Empreses

XarxaFarma ja uneix 620 farmàcies per fer-les competitives

La firma llançarà al setembre la targeta pacient, que té més de 325.000 consumidors donats d’alta

La central de compra intensifica els ingressos per serveis perquè donen més marge

Xarxa Farmacèutica, que opera amb les marques XarxaFarma i NeoxFarma (aquesta a fora de Catalunya) i que es va fundar l’any 2000 amb l’objectiu que les oficines de farmàcia més petites tinguessin serveis compartits per ser més competitives, ja té gairebé 620 associats. A més, la firma, amb seu a Girona, llançarà el mes de setembre la nova targeta pacient, en què els consumidors que hi estiguin donats d’alta podran emmagatzemar informació al núvol sobre la seva salut per compartir entre les farmàcies del grup i fins i tot posar-la a disposició del metge.

XarxaFarma, amb una clara vocació per la innovació, ja treballa intensament perquè en tres mesos es pugui posar en marxa aquesta targeta pacient, de manera que els usuaris podran registrar al núvol dades de salut que es monitoren habitualment a les farmàcies. Els exemples més clars són les dades sobre la tensió, el pes, el nivell de la glucosa i el colesterol. De fet, amb aquest servei, els pacients tindran el seu històric de dades de salut disponible i compartit a les farmàcies del grup i també podran posar-lo a disposició del seu metge. “Ja tenim 325.000 consumidors donats d’alta”, explica Rafel Aguilar, director general de XarxaFarma.

Cal dir que aquesta targeta és una adaptació renovada de la targeta client, que la firma ha utilitzat els darrers anys i que permet acumular punts per compres en parafarmàcia en qualsevol de les oficines de farmàcia d’aquesta xarxa.

L’any 2000, una quinzena de farmacèutics van fundar l’empresa. “En els moments més difícils, els socis van estar sols en aquest projecte, i eren els únic que oferien una plataforma única, una targeta de fidelització i fins i tot una revista”, assegura Rafel Aguilar, que recorda els difícils orígens de l’empresa.

La veritable clau de creixement va ser la plataforma logística, que va arribar cap a l’any 2008, “quan es van firmar acords amb els operadors de medicaments, que tenen capacitat de servir en només dues o tres hores, i vam aconseguir integrar la plataforma dins la gran distribució”, explica el director general de XarxaFarma, que va facturar 32 milions d’euros l’any passat. A més, fonts de la direcció de la companyia afirmen que l’obtenció de la llicència BPD (bones pràctiques de distribució) i l’autorització a distribuir genèrics, tot plegat l’any 2011, van impulsar el creixement.

Gràcies a la integració a la plataforma, l’empresa va fer un salt en la majoria d’indicadors i paràmetres de l’empresa. El més representatiu va ser que en poc temps es va passar ser 15 farmàcies associades a 616 (453 a Catalunya i 163 arreu de l’Estat). Segurament, quan el lector llegeixi aquest reportatge el nombre d’establiments integrats a la xarxa haurà augmentat.

Un altre indicador de creixement és que la societat ja compta amb 103 socis, tots farmacèutics. A més, i aquesta és una altra peculiaritat de la bona marxa del grup, és que del 2008 al 2017 els socis van cobrar dividends per valor del 10% dels beneficis.

Objectiu Andalusia.

Catalunya, Madrid i València són els territoris amb més farmàcies i, per tant, allà on encara es pot créixer més. De tota manera, XarxaFarma no descarta fer una ofensiva a Andalusia “tot i que és difícil ara mateix”, diu Aguilar, perquè la distribució funciona per subhastes, “un fet que es podria modificar amb el canvi de govern”. Sigui com sigui, si la normativa es modifiqués, XarxaFarma intentaria negociar amb Vida Farma, que és l’operador líder amb un 70%, a Andalusia. L’empresa catalana diu que si es pogués guanyar penetració al sud de l’Estat també s’intentaria que augmentés el nombre de socis de la societat en aquelles terres.

Un dels objectius de XarxaFarma és facturar més pels serveis prestats que per la distribució, ja que “queda més marge”, diu Rafel Aguilar. Des d’aquesta firma s’ajuda el farmacèutic a cobrir les seves mancances en negociació, distribució de l’espai, de la sala de vendes, la gestió dels equips i sobretot ofereix als membres de la xarxa formació continuada. “Amb els business intelligence, els responsables de farmàcies poden veure què fan altres farmàcies similars, quins preus posen, quins assortiments tenen”, diu la mateixa font.

L’executiu del grup amb seu a Girona afirma que afronten el 2019 amb ganes de seguir augmentat la facturació, el nombre d’associats i socis de la societat i els beneficis. “La formació continuada i la prestació de serveis hi jugaran un paper clau”, sentencia Rafel Aguilar, amb una llarga experiència en el càrrec.

XARXA FARMACÈUTICA

Facturació
32 M€
Treballadors
35
Any de fundació
2000
Xarxa Farmacèutica SL, que actua amb les marques XarxaFarma i NeoxFarma, és una central d’empreses i serveis de farmàcies líder quant a nombre d’associats (616). Va començar a operar el 2000 amb poca facturació i una quinzena de socis i ara ven per valor de 32 milions.
l’ampliació

Tres naus per adequar millor el creixement

La firma de les comarques gironines està en un procés de creixement els darrers anys. Per poder operar amb més comoditat i rigor les comandes, el 2018 es va posar en marxa una tercera nau. En total, XarxaFarma té tres instal·lacions a tocar una de l’altra, amb una superfície total de 3.000 m². “Amb l’ampliació, adequació i modernització de les instal·lacions, tindrem millors garanties de donar serveis”, assegura Rafel Aguilar, director general.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.