Societat

Les VTC anuncien batalla judicial contra el decret

El sector considera que la reforma que prepara Territori contravé les normes de la competència i hi recorrerà en contra

La patronal avisa que s’expulsa de Barcelona les aplicacions Uber i Cabify i les flotes de vehicles

La guerra pel trans­port de pas­sat­gers al detall a Bar­ce­lona no ha aca­bat. Després que l’assem­blea de taxis­tes aprovés, entrada la mati­nada d’ahir dijous, des­con­vo­car la vaga i donar un vot de con­fiança al decret que la set­mana vinent apro­varà el govern, l’altre con­ten­dent en la pugna pel negoci, la patro­nal dels vehi­cles de llo­guer amb con­duc­tor, o VTC, va anun­ciar ahir al matí la seva volun­tat de pre­sen­tar bata­lla con­tra la nova regu­lació en qua­tre fronts; el jurídic, el polític, el de la mobi­lit­zació al car­rer i el de l’opinió pública.

Edu­ardo Martín i Josep Maria Goñi, pre­si­dents de la patro­nal Unauto en els àmbits esta­tal i català, res­pec­ti­va­ment, acom­pa­nyats de dues tre­ba­lla­do­res de l’empresa Vec­tor Ronda, van com­parèixer ahir per llançar un duríssim atac con­tra el con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Damià Cal­vet, a qui van acu­sar de voler tirar enda­vant un decret que, lite­ral­ment, van defi­nir com de “tan­ca­ment de les empre­ses VTC a Cata­lu­nya”. Goñi va ser l’encar­re­gat de desen­vo­lu­par aquesta idea tot asse­gu­rant que amb la nova norma “s’expulsa les apli­ca­ci­ons, es tan­quen més de setanta empre­ses i es dei­xa­ran al car­rer quasi 4.000 tre­ba­lla­dors”.

Martín va asse­gu­rar que, un cop s’hagi apro­vat el decret, ini­ci­a­ran acci­ons legals en tots els àmbits, sense des­car­tar la via penal. Segons el seu cri­teri, la nor­ma­tiva que pre­para Ter­ri­tori va en con­tra de les nor­mes que regu­len la uni­tat de mer­cat i la lliure com­petència, són un con­junt de mesu­res que només bene­fi­cien el sec­tor del taxi i, en última instància, suposa legis­lar en con­tra del que diu la llei espa­nyola, que imposa un període de qua­tre anys sense poder modi­fi­car les nor­mes de con­trac­tació. Des de les VTC estan con­vençuts que els tri­bu­nals els dona­ran la raó i que s’obli­garà la Gene­ra­li­tat a pagar el cost del des­man­te­lla­ment de les empre­ses, cal­cu­lat –pel cap baix–en uns 1.000 mili­ons d’euros.

Un dels argu­ments que faran ser­vir les VTC serà, ben segur, l’informe que ahir va difon­dre la Comisión Naci­o­nal de los Mer­ca­dos y la Com­pe­ten­cia (CNMC) on s’indica que l’obli­gació de pre­con­trac­tar els vehi­cles de llo­guer amb con­duc­tor, com pretén impo­sar el govern, és un “obs­ta­cle injus­ti­fi­cat” a l’acti­vi­tat del sec­tor. El docu­ment recorda a governs locals i autonòmics “que una acti­vi­tat econòmica només pot limi­tar-se per pro­te­gir una raó impe­ri­osa d’interès gene­ral”.

Petició de dimissió

Edu­ardo Martín va avi­sar que de seguida que s’aprovi el regla­ment, esti­gui en vigor i es comenci a apli­car “amb les san­ci­ons cor­res­po­nents”, les seves empre­ses hau­ran de dei­xar d’actuar a Cata­lu­nya. És per això que es va diri­gir al pre­si­dent Quim Torra per dema­nar-li que inter­ven­gui per atu­rar la tra­mi­tació del decret i que des­ti­tu­eixi el con­se­ller Cal­vet.

El front polític és el segon àmbit en el qual vol actuar la patro­nal del sec­tor, amb entre­vis­tes amb els diver­sos grups del Par­la­ment als quals es vol convèncer que s’opo­sin a una regu­lació que, segons el seu parer, va en con­tra dels temps moderns i les noves pràcti­ques soci­als que faci­lita la tec­no­lo­gia. “Seria absurd que a algú que rep un cor­reu electrònic li digues­sin que ha d’espe­rar-se hores a obrir-lo, per no per­ju­di­car el sis­tema de cor­reu postal con­ven­ci­o­nal”, va dir Martín.

En aquest front polític, les VTC també con­fien a fer forat en “les dife­rents sen­si­bi­li­tats” que sobre aquesta qüestió hi ha dins mateix del govern, va dir Josep Maria Goñi, cons­ci­ent que l’auto­ri­tat de la Com­petència és contrària al decret pro­po­sat per Cal­vet.

El ter­cer front de bata­lla de les VTC és el car­rer. La patro­nal ha deci­dit man­te­nir l’ocu­pació par­cial de la part alta de l’avin­guda Dia­go­nal i per avui mateix s’ha anun­ciat una mani­fes­tació a la plaça de Sant Jaume.

Con­vençuts també que l’opinió pública està del seu cos­tat, les empre­ses de VTC han posat en marxa una cam­pa­nya de reco­llida de suports, no només de manera física, amb els clàssics fulls de sig­na­tu­res, sinó també a través de les xar­xes soci­als i amb una cam­pa­nya al por­tal change.org. Josep Maria Goñi es va mos­trar con­vençut que gua­nya­ran aquest front perquè, segons va expli­car, a Cata­lu­nya quasi dos mili­ons de per­so­nes ja tenen l’apli­cació i que en els últims dies s’hi han incor­po­rat molts usu­a­ris.

LES XIFRES

2.508
taxistes
van votar a favor d’aixecar la vaga i tornar als llocs de treball, en l’assemblea de dimecres passat.
2.177
taxistes
van votar en contra d’aixecar la vaga i a favor de mantenir la protesta i l’ocupació de la Gran Via.

Una protesta amb horari laboral

Els cotxes negres de les VTC continuen aparcats a l’avinguda Diagonal, mentre els taxis tornen a circular amb normalitat. Des d’ahir, els cotxes negres porten enganxats uns papers amb lemes on es demana que se’ls deixi treballar. La pràctica totalitat dels vehicles que hi ha aparcats són propietat de les empreses, a diferència dels taxis que són propietat, majoritàriament,dels seus conductors. El personal que hi ha vigilant els cotxes de l’avinguda Diagonal és personal de les empreses VTC que aquests dies continuen cobrant el sou, uns 1.200 euros bruts, tot i que no transporten clients. S’organitzen per torn i la seva jornada laboral la fan al costat dels cotxes i quan acaben marxen cap a casa seva i són rellevats pel nou torn,



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.