Hutc­hin­son Port Hol­dings al port de Bar­ce­lona, amb una inversió de 150 mili­ons d’euros; la inversió de 500 mili­ons d’Astra Zeneca en R+D en l’àmbit sani­tari, etc. El 2016, Cata­lu­nya va rebre 5.052 mili­ons d’euros en inversió estran­gera, una xifra rècord, i enguany sem­bla que es manté la con­fiança, ja que al pri­mer tri­mes­tre la inversió va ser de 856,4 mili­ons d’euros.

No n’hi ha prou a tenir un clar tarannà expor­ta­dor, cal ensu­mar quins són els mer­cats de futur. Ara mateix, la UE-28 és la des­ti­nació del 65,8% de les expor­ta­ci­ons, si bé ja es pot detec­tar que hi ha un remar­ca­ble crei­xe­ment rela­tiu de les expor­ta­ci­ons al Japó, la Xina i els EUA. Joan Ramon Rovira creu que l’expor­tació cata­lana res­pon a un esquema en què “hi ha una pri­mera corona, for­mada per França, Por­tu­gal i el Mar­roc; una segona, amb Algèria, Ale­ma­nya i els Països Bai­xos, i una ter­cera, for­mada per Mèxic, sense el con sud, i els mer­cats del sud-est asiàtic, que són les des­ti­na­ci­ons que més crei­xen, tot i que el punt de par­tida és encara baix”.

A Cata­lu­nya, com apunta Joan B. Casas, 47.000 empre­ses expor­ten alguna vegada, i 16.929 ho fan de forma regu­lar: “Con­vin­dria fer via als mer­cats emer­gents, cosa que ja es fa, com veiem en el cas de la Xina. A Lla­ti­noamèrica, també és nota­ble el cas de Mèxic.” Casas apunta que “el pèndol econòmic es des­plaça cap al Pacífic, situar-se bé allà és ine­vi­ta­ble, i per això cal­dria que la nos­tra empresa guanyés en dimensió”.

Per la seva banda, Roger Roma­gosa, de Pimec, posa l’accent en el fet que “en els dar­rers anys, s’observa com es gua­nya quota de mer­cat en eco­no­mies emer­gents com la Xina i l’Índia. L’eco­no­mia cata­lana, a més de ser oberta, ha tin­gut la capa­ci­tat d’arri­bar a mer­cats llu­nyans, de difícil accés”. En dades de l’ICEX, del mes de maig d’enguany, Cata­lu­nya va expor­tar per valor de 134,3 mili­ons d’euros a la Xina, quan el 2009 estàvem en 49 mili­ons d’euros.

Joan Romero, con­se­ller dele­gat d’ACC10, també insis­teix en com s’està gene­ra­lit­zant l’afany expor­ta­dor. “Les 16.929 empre­ses que regu­lar­ment expor­ten són un 30% més que les del 2011, quan aquest cens era d’unes 13.000.” Si el cens d’empre­ses que han expor­tat alguna vegada està en 48.000 “això vol dir que n’hi ha 31.000 que no ho fan de forma sis­temàtica, així que el repte és que aques­tes empre­ses també enten­guin que el mer­cat és glo­bal i expor­tin regu­lar­ment”.

I cap a quins indrets ha de menar el mer­ca­der català? Jus­ta­ment, ACC10, en el seu Mapa glo­bal d’opor­tu­ni­tats de negoci per a empre­ses cata­la­nes, loca­litza 183 opor­tu­ni­tats de negoci glo­bals, i els sec­tors que gau­di­rien de més opci­ons d’inter­na­ci­o­na­lit­zació i coo­pe­ració tec­nològica, dins d’una llista que comprèn 16 àmbits d’acti­vi­tat, serien salut i equi­pa­ments mèdics, amb 19 opor­tu­ni­tats; ener­gia i recur­sos, 17; ali­men­tació espe­ci­a­lit­zada i gur­met, 13; infra­es­truc­tu­res i cons­trucció, 13, i TIC i trans­for­mació digi­tal, 13. Si posem el focus en els països, veiem que les empre­ses de salut i equi­pa­ments mèdics tin­drien bones pers­pec­ti­ves a Ghana, Sud-àfrica, Qatar i l’Iran; Panamà i Colòmbia; Mèxic i Que­bec; l’Índia, la Xina, Sin­ga­pur i Austràlia, i el Regne Unit, França, Tur­quia i Rússia, a Europa.

