Empreses

Noel estudia obrir una planta als Estats Units

La càrnia de la Garrotxa es fixa créixer al mercat nord-americà i potenciar el del Japó i el Brasil. Preveu incrementar les vendes un 10% enguany

La càrnia acaba d’invertir 45 milions d’euros, 4 dels quals corresponen al 2018

La càrnia de la Garrotxa Noel Alimentaria estudia obrir una planta productiva als EUA amb l’objectiu de créixer al mercat nord-americà. “Fa temps que ho estem analitzant i tan aviat com sigui possible tirarem endavant aquesta operació”, explica Anna Bosch, directora general de la firma nascuda el 1940. L’empresa de caràcter familiar, que va tancar l’any passat amb una facturació de 256 milions d’euros, vol potenciar la internacionalització centrant els esforços en els EUA, el Japó i el Brasil, així com seguir en el camí de la innovació i “l’aposta clara pels productes saludables”.

Noel Alimentaria disposa d’onze plantes productives: vuit estan situades a Catalunya, dos a Terol i una a Barbastre (Osca). Els productes de la càrnia es poden trobar en 60 països, que suposen el 40% de l’exportació total i el 55% si es refereix només a la divisió de xarcuteria. En l’actualitat, el 70% de les vendes a l’exterior es destinen als mercats europeus. “Els EUA són el nostre objectiu futur. Primer comercialitzarem els productes des d’aquí i llavors ja ho faríem des del mateix país, que té un gran potencial de creixement per a nosaltres”, explica Anna Bosch, que conjuntament amb el seu marit, Joan Boix, codirigeix el grup carni, amb una plantilla d’uns 1.200 treballadors.

El reforçament de l’expansió es produeix després de dur a terme inversions considerables en les plantes catalanes. Concretament s’acaben d’invertir 45 milions d’euros al centre productiu de Sant Joan les Fonts. Una injecció que ha acabat enguany amb la inversió de 4 milions d’euros més.

Amb les instal·lacions posades al dia i amb la definició d’objectius d’internacionalització, només queda la comercialització de nous i innovadors productes, com els que es van presentar en el saló Alimentària de Barcelona el mes passat. L’empresa garrotxina ha llançat el Kubdu Mediterranean Biltong, un snack carni de vedella i pollastre, d’origen sud-africà, que està tenint molta demanda en els mercats europeus i nord-americans. Kubdu Mediterranean Biltong té els seus orígens en una start up que va començar el 2014 fundada per l’emprenedor Simón Fusté. Noel Alimentaria va veure el seu potencial i la va adquirir a finals del 2017, incorporant Simón Fusté al seu equip d’R+D.

L’altra innovació de l’elaboradora de productes carnis catalana és l’aposta per la línia d’aliments saludables. Concretament, les referències de pit de gall dindi llescat amb la incorporació de la col verda i el bròcoli. Noel ja va ser pionera el 2016 quan va llançar la seva gamma veggie, una selecció de llescats sense carn, elaborats amb clara d’ou com a base proteica, dirigits tant als consumidors vegetarians com al que no ho són.

L’elaboradora de pernils i embotits gironina, una de les més grans de Catalunya d’aquest sector, preveu incrementar la facturació entorn del 10% durant el 2018. No preveu dur a terme cap compra a curt termini ni a mitjà. “Ens trobem més a gust creixent de manera orgànica”, assegura Anna Bosch, tot i que adverteix que sempre cal “estar atents a les oportunitats”. Quant a la distribució territorial, Catalunya representa el 50% de les vendes de la seva producció. “Ni hem notat cap boicot per la situació política ni ens hem plantejat traslladar la seu social”, hi afegeix la directora general.

NOEL ALIMENTARIA

Facturació
256 M€
Treballadors
1.200
Any de fundació
1940
Noel és una empresa de quarta generació familiar. Fa 4 anys van incorporar-se a l’empresa els germans Albert i Xavier Boix Bosch, el primer com a director d’expansió i el segon com a director de compres. Els membres de la tercera generació encara es veuen amb forces per seguir.
la història

Del somni a la realitat

El 1940 Josep Bosch i Salvador Berga inicien el negoci amb la compra de la fàbrica d’embotits Mateu Vidal. Abans, però, el 1920, Isidre Bosch obre la carnisseria Modelo a Olot, que n’és l’origen. El 1944, els socis Bosch i Berga creen la marca Noel, que set anys després passa a la nissaga que avui perdura. El 1954, Albert Bosch Sala fa el primer anunci a TVE. El 1987 Anna Bosch Güell i el seu marit, Joan Boix Sans, es fan càrrec del negoci després d’un accident del propietari. Amb l’Albert i el Xavier s’arriba a la quarta generació familiar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.