Planifica la teva successió des de l’inici i per a tothom
Una successió d’èxit és aquella que es desenvolupa de manera orgànica i com a resultat d’una constant evolució.
La successió és un dels factors de l’èxit per al creixement de qualsevol empresa, no tan sols de la familiar. De fet, només en el cas que el teu pla sigui que l’empresa mori amb tu (és legítim, però no habitual) no hauràs de tenir una estratègia successòria definida. Però si, com en la majoria dels casos, vols que la teva empresa et sobrevisqui, hauràs de tenir clar què faràs i com ho faràs durant els pròxims anys, encara que falti molt per al dia de la teva jubilació.
Conversa breu i directa.
Si vols, doncs, fer una successió que sigui un èxit, pensa en les següents claus:
-Comença d’hora. El problema de moltes empreses és que comencen a planificar la successió tard, quan veuen propera la jubilació de la direcció o propietat, mentre que haurien de pensar-hi ja des del moment en què comencen el negoci i mantenir aquesta flama viva al llarg de la vida empresarial, com un fil vermell que uneix les diferents generacions.
-Treballa-la amb l’estratègia. Introdueix el factor successori en totes les converses estratègiques que tinguis, que haurien de ser moltes al llarg de l’any. L’entorn i les circumstàncies canvien, per tant, per què has de mantenir un pla que ja no és vigent?
-L’equip executiu també es retira. Per tenir èxit, no es tracta només de planificar la successió de la direcció, sinó també la de les persones clau de l’empresa que, sovint, són més grans que la direcció i influeixen directament en el creixement. Mira-ho des d’aquesta òptica: què passaria si demà el teu segon marxés?
-Independitza-la de les persones. Una empresa que depèn de les persones és una empresa difícil de traspassar amb èxit. Fes sistemes i processos de tot allò que fas i aconsegueix ser prescindible a mitjà termini. Així, a més, aconseguiràs augmentar-ne el valor per si la teva estratègia passa per vendre-la en un futur. La meva experiència em diu que les empreses totalment sistematitzades valen un 70% més que les que no ho estan. Paga la pena la inversió, oi?
-Deixa el protocol familiar per al final (si cal). El protocol és el resultat de l’estratègia successòria i de l’acord, i no l’eina per crear aquesta estratègia i arribar a aquest acord. De fet, l’èxit de la successió rau a deixar de tractar-la com un pla estàtic i començar a tractar-la com un procés viu.
Un factor de l’èxit.
Demana’t, doncs: té la teva empresa un pla de successió clar per a la direcció i tots els líders clau d’aquesta?
En el pròxim capítol l’autor reflexionarà sobre per què ser el més ràpid té premi.