Gran angular

L’Anoia atrau noves empreses sobre el vehicle connectat

Ja arriben les primeres firmes a la comarca, alhora que es gestiona un nou polígon a la Conca d’Òdena de 3 milions de m²

El Parcmotor de Castellolí ha passat de competir a oferir serveis a la indústria

Amb la crisi del tèxtil, l’Anoia va ser una de les comar­ques més afec­ta­des de Cata­lu­nya. Tan­ma­teix, la vita­li­tat de diver­ses ini­ci­a­ti­ves empre­sa­ri­als fa que es torni a veure la llum al final del túnel. El cir­cuit Parc­mo­tor de Cas­te­llolí, basat des de l’ori­gen en la com­pe­tició, està fent un tomb per donar ser­vei al món de la indústria de l’auto­moció. El valor afe­git és tot allò rela­ci­o­nat amb el vehi­cle autònom i con­nec­tat. Les pri­me­res con­seqüències són l’anunci de diver­ses empre­ses que s’ins­tal·laran aviat al polígon Can Parera de Cas­te­llolí i l’inici de la tra­mi­tació per cons­truir un macro­polígon de 3 mili­ons de m² entre els set muni­ci­pis de la man­co­mu­ni­tat de la conca de l’Òdena.

“Des de Cas­te­llolí estem cre­ant un eco­sis­tema per­fecte perquè totes les empre­ses del sec­tor del motor hi tin­guin cabuda”, explica Joan Serra, dele­gat de cap­tació d’inversió de la Man­co­mu­ni­tat de l’Òdena i de l’Ajun­ta­ment d’Igua­lada. Joan Serra, que també és alcalde de Cas­te­llolí, afirma que s’està fent una part for­ma­tiva perquè tot­hom enten­gui els bene­fi­cis del “motor con­nec­tat” i també es fan tau­les sec­to­ri­als sobre el motor amb experts de Seat, Idi­ada i altres enti­tats perquè el sec­tor digui allò que neces­sita a la comarca. I la con­clusió és que el futur d’aquest sec­tor depèn de la con­nec­ti­vi­tat, el 5G i l’inter­net de les coses.

La nova aposta per l’auto­moció ve de fa uns anys, quan la Gene­ra­li­tat va posar en marxa el Cata­lo­nia Living Lab, que era un pro­jecte per anar a ven­dre Cata­lu­nya al món com a país perquè vin­gues­sin les empre­ses d’auto­moció a fer pro­ves de vehi­cles con­nec­tats. Cas­te­llolí en for­mava part perquè té el Parc­mo­tor, un dels tres cir­cuits que hi ha a Cata­lu­nya.

El Parc­mo­tor va anar de més a menys. Fa tres anys va arri­bar a estar a punt de tan­car-se, però la insistència de l’Ajun­ta­ment de Cas­te­llolí i d’altres de l’Anoia van fer pos­si­ble dur a terme una recon­versió i veure el futur amb opti­misme. L’empres Octa­gon España, espe­ci­a­lit­zada en esde­ve­ni­ments espor­tius es va fer càrrec del deute. A més, fa pocs mesos Cell­nex Tele­com va entrar com a part­ner per dotar les ins­tal·laci­ons d’alta tec­no­lo­gia. Tot això s’està duent a terme men­tre el cir­cuit ha pri­o­rit­zat dei­xar enrere la com­pe­tició i s’ha foca­lit­zat en el món de la indústria.

Així, la prin­ci­pal font d’ingres­sos del Parc­mo­tor és la pre­sen­tació de pro­duc­tes i les pro­ves d’R+D i el llo­guer de les ins­tal·laci­ons per a l’acti­vi­tat de lleure. L’ingrés per la com­pe­tició és anecdòtic.

Una altra peça clau de la poten­ci­a­li­tat de la comarca cen­tral cata­lana és el Cam­pus Motor Anoia, que té com a objec­tiu col·labo­rar i coo­pe­rar amb el cir­cuit Parc­mo­tor. El més habi­tual és que les empre­ses que llo­guin les ins­tal·laci­ons per a esde­ve­ni­ments puguin fer ús de l’edi­fici, que depèn del Con­sell Comar­cal de l’Anoia, en l’àmbit de networking i de la pres­tació de ser­veis a l’hora de pre­sen­tar nous pro­duc­tes. “És un edi­fici públic al ser­vei del motor”, diu Joan Serra, que és el res­pon­sa­ble del con­sell comar­cal.

La feina feta a l’Anoia ara comença a donar els seus fruits. Fa poques set­ma­nes, l’empresa d’auxi­liar d’auto­moció Doga va anun­ciar que inver­tirà 3 mili­ons d’euros i que por­tarà 30 tre­ba­lla­dors a una nova planta de 5.200 m² al polígon indus­trial de Can Parera enguany. “El motiu del tras­llat és la falta d’espai a l’antiga ubi­cació”, diu Toni Gar­cia, direc­tor gene­ral de Doga, que va fac­tu­rar 150 mili­ons el 2018. “La bona con­nexió de Cas­te­llolí amb Bar­ce­lona ens per­metrà fer les ope­ra­ci­ons de dis­tri­bució dels nos­tres pro­duc­tes arreu del món amb més rapi­desa”, asse­gura el res­pon­sa­ble de la firma de com­po­nents.

Uns dies abans de Nadal també s’anun­ci­ava que l’empresa Frime inver­tirà més de 20 mili­ons d’euros en les noves ins­tal·laci­ons, de 41.000 m², al mateix polígon indus­trial ano­ienc. Aquesta inversió de la firma, pri­mera empresa cata­lana en expor­tació i impor­tació de peix, supo­sarà donar feina a prop de 300 tre­ba­lla­dors.

Els set muni­ci­pis que for­men la Man­co­mu­ni­tat d’Òdena, de colors polítics dife­rents, tiren enda­vant la posada en marxa d’un nou polígon indus­trial que tindrà 3 mili­ons de m² i que serà una rea­li­tat el 2021. “Ja tenim la petició d’una gran empresa estran­gera que vol entrar a Cata­lu­nya”, diu Joan Serra.

LES XIFRES

30
Trasllat de Doga
És el nombre de treballadors que la firma de components portarà al polígon de Castellolí el 2019.
300
Nova seu de Frime
L’empresa d’exportació de peix invertirà 20 milions i portarà 300 empleats a Castellolí el 2020.
3 M m²
Macropolígon industrial
Ja s’està tramitant un nou polígon amb una superfície de 3 milions de m².
reflotament

Octagon dona gas al circuit

Abans de l’estiu passat, l’agència de màrqueting Octagon España va signar un contracte amb la Fundació Catalana de l’Esport, la propietària del circuit Parcmotor Castellolí. La firma especialitzada en esdeveniments esportius s’ha compromès a pagar-los un cànon durant 34 anys. L’acord ha fet viable el circuit d’automoció perquè “ara és l’únic de l’Estat que té 0 euros de deute”, diu Joan Serra, alcalde de Castellolí, que afegeix que Octagon ja ha “invertit més d’1,5 milions d’euros en deu mesos”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.