Quant a ener­gia i recur­sos, cal parar atenció al Mar­roc, Israel, Iran, Qatar; Panamà, Perú, Bra­sil, Xile i Argen­tina; Mèxic i Canadà; Corea del Sud i Regne Unit i Tur­quia. En ali­men­tació espe­ci­a­lit­zada i gur­met, tenim Qatar; Panamà; Canadà; Xina, Japó, Corea del Sud i Sin­ga­pur, i Irlanda, Regne Unit, Dina­marca, Ale­ma­nya i Tur­quia. En infra­es­truc­tu­res i cons­trucció, hi ha Kenya i Iran; Panamà, Perú i Argen­tina; Cuba, EUA i Canadà; Austràlia, i França, Sèrbia i Tur­quia. En TIC i trans­for­mació digi­tal, les opor­tu­ni­tats s’han d’anar a cer­car a Israel i Kenya; Xile, Argen­tina i Uru­guai; EUA i Canadà; Xina i Sin­ga­pur, i Ale­ma­nya, Sèrbia i Tur­quia.

Joan Romero, a l’hora de des­ta­car la mal·lea­bi­li­tat de l’empresa cata­lana en el trànsit del negoci als mer­cats glo­bals, esmenta la seva capa­ci­tat de superar con­tra­temps: “Quan el mer­cat rus va vetar el sec­tor carni, molts patien pel futur de la nos­tra indústria, que tenia en Rússia una gran des­ti­nació dels seus pro­duc­tes, però va poder sobre­po­sar-se i anar a bus­car alter­na­ti­ves a Xina i Corea del Sud.”

En vista de dades sig­ni­fi­ca­ti­ves com que la trama de la nos­tra indústria està poblada bàsica­ment per pimes -un 99%, amb un 95% amb menys de 50 tre­ba­lla­dors- ben bé podríem dir que en el pot petit hi ha la millor con­fi­tura. Però també podríem argu­men­tar que la mida sí que importa, si del que es tracta és de sor­tir a com­pe­tir als mer­cats glo­bals amb ple­nes garan­ties. Com diu Joan Ramon Rovira, de la Cam­bra de Comerç, “la dimensió empre­sa­rial mit­jana a Cata­lu­nya és més aviat petita, i veiem que a països com Dina­marca el pes de les grans empre­ses és supe­rior”. A més, és evi­dent que “les pimes d’altres països, com Ale­ma­nya, són més grans que les nos­tres”. Pre­veu que a mesura que s’esten­gui la inter­na­ci­o­na­lit­zació, “la pressió anirà aug­men­tant i ens ani­rem homo­geneïtzant. Aquesta con­so­li­dació podria venir per fusi­ons o acci­ons coo­pe­ra­ti­ves, però el més nor­mal serien fusi­ons”.

Joan B. Casas també des­dra­ma­titza aquest diagnòstic, donat que la pime també impera a eco­no­mies com França, Itàlia o Por­tu­gal, i que ja és prou impor­tant que “la pime hagi can­viat el xip, agafi la maleta i se’n vagi a Sin­ga­pur”, però admet que “cal­drien polítiques per gua­nyar dimensió”. Jus­ta­ment, el marc polític actual no pro­pi­cia l’aspi­ració de superar el llin­dar que separa la pime de la gran empresa: “Una empresa de menys de 50 tre­ba­lla­dors no està obli­gada a tenir comitè d’empresa, i se li imposa un tipus més reduït a l’impost de soci­e­tats.”

