Societat

generalitat

renda garantida

La renda garantida preveu cobrir 68.000 llars el 2020

La nova prestació es posa en marxa divendres i ja hi ha 500 persones que tenen cita prèvia per tramitar-la

Els possibles beneficiaris poden trucar a un telèfon gratuït o informar-se en un web

La renda garan­tida de ciu­ta­da­nia (RGC) és la pres­tació cre­ada perquè ningú que vis­qui a Cata­lu­nya esti­gui per sota del llin­dar de la pobresa i es posa en marxa aquest diven­dres. Les per­so­nes bene­ficiàries cobra­ran d’entrada 564 euros men­su­als lli­gats a un pla d’inserció labo­ral o d’inclusió social. Hi haurà com­ple­ments segons els mem­bres de la família que depen­guin del bene­fi­ci­ari [vegeu gràfic]. De moment, ja rebran la RGC les 28.000 per­so­nes que tenen la renda mínima d’inserció (RMI), però el càlcul és que l’any 2020 arri­bin a ser al vol­tant de 68.000 els pre­cep­tors de la renda garan­tida.

L’objec­tiu de la nova pres­tació és anar més enllà de la RMI. “És un nou dret social i un dret sub­jec­tiu, per tant no va lli­gat a la dis­po­ni­bi­li­tat pres­su­postària”, va insis­tir ahir la con­se­llera de Tre­ball, Afers Soci­als i Famílies, Dolors Bassa, que va pre­sen­tar la cam­pa­nya d’infor­mació sobre qui pot sol·lici­tar la renda garan­tida.

Tenir més de 23 anys; estar empa­dro­nat a Cata­lu­nya i resi­dir-hi des de fa un mínim de 24 mesos; no dis­po­sar d’ingres­sos, ren­des o recur­sos mínims durant els sis mesos ante­ri­ors a la sol·lici­tud, i no rebre una pres­tació pública o pri­vada de ser­vei resi­den­cial per­ma­nent de tipus social, sani­tari i soci­o­sa­ni­tari són els requi­sits que cal com­plir per acce­dir a la renda garan­tida.

Les per­so­nes que cre­guin que ho com­plei­xen i la vul­guin cobrar ja es poden infor­mar a través del telèfon gratuït 900 400 012 o de la web ren­da­ga­ran­tida.gen­cat.cat . Aquest és un pri­mer fil­tre. Si es com­plei­xen els requi­sits, se’ls donarà una cita prèvia per ini­ciar els tràmits de l’expe­di­ent.

Doble porta d’entrada

La tra­mi­tació es farà a les Ofi­ci­nes de Tre­ball (SOC), en el cas de les per­so­nes que es con­si­dera que es poden rein­cor­po­rar al mer­cat labo­ral i que hau­ran de seguir un iti­ne­rari d’inserció labo­ral o social. Una altra porta d’entrada són les Ofi­ci­nes d’Atenció Ciu­ta­dana (OAC) o Ofi­ci­nes d’Afers Soci­als i Famílies (OASFs), en el cas de les per­so­nes que no puguin tor­nar a tre­ba­llar, però que esti­guin cobrant viduïtat, orfe­nesa, algu­nes pres­ta­ci­ons d’atur, pen­si­ons no con­tri­bu­ti­ves, SOVI o inva­li­desa per sota de la quan­ti­tat de la renda garan­tida i tin­guin dret a un com­ple­ment.

El secre­tari gene­ral de Tre­ball i Afers Soci­als, Josep Ginesta, va insis­tir ahir en la importància que cada per­sona s’adreci on li toqui, segons la seva situ­ació per agi­lit­zar la tra­mi­tació i evi­tar pos­si­bles col·lapses. “La cita prèvia ens per­met entrar els expe­di­ents de manera orde­nada. El ciu­tadà tindrà dia, hora i lloc on anar i es podrà estal­viar viat­ges”, va subrat­llar Ginesta. També va recor­dar que és impor­tant dur pre­pa­rada tota la docu­men­tació necessària per fer l’ava­lu­ació de la idoneïtat per cobrar-la.

Per fer l’atenció i ges­ti­o­nar els expe­di­ents, el Depar­ta­ment de Tre­ball i Afers Social ha con­trac­tat 403 pro­fes­si­o­nals. Un 80% ja s’han incor­po­rat al lloc de feina, per reforçar els ser­veis tant a les Ofi­ci­nes de Tre­ball, les d’Atenció Ciu­ta­dana i les d’Afers Soci­als. En alguns casos s’ampliarà l’atenció al públic en horari de tarda.

Una pri­mera idea de l’interès que ha aixe­cat la renda garan­tida és que el telèfon d’atenció que es va posar en marxa el 7 de setem­bre havia atès fins ahir 4.320 tru­ca­des. En molts casos eren per­so­nes que no com­plien clara­ment els requi­sits, però en 2.900 sí que els podrien com­plir. Hi ha 500 per­so­nes que ja tenen cita prèvia per ser ate­ses diven­dres.

Cobra­ment retro­ac­tiu

El direc­tor gene­ral d’Eco­no­mia Social, Ter­cer Sec­tor, Coo­pe­ra­ti­ves i Auto­em­presa, Josep Vidal, va llançar un mis­satge de tran­quil·litat: les per­so­nes que sol·lici­tin la cita prèvia entre ara i el 15 de novem­bre rebran la pres­tació de manera retro­ac­tiva el 15 de setem­bre. Per tant, va indi­car que tin­dran la mateixa opor­tu­ni­tat, tot i que no puguin ser ate­sos els pri­mers dies. Vidal va inci­dir en la doble funció de la RGC: acom­pa­nyar les per­so­nes que es poden inse­rir al mer­cat labo­ral i com­ple­men­tar les pen­si­ons a les que ja no tor­na­ran a tre­ba­llar. Bassa també va recor­dar que l’objec­tiu és la inserció labo­ral i per això hi ha una pres­tació garan­tida de 414 euros i 150 com­ple­men­ta­ris vin­cu­lats a un pla de tre­ball.

LES FRASES

Tenim un país que millora en l’aspecte social. Totes les llars han de poder viure dignament
Dolors Bassa
consellera Treball, afers socials
Ampliarem l’horari de tarda d’atenció al públic. La cita prèvia és la forma de fer-ho per a una atenció ordenada
Josep Ginesta
secretari general treball
Atenem persones que es poden inserir en el mercat laboral i complementem pensions
Josep Vidal
direc. gen. economia social


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.