Política

Creix la retòrica bèl·lica entre Trump i el règim iranià

Els EUA i l’Iran s’amenacen amb la guerra si no s’atura l’escalada de tensió

En el rerefons hi ha la reimposició de sancions a Teheran i les possibles represàlies iranianes sobre el transport de cru

La mati­nada de dilluns el pre­si­dent dels EUA va començar a cri­dar a través de Twit­ter. “Mai més ame­na­cis els Estats Units o en patiràs les con­seqüències que pocs han patit abans en tota la història. Ja no som un país que aguanta les teves parau­les dements de violència i mort. Compte!”, va piu­lar, tot en majúscu­les.

El des­ti­na­tari era el pre­si­dent de l’Iran, Has­san Rohani; cosa que va con­fir­mar que la guerra ver­bal entre Was­hing­ton i Tehe­ran torna a estar en pri­mera línia, amb inter­can­vis d’ame­na­ces i con­seqüències a curt ter­mini.

La nova esca­lada va començar per culpa d’un dis­curs de Mike Pom­peo, el cap diplomàtic nord-ame­ricà, en què com­pa­rava el règim iranià amb “la màfia”. Les parau­les del secre­tari d’Estat no van ser ben rebu­des a Tehe­ran. “No juguis amb foc que te’n pene­diràs eter­na­ment”, va acon­se­llar Rohani a Trump, a qui va adver­tir que un con­flicte amb l’Iran seria “la mare de totes les guer­res”. Quan el pre­si­dent dels EUA ho va veure, va aga­far el telèfon i va piu­lar. Fa set­ma­nes que la tensió està latent però no s’havia expres­sat públi­ca­ment. Des que, al maig, els EUA van anun­ciar que aban­do­na­ven el pacte nuclear amb l’Iran, la relació està vici­ada i en un punt en què qual­se­vol inci­tació de més pot aca­bar ence­nent la metxa d’algun con­flicte ulte­rior.

De moment, i fruit de la reti­rada de Was­hing­ton de l’acord atòmic, el 6 d’agost es tor­na­ran a apli­car san­ci­ons con­tra Tehe­ran, cen­tra­des en el sec­tor auto­mo­triu i el comerç de metalls i mine­rals. Tres mesos després, si no hi ha can­vis ni millo­res, les mesu­res seran més àmplies, i afec­ta­ran també el petroli. “El pre­si­dent em va dir que, si l’Iran no fa res i tot és nega­tiu, en paga­ran el preu que pocs països han pagat abans”, va dir l’asses­sor en segu­re­tat naci­o­nal, John Bol­ton. El mateix que va augu­rar que, el 2019, hi hau­ria un canvi de règim a l’Iran. Pre­ci­sa­ment, el petroli és clau en la relació. Entre les represàlies que l’Iran està dis­po­sat a dur a terme hi ha el tan­ca­ment de l’estret d’Hor­muz, prin­ci­pal ruta marítima per als expor­ta­dors del golf.

Per alguns, també diplomàtics, la piu­lada és un intent des­es­pe­rat de can­viar el relat dels fra­cas­sos en política exte­rior de l’admi­nis­tració. La Casa Blanca ho va des­men­tir. D’altres hi han vist un calc de l’estratègia amb Corea del Nord, on es va pas­sar de pro­me­tre la “des­trucció total” del país a una cimera que, ara per ara, no té resul­tats.

LA DATA

06.08.18
Els EUA
tornaran a imposar sancions a l’Iran després d’haver-se retirat del pacte nuclear amb aquest país.

LA FRASE

Una guerra amb l’Iran és la mare de totes les guerres
Hassan Rohani
PRESIDENT DE L’IRAN

LA XIFRA

30
per cent,
almenys, del cru que s’exporta des del Golf passa per l’estret que ara Teheran amenaça de tancar.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.