Educació

El Pacte contra la segregació escolar vol un repartiment més equitatiu d’alumnes i proposa canviar el decret d’admissió

El Síndic, Educació, més d’un centenar d’ajuntaments i agents de la comunitat educativa signen sense el suport de tots els partits, ni USTEC ni la FaPaC

El Departament d’Educació, gairebé tots els ajuntaments de més de 10.000 habitants, diversos agents de la comunitat educativa i els grups parlamentaris de JxCat, ERC, CatEnComú i PSC, han signat aquest dilluns el Pacte contra la segregació escolar promogut pel Síndic de Greuge.

La principal proposta és un nou decret d’admissió que garanteixi un repartiment més equitatiu de l’alumnat, establint, per exemple, una proporció màxima d’alumnes amb necessitats educatives específiques per centres d’una mateixa zona o la limitació de l’escolarització de matrícula viva a centres d’alta complexitat.

El Pacte neix però, sense el suport de tots els partits del Parlament (Cs, PP i CUP) ni de la FaPaC ni del principal sindicat del sector, USTEC-STEs.

Dos anys després que el Síndic de Gregues denunciés, en dos monogràfics, la segregació escolar que pateix el sistema educatiu català, s’ha aconseguit donar forma a un Pacte per revertir la situació que el Síndic de Gregues, Rafael Ribó, considera el principal problema de l’educació a Catalunya, i per això, ho defineix com “un pas molt ferm’’ per superar ’’la manca d’igualtat d’oportunitats actuals’’ i creu que és molt “esperançador’’ de cara al futur.

Amb la signatura d’aquest pacte, el Departament d’Educació es compromet a tirar endavant, tan aviat com sigui possible, diverses mesures per afavorir un repartiment més equilibrat de l’alumnat als diferents centres educatius. En total, es preveu fins a 30 actuacions i 189 mesures per començar a implementar aquesta legislatura. Per això, s’ha posat sobre la taula un nou decret que reguli l’admissió de l’alumnat i que estableixi la proporció màxima d’alumnes amb necessitats educatives específiques que pot tenir un centre d’una mateixa zona, l’oficina electrònica de preinscripció, la publicació de les quotes per part de totes les escoles, i el seu règim legal, i altres exigències de transparència com pot ser les vacants. Per tal de protegir els centres d’alta complexitat, també es preveu que la matrícula viva, aquella que es fa durant el curs i que normalment afecta aquesta tipologia de centres perquè hi poden quedar vacants, es limiti.

Tot i que el nou decret no podrà estar en funcionament el curs vinent i per tant, la majoria de propostes es començaran a implantar de cara a la preinscripció del curs 2020-2021, hi ha actuacions que es poden anar desplegant com ara una millor detecció de l’alumnat amb necessitats educatives específiques o la limitació de la matrícula viva als centres d’alta complexitat. Per enguany, i seguint les recomanacions del Síndic, ja s’han eliminat els punts complementaris per als celíacs i per haver tingut germans escolaritzats al mateix centre.

El Pacte també vol garantir la gratuïtat total de l’escolarització als centres sufragats per fons públics, evitant les aportacions de les famílies, i per això preveu millorar també el finançament de tots els centres públics i concertats, en funció de la seva corresponsabilitat i amb una aposta més clara per augmentar més els recursos, econòmics i de personal, als centres d’alta complexitat. Per aconseguir aquesta gratuïtat, es preveu crear una comissió d’estudi del cost de la plaça.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.