El Fòrum AMEC demana a l’empresa que faci prospectiva
L’associació de les empreses industrials internacionals ha organitzat una trobada per reflexionar sobre la necessitat d’avançar-se als canvis
En un moment de canvis molt ràpids i disruptius, que l’empresa sigui capaç de mirar el futur, de poder avançar-se al que vindrà i adaptar el seu model de negoci sembla una tasca més complexa que mai. Però és justament ara, amb grans reptes com els canvis tecnològics i geopolítics, la sostenibilitat i l’envelliment de la població, quan es fa més necessari fer una prospectiva que permeti detectar els canvis que ens esperen.
Al voltant d’aquestes ambicioses aspiracions ha centrat l’Associació d’Empreses Industrials Internacionalitzades (AMEC) el seu sisè Fòrum AMEC, celebrat a l’aula Magna de l’Escola de Negocis IESE de Barcelona, el dia 3 juliol.
Uns 400 executius de les empreses industrials internacionalitzades han analitzat a l’IESE de Barcelona com ha de ser l’empresa del 2030 i com s’ha d’anticipar als nous escenaris de competitivitat. “És el moment que l’empresa posi les llums llargues i gestioni la prospectiva de manera interna, la crisi ens va obligar a anar amb les llums curtes, però ara això ja és passat”, ha recomanat el director general d’AMEC, Joan Tristany, en declaracions a L’Econòmic, durant la celebració del fòrum.
La jornada l’han obert els experts en intel·ligència i seguretat, Pedro Baños, i en innovació i transformació digital, Xavier Ferràs, que han parlat sobre dos reptes de molta actualitat com són les disrupcions tecnològiques i geopolítiques. Xavier Ferràs ha provocat els executius assistents amb el desafiament següent: “Sigueu capaços de crear l’start-up que ha de matar la vostra empresa.” Per a l’expert i professor d’ESADE, les noves tecnologies estan canviant la configuració de l’entorn de tal manera que hi haurà una transformació, i substancial, dels models de negoci que ara coneixem.
“Les màquines estan agafant capacitat de tracte interpersonal i programació autònoma, amb aquestes particularitats, tots els llocs de feina estan en perill i, per tant, Europa, es troba en l’última oportunitat per poder afrontar tots aquests canvis”, ha afegit Ferràs a la seva intervenció en el fòrum.
També hi ha hagut un torn perquè les empreses expliquin en primera persona com s’estan adaptant a les noves tendències i escenaris de competitivitat i quina metodologia i eines de prospectiva utilitzen per poder avançar-se i adaptar-se de la millor manera al que vindrà. Tal com ha explicat el director d’estratègia de la firma de moda Mango, Carlos Costa: “Ens estem orientant cap a un model de negoci que ofereixi un producte cada cop més personalitzat, i això requereix tecnologia i un nivell de transparència i de sostenibilitat molt elevat.” Costa ha avançat que els dos mercats on la companyia està centrant els plans de creixement són la Xina, (com ja va anunciar al juny) i els Estats Units, “on el consumidor, a més, demana personalització”.
La competitivitat es mesura ara en molts més fronts que poc temps enrere: “Un creixement del 5% del mercat a la Xina equival a tot el mercat espanyol”, ha exemplificat Costa, que ha explicat que l’augment del comerç en línia transformarà el seu model de negoci en només dos anys.
Els reptes en sostenibilitat i, en concret, per reduir l’ús del plàstic, ha estat una temàtica molt present en les taules rodones en què han participat les empreses. El responsable d’estratègia de Mango ha explicat que a les seves botigues han eliminat les bosses de plàstic i que tenen un pla per substituir les fibres de plàstic que fan servir en alguns teixits per d’altres més naturals. Per al director comercial de Nueva Pescanova, Juan Elizalde, “el plàstic s’ha convertit en un dels grans canvis que han d’afrontar les empreses”, i ha augurat que en sectors com el de l’alimentació acabarà desapareixent.
Justament, Santy Witarsa, directora general de Volpack, una empresa del Vallès Oriental que es dedica a fer maquinària per a envasos plàstics flexibles per al sector de l’alimentació, ha explicat que en els darrers mesos han creat un laboratori de recerca perquè els seus clients i col·laboradors puguin analitzar i estudiar materials alternatius al plàstic. “En només un mes hem fet sis proves diferents”, explica.
Davant de tot plegat, el president d’AMEC, Pere Relats, ha advertit que aquests reptes no són futur, sinó que és l’escenari a què les empreses ja han de fer front avui: “Les desigualtats provocades per la crisi i la disrupció tecnològica que comporta dubtes sobre el futur del treball generen propostes i actuacions polítiques curtterministes”. Aquestes actuacions han portat en el terreny internacional a grans tensions geopolítiques que “acaben generant més incertesa i més barreres per a la internacionalització de les empreses”.