Actar publica 30 llibres i consolida la plataforma UrbanNext.net
L’editorial potencia la coedició i aprofundeix en el món digital
L’editorial Actar, una de les principals referències mundials en llibres d’arquitectura i urbanisme, ha recuperat darrerament la velocitat de creuer d’abans de la crisi, amb la publicació de trenta títols l’any passat, un ritme que es mantindrà enguany, en què apareix com plenament consolidada la seva plataforma digital sobre la ciutat i entorns urbanitzats UrbanNext.net, amb més de 8.000 subscriptors i entre 15.000 i 20.000 visites diàries. L’empresa, que l’any passat va facturar 600.000 euros, enguany vol arribar als 700.000.
L’editor Ricardo Devesa, explica: “La plataforma digital, amb la qual hem creat una comunitat fidel, ens ha ajudat a fer revifar la publicació del llibre en paper, i que els autors, gràcies al ressò de la xarxa, ho tinguin més fàcil per donar a conèixer la seva proposta arreu.” En aquests moments, Actar té en marxa 52 projectes d’edició de llibres. Actar també edita les revistes Bracket, New Geographies i Kerb. Així mateix, l’editorial és distribuïdora d’altres segells d’arquitectura referencials, com Applied Research + Design, Birkhäuser, Detail Books, DOM Publishers i ORO Editions. UrbanNext.net, operativa des del 2016, ha permès mesurar millor la rebuda que tenen els continguts que s’ofereixen al públic: “En digital sabem quin contingut es consumeix més i pdoem crear una comunitat més fidel.” La plataforma s’organitza en cinc àrees temàtiques (energia i sostenibilitat, tecnologia i fabricació, territori i mobilitat, política i economia i African Cities Institute), i els continguts s’hi aboquen en onze formats. De fet, l’editorial està treballant en una nova versió del web, per potenciar el concepte de transmèdia. Dins d’aquest model, s’ha atorgat una rellevància especial a l’audiovisual, amb la gravació d’esdeveniments, com col·loquis i conferències, entrevistes, reportatges d’obra i minidocumentals. Una de les ambicions de l’editorial és trobar companys de viatge per coproduir documentals de llarga durada. Un exemple de com Actar vol explotar la simbiosi entre contingut imprès, digital i audiovisual es va materialitzar el 2017 en la Primera Biennal d’Arquitectura i Urbanisme de Seül, en què Actar es va responsabilitzar de la publicació de quatre llibres sobre l’esdeveniment i diversos vídeos i assaigs que es van pujar al web. Una altra àrea que Actar vol explotar és l’organització d’esdeveniments del sector, com el darrer congrés de Construmat, que Devesa va dirigir. UrbanNext.net és la màxima expressió del canvi de model de negoci d’aquesta editorial fundada el 1994, amb doble seu, a Barcelona i Nova York, des de gairebé els seus inicis. Si abans l’editorial assumia totalment tot el cicle de l’edició d’un llibre, ara s’aboca “a establir convenis per coeditar llibres, i a oferir específicament serveis editorials”. En règim de coedició, Actar s’ha associat amb les escoles d’arquitectura i de disseny d’universitats com Harvard, Yale, Columbia, Virginia, Illinois i Cornell. Un altre projecte que serà aviat realitat és una botiga en línia, amb el propòsit de “fer ofertes especials que siguin atractives, com ara paquets que inclouen llibres i continguts audiovisuals”. La llibreria virtual donarà sortida al catàleg d’Actar, de més de 500 títols.
Creure en l’arquitectura “expandida”
“Des del principi, vam voler donar més importància al futur pròxim de l’arquitectura que al seu passat”, defensa Devesa, que utilitza el concepte “arquitectura expandida” per parlar d’una disciplina que “va més enllà del fet estètic, per interpretar l’impacte social”. Com afegeix, “ara l’arquitecte ja no és una estrella global, cal donar la seva justa importància a professionals i obres d’àmbit local, que ajuden a repensar la ciutat”.