Gran angular

La identitat digital interessa els ciberdelinqüents

El 7% dels internautes de l’Estat van patir frau en les seves dades personals el 2007. Les empreses perden cada any 1.600 milions d’euros per aquest tipus de delicte

És vital mirar per la seguretat dels nostres dispositius i posar davant de tot el sentit comú
Les dades, tant d’usuaris com d’empreses, s’han convertit en un gran negoci

El 7% dels usuaris d’internet de l’Estat van ser víctimes de robatori, d’abús de dades personals o d’informació privada durant l’any passat. Són dades que disparen totes les alarmes, sobretot si es te en compte que la mitjana europea se situa en el 4%, segons estudis elaborats per l’organisme d’estadística europeu Eurostad i que el frau d’identitat genera pèrdues a l’Estat que se situen en 1.600 milions d’euros anuals.

A través del robatori de dades personals, els ciberdelinqüents accedeixen als comptes bancaris, obtenen crèdits, desvien transferències a altres comptes o contracten serveis o compren productes fent-se passar per una altra persona. “El robatori d’identitat és el delicte que més ràpidament creix a tot el planeta”, comenta Antonio Camacho, fundador de la firma Hocelot, empresa espanyola especialitzada en la verificació d’informació de persones físiques en temps real.

Prevenció.

Eurostad incideix en el fet que un usuari afectat per un robatori d’informació privada triga una mitjana de 5,4 mesos a adonar-se que està sent víctima d’aquest delicte. Aquest fet, segons Camacho, “no només afecta els usuaris que han patit el robatori, sinó que també té efectes negatius per a les empreses, ja que o bé fan inversions que finalment no es materialitzaran o assumeixen les pèrdues de les vendes fraudulentes”.

La contractació de serveis o productes a través del comerç en línia fent-se passar per una altra persona és la principal via que utilitzen els delinqüents. “Per la qual cosa, les mateixes empreses juguen un paper fonamental en la lluita contra aquest delicte”, indica el fundador d’ Hocelot, que treballa amb smart data i smart analitycs per verificar que l’usuari que vol accedir a un servei o comprar un producte sigui realment qui diu que és.

La força que està adquirint el comerç en línia i la utilització cada vegada més freqüent dels dispositius mòbils per accedir a la xarxa ha multiplicat exponencialment les opcions de frau per part dels delinqüents. “No en som conscients, però cada vegada més facilitem les nostres dades a llocs de la xarxa que no coneixem, sigui perquè volem participar en concursos o baixen aplicacions o busquem habitatges o viatges, o qualsevol altre servei. Hem d’assegurar-nos a qui donem les nostres dades”, alerta Dani Creus, investigador de seguretat a Kaspersky Lab, empresa de seguretat informàtica. Evitar esglais, aconsella Creus, passa per dues premisses: “preocupar-nos de la seguretat de tots els nostres dispositius, especialment els mòbils, i sobretot posar-hi sentit comú”.

Usuaris i pimes.

En aquest sentit, Luis Corrons, director tècnic de l’empresa de seguretat informàtica PandaLabs, assegura que “nosaltres mateixos som un gran forat de seguretat”, i explica com, amb el mòbil a la mà, asseguts al sofà de casa, “ens sentim en un entorn molt confortable i segur, i donem les nostres dades massa alegrement, mentre que si un desconegut ens aturés pel carrer i ens preguntés el mateix, mai no li respondríem”.

Tanmateix, assegura Corrons, “aquells que es dediquen a robar dades dels usuaris de la xarxa no van un per un sinó que roben alhora milions de dades i contrasenyes per fer negoci amb elles”. Per això, dirigit a l’usuari, recomana “utilitzar el doble factor de certificació en els nostres dispositius”. Alerta que, en cas de rebre notificacions per baixar-nos una aplicació que ens facilitarà l’entrada a un web determinat, no entrar-hi des del mateix missatge, sinó anar a la botiga en línia d’Android o Apple i baixar l’aplicació des d’allà. Hi ha molts programes maliciosos amagats al darrere d’aquests missatges, que s’apropien de la nostra informació confidencial en elmoment que fem la descàrrega”.

I per a les pimes, assegura Corrons, “ha arribat l’hora de pensar en un pressupost dedicat a la seguretat informàtica, perquè on els ciberdelinqüents entren és allà on menys protegit s’està”.

Els telèfons intel·ligents s’han convertit en una eina imprescindible, tant per a usuaris com per a empreses. “Només cal visualitzar la pèrdua del mòbil per adonar-nos del desastre que ens comporta”, avisa Creus, que incideix en el fet que “pel que fa al robatori de la identitat en línia, ara estem en l’etapa de maduresa dels ciberdelinqüents, que no actuen de manera individual sinó com a grans empreses”. Les dades “són un gran negoci”, rebla.

Amb l’arribada d’internet de les coses, aquests delictes s’accentuaran Per tant, diu Creus, “una de les primeres coses que hem de fer quan adquirim un nou dispositiu, és canviar immediatament la contrasenya que arriba de fàbrica per defecte i variar-la sovint, amb sentit comú i bones pràctiques, i sobretot no tenir-la lligada al nostre perfil en xarxes socials”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.