El disseny vol ser també innovador... i pràctic
Els nous actors del sector sumen les noves tecnologies i la usabilitat a les formes dels productes i els serveis
El disseny deixa entrar la tecnologia en el seu espai i això el condueix cap a un nou model de negoci, ja sigui prioritzant la usabilitat dels productes, la utilitat de les seves solucions o la bellesa a un cost assequible. Aquesta disciplina que tant va catapultar Barcelona a partir dels anys vuitanta, un impuls que continua vigent en el dia d’avui, s’ha unit a l’altre segell distintiu de la ciutat del segle XXI: les noves tecnologies. Per aprofundir en la relació entre disseny i tecnologia i debatre sobre com afectarà a partir d’ara aquest lligam, l’Associació de Disseny Industrial del Foment de les Arts i del Disseny (ADI-FAD) va organitzar unes jornades sota el títol Design beyond technology, visions of future, en què van participar experts i professionals de les diverses disciplines que conformen els dos camps.
“Quan parlem del binomi tecnologia i disseny en relació amb la innovació, ens referim, avui en dia, a un nou producte o servei en què el repte està més centrat a identificar noves oportunitats de negoci que en el redisseny de productes que tampoc van ser desenvolupats per acomplir les necessitats de les persones del segle XXI, en què aspectes com ara l’economia circular prenen valor i consciència”, afirma Xavier Majoral, dissenyador, cofundador de l’agència Stimulo (https://stimulo.com/)de Llinars del Vallès i mentor de Start-up Catalonia, el programa del govern català de suport a les noves empreses amb potencial de creixement.
Majoral assegura: “La resolució de problemes passa a ser l’eix per apropar-nos a les oportunitats d’innovació que, en gran mesura, ens ofereix la tecnologia. Per això les eines que fem servir els dissenyadors són cada cop més valorades dins el disseny de serveis.” Situen els usuaris en el centre de tot projecte, realitzen amb ells les investigacions i cocreen amb els membres de l’equip de Stimulo. Finalment sorgeixen els prototips que oferiran experiències significatives als usuaris. En definitiva, connecten disseny i tecnologia amb societat.
I d’això n’han sortit projectes com ara Suiff (https://suiff.com), un sistema d’entrenament personal portable per fer esport quan es vulgui i on es vulgui; New Born Solution, que ha desenvolupat el producte Neosonics, el primer dispositiu mèdic per detectar la meningitis infantil en només tres segons (http://newborn.solutions/); Viuho, un dispositiu personal que connecta l’usuari via satèl·lit, des de qualsevol lloc del món, a través d’un sol botó, permetent activar alertes de socors (https://viuho.com/); Vrase, les ulleres de realitat virtual i augmentada per a telèfons intel·ligents (https://vrase.com/es/), i Wavemon, un monitor personal per controlar la radiofreqüència, destinat als treballadors que s’enfilen a les torres elèctriques (http://www.wavecontrol.com/safety/en/products/personal-safety/wavemon).
Tecnologia més pròxima.
Teixits purificadors.
Disseny i usabilitat aplicats a l’automòbil, a la indústria i als articles de consum dotats de tecnologia de connectivitat (internet de les coses), solucions que busquen crear també valor a través de les formes, incrementant l’experiència de l’usuari. Els nous dissenyadors ja són transversals en tots els sectors econòmics i s’allunyen de dotar només de bellesa els objectes per oferir solucions atractives en el sentit més ampli de la paraula. Són dissenyadors però també enginyers, arquitectes, investigadors i tecnòlegs.
La disciplina entra de manera disruptiva en el món digital. Com el cas de la plataforma de realitat augmentada Spark, un projecte de la Unió Europea de què forma part Stimulo, que permet visualitzar sobre els objectes físics el disseny que es vol de manera digital, a través de projectors i sense la utilització, com fins ara, d’ulleres.