Gran angular

Cinema, famílies i empreses

La trilogia d’‘El Padrí’, il·legalitats a banda, detalla el funcionament d’una empresa familiar, des del lideratge fins a la successió

L’empresa familiar interessa també al cinema. Trames en què és la base del fil argumental, d’altres en què és el fil conductor o algunes en què només surt d’esquitllada. Tant se val. El cert és que el lideratge, la successió, el creixement i la internacionalització de les empreses familiars han estat elements bàsics en obres de reconeguts escriptors i de guionistes de prestigi. Jordi Tarragona, bbbusiness family coach i articulista de L’Econòmic, entre altres aficions, impartirà a finals de març la conferència L’Empresa familiar al cinema, a la seu de l’Associació Empresa Familiar de Lleida. Parlarà de “pel·lícules i sèries de televisió, en què els ets i uts de l’empresa familiar són protagonistes al llarg de la trama o de manera paral·lela a la història principal”, assenyala després de visionar i editar centenars d’hores d’escenes sobre el tema.

Certament la filmografia que rememora els diferents models i lideratges de famílies empresàries o de negocis familiars és àmplia. Tarragona, també professor dels estudis d’administració i direcció d’empresa a la Universitat Central de Catalunya - Campus Manresa, utilitza els casos a les seves classes: “La meitat els presento en format visual”, explica.

N’hi ha moltes, de pel·lícules, tant de segell nord-americà com europeu. Tarragona mostra seqüències de films com Joy, basada en la història de Joy Mangano, una de les cares més conegudes dels espais comercials de la televisió nord-americana. També en mostra de sèries com Trust, basada en la família Getty, Succession i The Sisters Brothers. Li serveixen pel seu relat la danesa Arven (‘La herencia’), les franceses Jacques –sobre la relació dels Cousteau– i La nostra vida a la Borgonya, la sèrie nord-americana The Wizzard of lies –sobre Bernard Madoff– i la pel·lícula Los archivos del Pentágono, en què darrere les mentides de l’administració Nixon sobre la guerra del Vietnam es relata també la determinació de la primera editora del diari The Washington Post, Katherine Graham, en un moment delicat per al negoci familiar.

D’entre totes, però, la trilogia d’El Padrí, dirigida per Francis Ford Coppola, és el referent en aquesta temàtica. Farcida de sentències contundents, aborda el desenvolupament del negoci, la successió, el protagonisme dels afegits dins de la família i el lideratge empresarial. Qui no recorda la resposta de Don Corleone al seu afillat i conseller, Tom Hagen, quan li pregunta, el mateix dia del casament de la seva filla Connie, si al seu gendre se li ha de donar un bon lloc a la família. “Mai! Que visqui bé, però que no intervingui en la família”, li rebla. O quan Connie etziba: “El papa no parla mai de negocis a taula ni davant dels nens.” Les empreses familiars també deixen petjada en el cinema.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.