El comerç avança però no respira tranquil
El sector espera xifres positives per enguany, tot i no assolir les previsions en el Black Friday i l’augment de la percepció que el consumidor comença a estar saturat de promocions
Les xifres aportades per TC Group Solutions, l’empresa catalana que comptabilitza el trànsit de vianants dels principals carrers comercials de les ciutats, confirmen que els consumidors comencen a mostrar certa saturació per l’allau d’ofertes i promocions en el sector del comerç. Segons aquesta firma, “les set principals ciutats comercials de l’Estat de més de 300.000 habitants han aconseguit fer créixer el trànsit de vianants durant la setmana del Black Friday fins a un 1,83%”, tanmateix l’empresa puntualitza que aquest percentatge es va situar en el 6,78% el 2017.
D’entre les ciutats analitzades, Madrid i Sevilla van disminuir el trànsit de vianants en un 2,76% i un 3,67%, respectivament. Barcelona, en canvi, va anotar una mitjana de 6.932 vianants, que va significar un 3,79% d’augment respecte a la setmana del Divendres Negre de l’any passat, i se situa com la segona capital de l’Estat amb més trànsit de vianants en aquestes dates.
Tot i l’increment, “el sector s’esperava uns percentatges d’augments de vendes d’entre el 5% i el 10% i, en conjunt, no s’ha arribat al 4%”, indica Germán Cid, propietari i president del grup Gerplex-Casa Viva, i president de Comertia, l’associació catalana de l’empresa familiar del comerç minorista.
Certament hi va haver més vianants als carrers comercials durant el Black Friday, però el percentatge en l’àmbit de l’Estat es va reduir en cinc punts respecte a l’any passat i en 1,5 punts pel que fa al 2016. “Als Estats Units, d’on prové aquesta jornada de promocions, l’acció és d’un sol dia o com a màxim dos, agafant el dissabte també. Aquí, la promoció s’allarga cada vegada més. Enguany ha passat a fer-se al llarg de tota la setmana i fins i tot alguns comerços han estirat el Black Friday gairebé durant tot el mes. Aquesta manca d’unitat de criteri dins del sector provoca saturació en el consumidor, que va saltant de promoció en promoció”, afirma Joan Carles Calbet, president de RetailCat, la unió d’entitats de comerç minorista de Catalunya.
La percepció dels comerciants és que les vendes del Black Friday no s’afegiran a les que es faran durant la campanya de Nadal. “És una incògnita, però creiem que es tracta d’una venda traslladada que no se sumarà a la que s’espera per aquestes festes”, sentencia Calbet.
Una de les conseqüències del Black Friday que ja s’ha pogut copsar és, segons Àlex Goñi, president de Pimec Comerç, “la minimització de les rebaixes del gener”: “No sabem encara com afectarà la campanya de Nadal, però estem al corrent que les rebaixes del gener d’enguany van ser molt fluixes. Ens preocupa molt.”
En vista del fet que el Black Friday està cada cop més consolidat en el calendari de promocions anuals del sector, RetailCat ha fet arribar la proposta als seus associats d’establir una jornada de promoció pròpia, “una mena de dia de compra local, del comerç de proximitat, que no estigui tan relacionada amb els grans descomptes sinó amb la conscienciació del fet social i sostenible que significa conservar el comerç dels barris”, comenta Calbet, que explica la decisió que van prendre els comerciants d’un poble d’Astúries, que van optar per baixar la persiana pel Black Friday: “La sensació de buidor va envair el poble.” La desaparició del comerç als nostres barris, assegura, afectarà el model de ciutat i de vida que tenim, “perquè els impostos dels botiguers redunden en millores per a tots”, diu Calbet.
Projectes sobre la taula.
Organitzar jornades per promocionar el comerç local també es posa en pràctica als Estats Units, on el sector minorista busca contrarestar el poder dels més grans. El 2011 el Senat nord-americà va donar suport per unanimitat a la iniciativa i, sis anys més tard, les xifres indiquen l’èxit de la decisió: un total de 7.200 eixos comercials de barri i més de 115 milions de persones hi participen activament. I les xifres creixen més d’un 10% cada any. L’economia també va anotar beneficis: per cada 100 dòlars de despesa en el comerç de proximitat, 68 dòlars van romandre en l’economia local, mentre que en el cas de grans empreses la xifra es redueix a 43 dòlars, segons indica un estudi de la consultora Civic Economics de Grand Rapids, a Michigan.
Una altra iniciativa per impulsar el comerç de proximitat al nostre país ha sorgit de mans de Barcelona Oberta, la unió d’eixos comercials turístics de la ciutat, i la Cambra de Comerç de Barcelona. A través del Programa de Comerç Minorista, la Cambra ha destinat més de 150.000 euros a 14 eixos comercials de Barcelona Oberta per impulsar projectes de promoció, innovació, dinamització, estratègia i digitalització. Es tracta d’un projecte inclòs en el pla de competitivitat del comerç minorista 2018 de la Cambra de Comerç de Barcelona, cofinançat per la secretaria d’estat de Comerç Interior del Ministeri d’Economia i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) de la UE.
En marxa.
En aquest sentit, Calbet explica que ja s’està treballant en l’esborrany de la llei que ha de permetre la creació de BID, que es preveu que entri en vigor durant el primer semestre de l’any vinent: “Significarà un salt qualitatiu per al comerç.”
El sector del comerç continua en el camí d’adaptar-se als canvis de l’última dècada. “Les rebaixes estan quedant diluïdes, el Black Friday es consolida i té un impacte molt important en el consumidor. Les promocions són constants, sobretot a internet. La botiga tradicional s’està intentant adaptar a aquests canvis, que són molt ràpids, i també al consumidor, que està capgirant els paràmetres”, explica Cid, que reclama “una normativa que ho ordeni tot, perquè això és una selva”.
Al Regne Unit, un bon nombre de comerciants no es va voler sumar enguany al Black Friday. “Aquí potser també ens ho hauríem de plantejar, des del punt de vista social”, indica Goñi, alhora que reconeix: “És més complicat des del punt de vista empresarial. El nostre comerç està en un moment de transició, adaptant-se a la venda en línia i al nou perfil de consumidor. Però potser sí que ens ho hauríem de repensar si la campanya de Nadal fluixeja.”
El Rec, exemple de dinamització
Més de 120.000 persones es van aplegar al barri del Rec d’Igualada entre el 7 i el 10 de novembre per participar en el festival anual de moda de la capital de l’Anoia. Les adoberies del barri es van transformar per a les més d’un centenar de marques de moda que van posar a la venda els seus estocs. En els carrers que conserven un passat industrial únic es van aplegar reconegudes firmes del sector i dissenyadors consolidats van compartir espai amb altres d’emergents i joves talents. Més d’una vintena de concerts i actuacions i una àmplia i variada oferta gastronòmica d’arreu del món van completar l’oferta comercial, cultural i lúdica que Igualada va oferir durant aquests dies.
El Rec.0 Experimental Stores va néixer el 2009 a través de professionals del món del disseny i la comunicació amb l’objectiu de reivindicar el patrimoni històric i industrial del barri del mateix nom d’Igualada. En aquest recorregut de nou anys, el Rec s’ha convertit en un festival de referència del món de la moda i de la cultura i, sense cap mena de dubte, en un revitalitzador del comerç de la ciutat. El Rec és un dels exemples de dinamització comercial que s’estan duent a terme a tantes altres ciutats del país. L’objectiu comú és impulsar i reforçar el sector del comerç físic i de proximitat.