Fortaleses i febleses de l’empresa familiar
Aquests negocis gaudeixen de bona salut però tenen mancances que haurien d’acarar per assegurar el futur
“La segona generació parla poc de l’empresa perquè hi ha més desafecció. Això no treu que no tingui respecte per l’autoritat dels progenitors, perquè en té, però del relleu generacional no se’n parla. Almenys, les xifres indiquen que no se’n parla prou”, explica Jordi Tarragona, fundador de la consultora Business Family Coach, al voltant de l’estudi Radiografia de l’empresa familiar, que està elaborant i que mantindrà en el temps com a base de dades estadístiques de l’entramat empresarial familiar català (https://bowfc.com/ca/diagnos/).
Més de cent empreses, amb una facturació d’entre 1 i 850 milions d’euros, ja han participat de manera voluntària en l’elaboració de l’estudi. “Són, per tant, les més sensibilitzades i les que tenen una visió positiva de la pròpia empresa”, apunta Tarragona. Les primeres dades indiquen que més de la meitat d’aquestes, el 54%, es troben en la segona generació, un percentatge que baixa fins al 13% en les de quarta generació i fins al 6% en les de més de quatre generacions empresarials. A més, un 51% d’aquestes tenen incorporats com a treballadors de l’empresa entre tres i cinc membres de la unitat familiar.
Com a gran fortalesa hi ha el desenvolupament del propi negoci i el fet de tenir els patrimonis separats –un 74% dels participants en l’enquesta, fet que limita l’efecte dels riscos empresarials en la família. Una bona tresoreria, la percepció que el negoci funciona i que els membres de la família són conscients de les seves responsabilitats empresarials completen els trets de fortalesa de l’empresa familiar catalana de l’estudi.
“El fet que la família no depengui al 100% de l’evolució de l’empresa juntament amb la bona salut de la tresoreria, la percepció que la mida del negoci és la correcta i que els indicadors mostren el seu bon funcionament són els punts en què l’empresa és forta. Però, a més, també ho és la forta consciència que existeix entre els seus membres de la responsabilitat civil i penal que tenen els administradors i consellers”, explica Tarragona. Això, segons ell, és de vital importància a l’hora de prendre decisions estratègiques.
L’estudi ha detectat també les àrees en què l’empresa és més feble, allà on s’hauria de plantejar actuacions de millora amb certa urgència. “Els resultats de l’estudi quant a planificació del relleu, la millora de la comunicació familiar vers l’empresa i els seus reptes i la incorporació d’independents en els consells d’administració indiquen que aquí hi ha punts febles”, diu Tarragona. Així, les empreses familiars haurien de fer el pas cap a la professionalització de la gestió i la presa de decisions, “que no vol dir necessàriament externalitzar aquestes funcions, però sí obrir el camp de visió”; a més de confeccionar un protocol i incrementar la comunicació amb els familiars implicats.
Fiscalitat i relleu.
D’altra banda, tenir un protocol permet dibuixar el futur de l’empresa quant a successió en l’àmbit familiar i del negoci. Segons l’estudi, un 82% de les empreses no tenen prevista la data per al relleu generacional. Per Tarragona, “és convenient parlar de com transmetre la direcció i les participacions o bé de què es farà en cas que algú vulgui vendre les seves; una sortida traumàtica de l’empresa d’algun membre de la família pot posar fi a la viabilitat empresarial i a l’harmonia familiar”.
Les fortaleses de l’empresa familiar, destaca Tarragona, se situen bàsicament en l’àrea del negoci, mentre que les febleses pertanyen més a l’àmbit familiar. Cal millorar aquesta última àrea i trobar el punt d’equilibri.
El Brexit pot ofegar però no escanyar
L’empresa familiar catalana pot veure’s afectada per un cert grau de patiment en els escenaris que poden produir-se per un Brexit encara no aclarit, “però en cap cas haurien de patir gaire”, comenta Xavier Ferrer, president de la Comissió d’Economia Internacional i Unió Europea del Col·legi d’Economistes de Catalunya. Al voltant de 3.000 empreses tenen relacions comercials amb el Regne Unit, però són unes 2.200 que fan transaccions de manera regular. Aquestes seran les més afectades, segons la intensitat del Brexit.