El con­se­ller dele­gat d’ACC10 també s’inter­roga sobre si la dimensió reduïda és un fac­tor limi­tant, i creu que la cosa va per bar­ris: “Depèn dels sec­tors. En el cas de les start-ups no és així, per la seva potent capa­ci­tat tec­nològica.” Afe­geix que en altres àmbits hi poden haver més difi­cul­tats, però això es pot repli­car amb la coo­pe­ració: “Quan tre­ba­llem en agru­pa­ci­ons, la cosa fun­ci­ona, com ha pas­sat amb Cata­lan Wines, que porta els cellers arreu a fer tasts, amb èxit empre­sa­rial. La política de clústers també ha permès ini­ci­a­ti­ves d’inter­na­ci­o­na­lit­zació con­junta. És modèlic el cas de Clus­ter Beauty a Corea del Sud.” També hi podríem afe­gir la capa­ci­tat de coo­pe­rar amb empre­ses fora­nes, o forçant la par­ti­ci­pació a pro­gra­mes euro­peus: a Horitzó 2020, la par­ti­ci­pació cata­lana és del 26%, quan a la resta d’Europa la mit­jana és del 20%.

Per asse­gu­rar l’esde­ve­ni­dor econòmic, no és bo caure en el cofo­isme, i el cert és que l’entorn econòmic català té un seguit de falla­des que gene­ren alguns dub­tes sobre la com­pe­ti­ti­vi­tat de l’eco­no­mia cata­lana. Com ha diagnos­ti­cat Pimec manta vega­des, hi ha diver­ses zones d’incer­tesa. No es com­pleix la llei de moro­si­tat, i això fa que les pimes supor­tin uns ter­mi­nis de paga­ment que “con­di­ci­o­nen el seu poten­cial econòmic, i per això cal­dria un règim san­ci­o­na­dor automàtic”, com asse­nyala Roger Roma­gosa. Pel que fa al capítol d’impos­tos, “les dar­re­res refor­mes s’han car­re­gat gai­rebé tots els incen­tius per a les pimes, que supor­ten uns tipus efec­tius d’impost de soci­e­tats més ele­vats que les grans empre­ses. Cal­dria adop­tar un sis­tema fis­cal que incor­pori una reducció dels tipus nomi­nals a les empre­ses més peti­tes”. En el mer­cat de tre­ball, l’empre­sari es queixa que se’l pena­litza amb uns cos­tos de Segu­re­tat Social dels més alts del món desen­vo­lu­pat. Així mateix, hom asse­nyala que el sis­tema for­ma­tiu, dins d’aquesta línia crítica, no s’adapta prou a les neces­si­tats pro­duc­ti­ves reals de les empre­ses, per la qual cosa “seria neces­sari poten­ciar encara més la for­mació i qua­li­fi­cació pro­fes­si­o­nals”. També cal­dria un apunt sobre l’ener­gia, ja que la pime cata­lana, que paga uns dels preus més cars d’Europa, és un dels prin­ci­pals dam­ni­fi­cats pel mono­poli que enco­ti­lla el sec­tor. Final­ment, convé asse­nya­lar que l’empre­ne­dor té massa tra­ves admi­nis­tra­ti­ves per ini­ciar, pri­mer, un pro­jecte, i desen­vo­lu­par-lo, després.

Són inne­ga­bles les poten­ci­a­li­tats d’una eco­no­mia oberta com la cata­lana, però això vol dir que hi ha marge de millora, com ho palesa l’estudi sobre la com­pe­ti­ti­vi­tat de Cata­lu­nya rea­lit­zat pel think tank per encàrrec de la Gene­ra­li­tat. L’índex de com­pe­ti­ti­vi­tat que esta­bleix l’estudi, una mit­jana de tot un seguit d’ítems, situa Cata­lu­nya en el lloc 38 d’una clas­si­fi­cació de 61 països, si bé, fent la simu­lació que es recu­pera de la mala con­jun­tura, s’enfila fins al 27, per sota de països com Dina­marca (9), Holanda (14) o Àustria (22) però a l’alçada de França (27) o Bèlgica (28). Segons aquesta com­pa­ració, que fa ser­vir mul­ti­tud d’ítems, Cata­lu­nya seria l’onzena eco­no­mia més com­pe­ti­tiva de l’Euro­zona.

