Gran angular

L’Anoia atrau noves empreses sobre el vehicle connectat

Ja arriben les primeres firmes a la comarca, alhora que es gestiona un nou polígon a la Conca d’Òdena de 3 milions de m²

El Parcmotor de Castellolí ha passat de competir a oferir serveis a la indústria

Amb la crisi del tèxtil, l’Anoia va ser una de les comarques més afectades de Catalunya. Tanmateix, la vitalitat de diverses iniciatives empresarials fa que es torni a veure la llum al final del túnel. El circuit Parcmotor de Castellolí, basat des de l’origen en la competició, està fent un tomb per donar servei al món de la indústria de l’automoció. El valor afegit és tot allò relacionat amb el vehicle autònom i connectat. Les primeres conseqüències són l’anunci de diverses empreses que s’instal·laran aviat al polígon Can Parera de Castellolí i l’inici de la tramitació per construir un macropolígon de 3 milions de m² entre els set municipis de la mancomunitat de la conca de l’Òdena.

“Des de Castellolí estem creant un ecosistema perfecte perquè totes les empreses del sector del motor hi tinguin cabuda”, explica Joan Serra, delegat de captació d’inversió de la Mancomunitat de l’Òdena i de l’Ajuntament d’Igualada. Joan Serra, que també és alcalde de Castellolí, afirma que s’està fent una part formativa perquè tothom entengui els beneficis del “motor connectat” i també es fan taules sectorials sobre el motor amb experts de Seat, Idiada i altres entitats perquè el sector digui allò que necessita a la comarca. I la conclusió és que el futur d’aquest sector depèn de la connectivitat, el 5G i l’internet de les coses.

La nova aposta per l’automoció ve de fa uns anys, quan la Generalitat va posar en marxa el Catalonia Living Lab, que era un projecte per anar a vendre Catalunya al món com a país perquè vinguessin les empreses d’automoció a fer proves de vehicles connectats. Castellolí en formava part perquè té el Parcmotor, un dels tres circuits que hi ha a Catalunya.

El Parcmotor va anar de més a menys. Fa tres anys va arribar a estar a punt de tancar-se, però la insistència de l’Ajuntament de Castellolí i d’altres de l’Anoia van fer possible dur a terme una reconversió i veure el futur amb optimisme. L’empres Octagon España, especialitzada en esdeveniments esportius es va fer càrrec del deute. A més, fa pocs mesos Cellnex Telecom va entrar com a partner per dotar les instal·lacions d’alta tecnologia. Tot això s’està duent a terme mentre el circuit ha prioritzat deixar enrere la competició i s’ha focalitzat en el món de la indústria.

Així, la principal font d’ingressos del Parcmotor és la presentació de productes i les proves d’R+D i el lloguer de les instal·lacions per a l’activitat de lleure. L’ingrés per la competició és anecdòtic.

Una altra peça clau de la potencialitat de la comarca central catalana és el Campus Motor Anoia, que té com a objectiu col·laborar i cooperar amb el circuit Parcmotor. El més habitual és que les empreses que lloguin les instal·lacions per a esdeveniments puguin fer ús de l’edifici, que depèn del Consell Comarcal de l’Anoia, en l’àmbit de networking i de la prestació de serveis a l’hora de presentar nous productes. “És un edifici públic al servei del motor”, diu Joan Serra, que és el responsable del consell comarcal.

La feina feta a l’Anoia ara comença a donar els seus fruits. Fa poques setmanes, l’empresa d’auxiliar d’automoció Doga va anunciar que invertirà 3 milions d’euros i que portarà 30 treballadors a una nova planta de 5.200 m² al polígon industrial de Can Parera enguany. “El motiu del trasllat és la falta d’espai a l’antiga ubicació”, diu Toni Garcia, director general de Doga, que va facturar 150 milions el 2018. “La bona connexió de Castellolí amb Barcelona ens permetrà fer les operacions de distribució dels nostres productes arreu del món amb més rapidesa”, assegura el responsable de la firma de components.

Uns dies abans de Nadal també s’anunciava que l’empresa Frime invertirà més de 20 milions d’euros en les noves instal·lacions, de 41.000 m², al mateix polígon industrial anoienc. Aquesta inversió de la firma, primera empresa catalana en exportació i importació de peix, suposarà donar feina a prop de 300 treballadors.

Els set municipis que formen la Mancomunitat d’Òdena, de colors polítics diferents, tiren endavant la posada en marxa d’un nou polígon industrial que tindrà 3 milions de m² i que serà una realitat el 2021. “Ja tenim la petició d’una gran empresa estrangera que vol entrar a Catalunya”, diu Joan Serra.

LES XIFRES

30
Trasllat de Doga
És el nombre de treballadors que la firma de components portarà al polígon de Castellolí el 2019.
300
Nova seu de Frime
L’empresa d’exportació de peix invertirà 20 milions i portarà 300 empleats a Castellolí el 2020.
3 M m²
Macropolígon industrial
Ja s’està tramitant un nou polígon amb una superfície de 3 milions de m².
reflotament

Octagon dona gas al circuit

Abans de l’estiu passat, l’agència de màrqueting Octagon España va signar un contracte amb la Fundació Catalana de l’Esport, la propietària del circuit Parcmotor Castellolí. La firma especialitzada en esdeveniments esportius s’ha compromès a pagar-los un cànon durant 34 anys. L’acord ha fet viable el circuit d’automoció perquè “ara és l’únic de l’Estat que té 0 euros de deute”, diu Joan Serra, alcalde de Castellolí, que afegeix que Octagon ja ha “invertit més d’1,5 milions d’euros en deu mesos”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.