Coffee Center s’alia amb productors de cafè del Brasil
La firma d’Aiguaviva acorda el proveïment estable amb 8 cafeters brasilers i explora el mateix a l’Índia
El preu del cafè està subjecte a moltes variables, des de la força de negociació de les grans multinacionals, les alteracions meteorològiques, la producció, les variacions de la moneda i també la borsa de Nova York. “Nosaltres ens desvinculem de condicionants externs i negociem plegats el preu a partir del valor real dels costos”, sentencia Jordi Pou, director general de Coffee Center, una firma familiar torradora i distribuïdora de cafè i d’infusions.
La firma, amb seu a Aiguaviva (Gironès), ha tancat un acord de comercialització estable amb un grup de vuit productors de cafè de Garza, una regió a 400 quilòmetres de São Paulo (Brasil). Des de fa tres anys, treballen plegats per establir un nou model comercial en què tothom guanyi i no hi hagi un abús de poder per una de les parts, com solen fer les grans marques.
L’aliança els dona garanties d’estabilitat, preu just i traçabilitat. I així tots se’n beneficien, perquè la companyia catalana té la traçabilitat del producte assegurada i els productors estan més a prop del consumidor. “Ens estem saltant els intermediaris, no per comprar a millor preu, sinó amb millor qualitat. Així els productors aconsegueixen un preu millor i es poden centrar en la qualitat i no només a subsistir”, relata Pou.
Tot i les bonances de l’estratègia, es tracta, però, d’un acord molt poc habitual en el sector. “La regió estava sotmesa a la tirania de compra de les grans multinacionals”, explica Paolo Granchelli, director general de l’agrupació de productors brasilers.
Les noves tecnologies han posat les facilitats perquè aquesta aliança amb milers de quilòmetres pel mig funcioni millor. Jordi Pou explica que des de la seu d’Aiguaviva fan un seguiment de qüestions com la maduració del cafè i com va la collita.
El fet de saltar-se els intermediaris i seguir una via pròpia amb els productors pot provocar que alguns mesos de l’any Coffee Center estigui pagant el preu de la matèria primera més car que en el mercat, però en altres ho pot fer més barat. “El que sí que guanyem durant tot l’any és en qualitat, control i estabilitat”, puntualitza.
L’acord comercial va, però, molt més enllà. De fet, ha estat la firma d’Aiguaviva la que ha engegat el procés de denominació d’origen d’aquell territori i, a més, tenen en projecte construir una casa de turisme rural on hi ha les plantacions de cafè.
Pou avança que per a l’octubre espera tancar un acord similar amb un grup de productors de l’Índia per les infusions. “Una garantia de compromís que ens ajuda a desenvolupar altres projectes conjunts”, insisteix Pou.
Les opcions orgàniques agafen pes
Coffee Center és una companyia amb trenta anys en el mercat i amb dues línies de negoci, una de cafè (Ital Caffè i Fincafè) i l’altra d’infusions (Alma), que representen el 60% i el 40% del negoci, respectivament. Una de les grans apostes de la firma és el producte orgànic. De fet, fa dos mesos van presentar un cafè orgànic amb càpsules compostables i una línia d’infusions ecològiques.