Opinió

Invertir en benestar té retorn per a les empreses

La gestió d’un bon equilibri entre la vida personal i laboral beneficia tant l’organització com les seves persones, augmentant la rendibilitat i el rendiment personal. Una de les missions primordials de l’empresa és vetllar pel benestar i la salut de tots els seus membres

Pot semblar que les expressions sentir-se bé i estar saludable tinguin el mateix significat, però no és així, i encara que totes dues tenen molt de positiu, val la pena aturar-se a reflexionar-hi. Sentir-se bé fa referència al benestar, un concepte subjectiu, i és el conjunt d’aquelles situacions personals que la persona necessita per viure bé i satisfer les seves necessitats: materials, de salut, el temps d’oci, les relacions afectives sanes... Per tant, sentir-se bé està relacionat amb sentir-se en un estat d’equilibri. En consonància, estar saludable fa referència al concepte de la salut, que significa tenir un estat complet de benestar físic, mental i social, i no només l’absència de malaltia o molèstia. La salut és un mitjà per arribar al benestar, no només un índex en si o l’objectiu de la vida. Podríem dir, per tant, que el benestar és una conseqüència de tenir salut, ja que si gaudim d’una bona salut de manera constant i estem lliures de malalties que no ens limitin tindrem una sensació de benestar integral.

Per què s’ha de fomentar el benestar en l’organització com a estratègia empresarial?

La gestió d’un bon equilibri entre la vida personal i laboral beneficia tant l’organització com les seves persones, augmentant la rendibilitat i el rendiment personal. Una de les missions primordials de l’empresa és vetllar pel benestar i la salut de tots els seus membres. De fet, que l’empresa faciliti i promogui l’adquisició d’hàbits saludables és una qüestió de responsabilitat, ja que els treballadors, l’actiu més important que té, destinen diàriament més del 40% del seu temps personal a l’organització. Per tant, tenir una orientació cap a les persones ajuda a convertir-se en una organització molt més eficient, competitiva i valorada pels seus equips. Per aconseguir-ho cal un lideratge transformacional i coherent, que doni a les persones les eines i els recursos per adoptar un estil de vida saludable, una direcció innovadora i competitiva capaç de promoure amb convicció els canvis necessaris per implementar nous valors centrats en la salut i aconseguir la participació activa de tots els treballadors. La transformació de l’empresa comença per una reestructuració que la faci avançar cap a una nova cultura empresarial orientada al benestar.

Està demostrat que les empreses que obtenen més resultats de manera sostinguda són aquelles que creen i treballen en la implantació de programes de benestar, educant, acompanyant i apoderant les persones a adquirir més control sobre les seves decisions i accions que afecten la seva salut i benestar. Per tant, si volem atraure nou talent i retenir l’actual, haurem de començar a incorporar dins la nostra cultura beneficis per afavorir el benestar i la felicitat de les nostres persones dins i fora l’empresa, ajudant a humanitzar més l’entorn laboral. L’objectiu és aconseguir que les persones es converteixin en gestores i promotores del seu benestar, siguin proactives i adquireixin nous hàbits i estils de vida més saludables, augmentant l’autoconeixement, i construint una societat més sana i sostenible.

Beneficis de fomentar el benestar en les organitzacions.

He tingut l’oportunitat d’implementar molts projectes de benestar a escala nacional en organitzacions de tots els sectors, i s’han obtingut impactes rellevants en l’àmbit de la salut, estudis amb retorn de la inversió en la reducció de baixes laborals per trastorns musculoesquelètics i millores de clima laboral. Però tots aquests resultats són una conseqüència, no un objectiu en si; aquest és el nou canvi de paradigma. És per això que em quedo amb l’essència, el perquè vaig emprendre la meva empresa: per demostrar que la millora de la salut i el benestar aporta molts beneficis a la persona i també a l’organització. De tots els resultats, em quedo amb paraules d’agraïment com aquesta: “Moltíssimes gràcies per tot, des de fa poques setmanes he pogut tornar a aixecar el meu net i a portar-lo en braços. Ja no tinc dolor, i això em fa sentir ple d’energia de nou.” Aquest sentiment de felicitat que el programa de benestar ha generat en aquesta persona és un exemple clar de retorn intangible, fet que augmentarà el compromís amb l’empresa; i el programa en si és la solució per a la prevenció de noves baixes laborals, fet que evitarà nous costos directes i indirectes.

En conclusió: persones més compromeses, saludables i felices creen empreses més saludables, competitives i rendibles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.