Opinió

La digitalització de l’empresa, una assignatura pendent

Aquest estudi de PwC encara concreta més organitzant les empreses industrials en quatre grups en funció del seu nivell de digitalització: líder, innovadora, seguidora o novella. I les dades són alarmants. El 21% es troben en aquesta última fase i només en una etapa incipient de digitalització, mentre que un 47% es poden considerar “seguidores”

Dues de cada tres empreses industrials espanyoles s’estan quedant enrere en el procés de digitalització. Així ho revela l’informe Global Digital Operations Study 2018 elaborat per Strategy&, la consultora estratègica de PwC, que fa una anàlisi de l’estat de la indústria 4.0 al món i a Espanya a partir d’entrevistes a 1.155 directius de companyies industrials de 26 països. Segons es conclou en aquest estudi, el 68% de les companyies industrials espanyoles estan en una fase de digitalització mitjana o baixa i un 32% en un nivell avançat. D’aquestes, un 5% es poden considerar com a líders digitals, o el que és el mateix, que tenen plenament digitalitzada o integrada tota la seva cadena de valor des dels seus processos de fabricació i les seves operacions, passant pel seu capital humà, els seus processos comercials i les relacions amb clients i proveïdors.

Aquest estudi de PwC encara concreta més organitzant les empreses industrials en quatre grups en funció del seu nivell de digitalització: líder, innovadora, seguidora o novella. I les dades són alarmants. El 21% es troben en aquesta última fase i només en una etapa incipient de digitalització, mentre que un 47% es poden considerar “seguidores”.

Les dades d’Espanya estan aproximadament al mateix nivell que la majoria d’altres països del món, encara segons dades de l’estudi de PwC, considerant la capacitat que tenen les companyies per incorporar les noves tecnologies, el nivell de maduresa del seu ecosistema digital i la seva cultura digital. Una dada, doncs, per a l’optimisme o com a mínim per no caure en el pessimisme. Tot plegat tenint present que si l’anàlisi el fem del grup de companyies més capdavanteres, a Espanya només el 5% es poden considerar digitalment avançades, mentre que la mitjana mundial es troba en el 10%. Un altre percentatge que demostra la necessitat d’impulsar polítiques per digitalitzar les empreses espanyoles és que actualment el 80,4% dels ingressos de les empreses industrials espanyoles prové de productes i serveis tradicionals i només el 19,6%, de productes i serveis amb algun component digital.

Retorn de la inversió.

L’estudi de PwC també revela que les empreses espanyoles esperen un retorn clar de les seves inversions en les noves tecnologies digitals, tant en termes d’increment d’ingressos com de millora de l’eficiència. Concretament, per als propers cinc anys, les nostres companyies industrials preveuen, de mitjana, augmentar els seus ingressos un 11,1% i reduir els seus costos un 19,4% com a conseqüència directa de la digitalització.

Quan se’ls pregunta sobre quines són les tecnologies en què estan invertint i quines creuen que tenen més potencial de futur, ens trobem que destaquen les tecnologies predictives per al manteniment d’actius i productes i la implantació de sistemes digitals per controlar i monitoritzar els processos de fabricació, coneguts com a sistemes MES. Curiosament, la realitat de les inversions, amb les previsions de major projecció, no coincideixen, ja que les inversions relacionades amb l’internet de les coses són les que es preveu que tindran major projecció, però, en canvi, no figuren entre les inversions realitzades.

PwC analitza també de forma separada l’aplicació de la intel·ligència artificial (IA) en la indústria espanyola i conclou que el seu ús és molt marginal a causa de tres raons principals: els treballadors no compten amb la capacitació necessària; les tècniques d’IA no estan prou desenvolupades i el retorn sobre la inversió encara no queda clar. Una valoració que posa sobre la taula la necessitat de les empreses de veure que les dades són el petroli de la intel·ligència artificial (IA), de manera que és primordial situar-los al centre de qualsevol estratègia i complir amb els requisits de privacitat. Actualment, hi ha empreses amb tones de dades que són incapaces de fer-ne ús, quan poden ser un avantatge competitiu.

Les empreses industrials espanyoles creuen que la digitalització dels seus processos de fabricació i de producció tindrà un impacte directe en la gestió del seu capital humà. Un 89%, per exemple, preveu que augmenti la contractació de treballadors qualificats en els propers cinc anys, i un 50% espera també un creixement del salari mitjà. Per contra, un 61% creu que l’ocupació d’aquells professionals menys qualificats disminuirà. La digitalització també tindrà els seus efectes en termes d’increment de la producció de les nostres companyies industrials, tant a Espanya com fora del país.

Així, les empreses que no implementin l’ús d’eines digitals i canviïn la manera d’entendre i desenvolupar els seus negocis, tindran moltes dificultats per sobreviure. Els seus costos seran un 50% més alts i la satisfacció dels clients, molt menor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.