Segell català al MWC19
L’ecosistema innovador del país es mostra cada vegada més consolidat i presenta solucions per a tots els sectors
L’ecosistema tecnològic i innovador català s’està consolidant a velocitat de creuer. La representació d’empreses i emprenedors que hi va haver en l’edició d’enguany del Mobile World Congress (MWC), celebrat l’última setmana de febrer, va ser una mostra del que s’està fent al país. I no és poc. Impulsades pel govern, hi van assistir 77 empreses, 33 de les quals start-ups. Una vintena més van estar presents a l’estand de Barcelona Activa. I a totes aquestes s’hi han de sumar les assistents sota el paraigua de Barcelona Tech City, Napptilus Tech Labs, IQS Tech Factory, UOC, centres tecnològics i també aquelles que van optar per anar-hi en solitari. Totes repartides entre els pavellons del MWC, al recinte de l’Hospitalet de Fira de Barcelona, i a l’espai 4YFN (4 Years From Now) una mostra de start-ups que se celebra en paral·lel al congrés de telefonia mòbil, ubicada als pavellons que la Fira té a la plaça d’Espanya.
Les grans corporacions sembla que estan centrades –i ho estan amb força– a oferir batalla per dominar la nova tecnologia 5G, tant de xarxes com de plataformes, la comercialització i les seves aplicacions (internet de les coses-IoT), però enguany ens han mostrat una nova línia de negoci: ofereixen suport als empleats més innovadors perquè desenvolupin start-ups dins de la pròpia companyia, amb total independència però amb la seguretat que l’emprenedor no camina sol. Els objectius: obrir més vies a la innovació i retenir talent.
Mentrestant, els més petits, els que tot just busquen inversors o socis per poder néixer i/o créixer, o aquells que innoven per a d’altres –com els centres tecnològics– també es van deixar sentir.
Projectes, grans i petits.
Les empreses impulsades pel govern català abraçaven tots els camps imaginables, des de BrandYourShoes, que lidera el mercat de vambes personalitzades, fins a les que aportaven solucions de salut, com ara Sense4Care, HumanitCare, B-energy, LifeVit, WaveControl, Iomed, Mediktor i Medvisit; les que utilitzen la realitat augmentada dirigida a la indústria (Aumenta Solutions) i les que ofereixen solucions de mobilitat (Blinkay, Cigo, Shotl) i de seguretat (Biidm, Brightsight). També desenvolupadors d’aplicacions mòbils (Coditramuntana, Appfutura, Confluencia & Atlantis, Goo Apps); reclutadors de talent (GoYou i Talentier); analistes de dades (Hemav), reconeixement facial (Herta) i verificació d’identitat (NebulaSuite), i desenvolupadors d’estratègies empresarials (Lucid Desing Intelligence).
L’entreteniment també va tenir representació: desenvolupadors de jocs (Notyx i Petoons Studio), gamificadors (Playmotiv), simuladors 360 graus (Whiplash) i marketplaces per monetitzar els jocs (Antidote) o fer pel·lícules i sèries (FilmarketHub), vídeos amb missatge (Herobeat) o simplement jugar (Garage51, GiantFox). I per als amants de la música, MonkingMe, una plataforma de música gratuïta, i Playmoss, una xarxa social.
La UOC hi va estar present amb vuit projectes, entre els quals van destacar la realitat augmentada i virtual (Immersium Studio), els videojocs personalitzats (Monstrid Pathmaker), l’aprenentatge per reptes (Bechallenge) i el monitoratge tecnològic d’empreses (Muutech). I per primera vegada, Barcelona Tech City va ser present al 4YFN. Va mostrar start-ups i venture builders, entre les quals, moltes de ja conegudes, com Cuideo, Furgo, Nuclio i ValidatedID, i una que va atreure especialment els visitants: bcn10, el primer neobank, fundat a Barcelona, pioner a oferir un assistent personal i utilitzar WhatsApp com a suport.
IQS Tech Factory, la primera acceleradora per a start-ups industrials de l’Estat, va presentar projectes disruptius dels quals es parlarà aviat, com ara Novameat, que crea bistecs fibrosos de proteïna; o Suiff, un entrenador personal intel·ligent. També Napptilus Tech Labs va sorprendre. Sota el seu paraigua, entre d’altres, Earthdas va presentar bateries de grafè; i Magnetika, que fa possible carregar dispositius IoT a través d’ones de ressonància magnètica.
Un nou clúster per potenciar les ‘fintech’
Des del govern “s’està treballant des de fa un any i mig per fomentar un clúster financer que vol potenciar la visibilitat i la competitivitat de les empreses fintech”, va anunciar Natàlia Mas, secretària d’Economia de la Generalitat, en una de les sessions informatives del 4YFN. L’ecosistema tecnològic existent al país també ha d’incloure, segons Mas: “Un sector financer competitiu i obert al món, cabdal per generar les millors condicions de finançament a les llars i empreses. El sector fintech també ajuda a avançar en innovació i guanys d’eficiència econòmica.”