Un pla de futur per a Nissan a Barcelona
La direcció de Nissan ha informat la plantilla i els sindicats sobre diferents mesures per afrontar en els pròxims anys la situació de baixa producció que viu actualment a les seves plantes de Barcelona. Entre aquestes mesures, la direcció proposa reduir la plantilla en prop de 600 treballadors i treballadores. A canvi, es compromet a invertir en l’ampliació de la planta de pintura per poder complir els requeriments mediambientals a partir del 2022. El pla de mesures de xoc presentat, però, no inclou enlloc la possibilitat de fabricar nous models de vehicles. I, sense aquesta aposta ferma, el futur de Nissan a Barcelona esdevé del tot incert.
Els treballadors i les treballadores de Nissan estem farts de sargir pedaços en una situació que ve de lluny i que, si no l’entomem com cal, anirà a mal borràs. La competitivitat no només s’aconsegueix amb la reducció de personal. Cal tenir producció. Calen cotxes i calen plantes preparades per fabricar-los. Actualment, la fàbrica de Nissan Zona Franca està produint un volum total de 57.000 unitats, una quantitat molt inferior a les 200.000 que la fàbrica fixa com a capacitat productiva eficient. El sector de l’automoció passa per un procés de transformació en què el vehicle autònom, la gestió de la mobilitat sostenible i el compromís amb el medi ambient són el pal de paller d’una transformació absoluta que no es farà de la nit al dia. I aquest canvi comporta, evidentment, una aposta per canvis profunds tant pel que fa al model de negoci com, sobretot, pel que fa a la tipologia de plantes productives que tenim i en els models que hi podrem fabricar.
I, en aquest sentit, la planta de Barcelona pot estar molt ben situada per dirigir la transformació. Vam ser pioners en la fabricació del vehicle elèctric amb la Nissan Evalia i som referents en aquest segment per l’aliança Nissan-Renault a Europa. La decisió del Regne Unit de marxar de la UE també situa Nissan Barcelona com l’única planta de producció de vehicles de la multinacional a la zona euro. I, a més, Barcelona és l’única planta del sud d’Europa situada al mateix port de la ciutat, fet que facilita les connexions logístiques.
Ara és el moment perquè Nissan Barcelona fàcil l’aposta definitiva per situar-se a l’avantguarda d’aquest procés de transformació sectorial. És l’hora de definir en quin camp vol jugar. Si volem formar part d’aquest futur ens cal saber quina planta volem, per quin model de treball apostem i com gestionem el procés de transició. I, si la direcció fa els deures, els treballadors i les treballadores estarem desitjosos d’aportar el nostre valor afegit al futur productiu de Nissan Barcelona.