Ecoceutics crea una línia digital per explorar el ‘big data’
El grup de farmàcies preveu començar a vendre en xarxa el 2019 i augmentar els serveis digitals
El grup de farmàcies Ecocèutics prepara una identitat digital per explotar al màxim les oportunitats de negoci que obre la tecnologia en el món d’establiments de farmàcia. La plataforma permetrà, entre altres serveis, fer comerç on line als 187 establiments que formen part del grup. “Volem donar a partir del 2019 un canal més per al nostre client presencial, no aspirem a competir amb gegants com Amazon, perquè en aquesta batalla de preus no tenim res a fer ni volem entrar-hi”, explica el director general d’Ecoceutics, Valero Pallàs.
Ecoceutics és un grup de farmàcies d’arreu de Catalunya i Balears que ofereix als seus associats la gestió de recursos humans, formació i central de compres. Disposa a més d’una línia de producte propi, de manera que les farmàcies associades poden concentrar-se en el centre del seu negoci: ser una mena de coach de la salut.
La firma busca amb la plataforma digital fer un pas més enllà del que és comerç on line i aspira a fer servir la identitat digital per explorar al màxim el big data en el negoci de les farmacèutiques.
De fet, els aproximadament 187 establiments farmacèutics associats ja han fet el primer pas i també el més costós en temps i inversió. Han unificat i digitalitzat totes les referències que fins ara cadascuna de les farmàcies tenia amb criteris molt variats (cada establiment pot sumar unes 15.000 referències). “Amb aquesta unificació que s’actualitza cada quinze dues podem abastir el comerç on line, però sobretot ens servirà per fer servir el big data en els nostres negocis”, explica Pallàs.
Ara com ara ja fan servir eines d’optimització de recursos i màrqueting per compartir experiències d’èxit entre les farmàcies associades, gràcies a la informació que dona la digitalització. “Les farmàcies estan classificades segons les seves particularitats i els oferim propostes a partir del benchmark”, explica Francesc Vilà, president d’Ecoceutics.
Tot i que no s’han marcat data, el grup s’ha posat com a objectiu agrupar el 10% de les farmàcies de Catalunya, que vindria a ser sumar al voltant de 120 sòcies més a Catalunya.
El darrer any van recular en les seves aspiracions de cercar associats en altres territoris. “Tenim moltes propostes de farmàcies d’arreu de l’Estat que volen formar part del grup, però no ens serveix el créixer per créìxer, perquè d’aquesta manera ens faria perdre la nostra filosofia”, explica el director general d’Ecoceutics. L’objectiu doncs és agafar dimensió primer a Catalunya. Per aterrar a d’altres territoris han optat per fer-ho mitjançant aliances i acords amb d’altres grups d’un tarannà similar al d’Ecoceutics.
De fet, abans d’incorporar un nou associat al grup, ha de passar abans una auditoria per certificar que la farmàcia comparteix la filosofia del grup. I quin és el model que els defineix? Vila i Pallàs contesten a la vegada: “Volem acompanyar els nostres clients de bolquer a bolquer (des que neixen fins que moren)”, exemplifiquen.
La farmàcia deixa per a Ecocèutics de ser un establiment passiu amb un farmacèutic que espera darrere l’aparador que entri el consumidor amb les receptes prescrites pel metge. Als seus prestatges s’han multiplicat les ofertes i també els serveis. “No només oferim la comercialització de productes, també donem solucions mitjançant les aliances amb d’altres professionals”, diu el president d’Ecoceutics.
Ecoceutics aspira a convertir-se en un ventall d’eines clau per al sector, tenint en compte que la complexitat en el comerç, també als establiments de farmàcia, no ha deixat de créixer. De fet en aquesta àrea la tendència és l’increment continuat de la venda lliure, és a dir, sense recepta mèdica.
Segons un estudi recent del bufet d’advocats Escura, es demostra que a Barcelona la venda lliure de productes (52,38%) supera la de medicaments de prescripció (47,62%).
ECOCEUTICS
Fundadors visionaris
Els inicis d’Ecoceutics es remunten a finals del segle XX. Aleshores un grup de tres farmacèutiques de Girona es reunien per compartir inquietuds i experiències.
Una de les primeres accions conjuntes que van emprendre van ser les compres conjuntes per agafar massa crítica i poder negociar millors condicions amb les grans farmacèutiques.
Poc a poc van anar professionalitzant aquesta iniciativa. L’any 2005 van crear una societat, van contractar un gerent i també van professionalitzar la firma.