Fins a la cuina!
Restaurant: “Establiment en què se serveixen menjars.” La definició del diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans a més de parca queda molt curta als ulls del Barcelona Centre de Disseny (BCD), que prefereix una interpretació basada en l’experiència: “Un restaurant és un còctel d’emocions amb pujades i baixades”, diu Anna Verbón, responsable del curs per a emprenedors gastronòmics, que aquest any fa la segona edició. Organitzat per BCD i l’agència de comunicació Plateselector, aquesta proposta formativa va adreçada a persones que vulguin muntar el seu restaurant i a aquelles que ja ho han fet però que pensen que cal donar-li una nova empenta.
Verbón explica que els mou la voluntat d’incidir en la competitivitat d’una activitat de gran importància al nostre país, però que té una alta mortalitat. Cada dia neixen i moren projectes que representen un gran esforç econòmic però no sempre porten darrere un esforç reflexiu del mateix ordre. Això malgrat que sovint són establiments molt seductors, que conviden a entrar-hi només per gaudir de l’entorn, es podria dir que estan molt ben dissenyats, o no?
Anna Verbón diu sobre això dues coses. La primera, que l’esquer de l’estètica facilita la primera visita, però que el repte és fidelitzar els clients. I la segona, que el disseny, que tothom vincula exclusivament amb la forma de les coses, reivindica un paper més integral. El professional del disseny aporta una visió més centrada en l’usuari i segurament més coherent en tots els àmbits del negoci. La idea és permetre que el dissenyador entri fins a la cuina: des del nom, a l’elecció dels plats de la carta, el tipus de producte, la gestió, la comunicació, etc. “Volem ajudar les persones a tenir èxit i posar el nostre granet de sorra a l’excel·lència del sector”, subratlla Verbón.
Per a la segona edició es busquen alumnes amb una idea sota el braç. Les classes, els tallers i les visites a establiments de referència que es fan durant el curs tenen per objectiu ajudar el participant a definir bé el seu projecte. La fita última és proporcionar eines perquè els emprenedors siguin autosuficients.
Aquest és l’aspecte que més valora Nikoletta Theodoridi, dissenyadora i responsable de Sobres Mestres, negoci centrat en els productes recuperats, frescos i de proximitat. Theodoridi va ser alumna del primer any: “En acabar em vaig sentir capaç de tirar endavant el meu projecte.” Reconeix que la formació en l’àmbit de gestió que va rebre va ser clau en la decisió. També subratlla el coneixement de disseny industrial, que ara vol aplicar en el desenvolupament dels plats i coberts que utilitza i que vol que sigui coherent amb el negoci: “Cerco vaixella de residu zero, que no sigui d’un sol ús”, diu.