En l’estudi, Cata­lu­nya ocupa posi­ci­ons des­ta­ca­des en pro­duc­ti­vi­tat labo­ral (10) i dis­po­ni­bi­li­tat de mà d’obra qua­li­fi­cada (12). No menys impor­tant és el quinzè lloc en l’atracció de mà d’obra estran­gera d’alta qua­li­fi­cació. Hom també des­taca com a avan­tatge com­pa­ra­tiu el baix risc de des­lo­ca­lit­zació pro­duc­tiva i de ser­veis, cosa que garan­teix un crei­xe­ment dura­dor.

El pro­fes­sor Arturo Bris, direc­tor de l’IMD, con­si­dera que si bé els fona­ments són prou bons, “cal­drien refor­mes estruc­tu­rals per millo­rar el clima empre­sa­rial, com ara noves lleis per esti­mu­lar la ini­ci­a­tiva dels nous empre­ne­dors o reduir els impos­tos sobre bene­fi­cis”.

Amb tot, Arturo Bris des­taca de Cata­lu­nya que “té una cul­tura empre­sa­rial espe­ci­al­ment oberta a les idees estran­ge­res, així com un sis­tema de valors que dona suport a la com­pe­ti­ti­vi­tat, amb empre­sa­ris que se sen­ten con­cer­nits en qüesti­ons com la salut, la segu­re­tat o el res­pecte al medi ambi­ent”.

LES XIFRES

20%
indústria sobre pib.
Aquesta quota dels àmbits d’activitat que pertanyen a sectors industrials de béns entra dins de la mitjana que reclama la UE per a l’horitzó 2020 per tenir unes economies ben compensades.
12,1%
superàvit comercial.
Aquesta relació positiva entre exportacions i importacions és la tercera més important de la UE, tot superant Holanda o Alemanya.
47.000
exportadores
Actualment, a Catalunya, aquest nombre d’empreses ha exportat alguna vegada, i 16.929 ho fan de forma regular.

Una taca que continua sent inacceptable

L’economia creix, es genera ocupació, però encara estem a un inacceptable 13,20% d’atur. Per a l’economista Oriol Amat, entre les diverses solucions que assenyala hi ha el combat de l’economia submergida, del frau. També, convindria millorar l’actual legislació sobre el subsidi d’atur, que “no fomenta que la persona torni a treballar com més aviat millor. Hi ha països on una persona quan rep el subsidi ha de destinar un seguit d’hores a fer formació, i quan se li troba una feina i s’adequa al seu perfil, l’ha d’acceptar”. Per a Roger Romagosa, de Pimec, caldrien “eines per poder ajustar l’activitat sense expulsar treballadors, cosa que facilita la recuperació després d’una crisi”. L’economista Josep Pedrol prefigura l’impacte benèfic de la independència de Catalunya sobre l’ocupació: una reducció del 3,68% de l’atur (138.992 nous ocupats) per la contractació de nous treballadors públics, l’efecte de la nova despesa pública, la reversió del dèficit d’inversions en infraestructures i l’efecte capital que experimentaria Barcelona.

La recerca bàsica i la d’últim quilòmetre

Una economia madura en l’exportació en la mesura que té capacitat d’innovar. Com diu Xavier Torra, president del centre tecnològic Eurecat, “la realitat palesa que Catalunya exporta molt més, i això no es fa si no et diferencies, innoves en productes o processos”. Tanmateix, “cal més esforç per seguir sent competitius”, si observem que a la pime catalana són un 20% les empreses que innoven, destinant-hi un 0,67% dels beneficis, mentre que el 50% de les grans empreses innoven amb l’1,12%. Al seu parer, hi ha un problema de vinculacions: “La universitat es preocupa més de crear ciència que d’aplicar-la per convertir-la en alguna cosa que cristal·litzi en exportacions.” Afegeix que “hi manca més dimensió innovadora, més projectes”.

Torra explica que ara en la innovació s’hi impliquen diverses tecnologies, “i per a la pime és difícil tenir tantes disciplines al seu si, així que és important la funció d’Eurecat”, que aplega 600 professionals i és capaç de donar servei a més d’un miler d’empreses.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.