Gran angular

El Fòrum AMEC demana a l’empresa que faci prospectiva

L’associació de les empreses industrials internacionals ha organitzat una trobada per reflexionar sobre la necessitat d’avançar-se als canvis

En un moment de can­vis molt ràpids i dis­rup­tius, que l’empresa sigui capaç de mirar el futur, de poder avançar-se al que vindrà i adap­tar el seu model de negoci sem­bla una tasca més com­plexa que mai. Però és jus­ta­ment ara, amb grans rep­tes com els can­vis tec­nològics i geo­polítics, la sos­te­ni­bi­li­tat i l’enve­lli­ment de la població, quan es fa més neces­sari fer una pros­pec­tiva que per­meti detec­tar els can­vis que ens espe­ren.

Al vol­tant d’aques­tes ambi­ci­o­ses aspi­ra­ci­ons ha cen­trat l’Asso­ci­ació d’Empre­ses Indus­tri­als Inter­na­ci­o­na­lit­za­des (AMEC) el seu sisè Fòrum AMEC, cele­brat a l’aula Magna de l’Escola de Nego­cis IESE de Bar­ce­lona, el dia 3 juliol.

Uns 400 exe­cu­tius de les empre­ses indus­tri­als inter­na­ci­o­na­lit­za­des han ana­lit­zat a l’IESE de Bar­ce­lona com ha de ser l’empresa del 2030 i com s’ha d’anti­ci­par als nous esce­na­ris de com­pe­ti­ti­vi­tat. “És el moment que l’empresa posi les llums llar­gues i ges­ti­oni la pros­pec­tiva de manera interna, la crisi ens va obli­gar a anar amb les llums cur­tes, però ara això ja és pas­sat”, ha reco­ma­nat el direc­tor gene­ral d’AMEC, Joan Tris­tany, en decla­ra­ci­ons a L’Econòmic, durant la cele­bració del fòrum.

La jor­nada l’han obert els experts en intel·ligència i segu­re­tat, Pedro Baños, i en inno­vació i trans­for­mació digi­tal, Xavier Ferràs, que han par­lat sobre dos rep­tes de molta actu­a­li­tat com són les dis­rup­ci­ons tec­nològiques i geo­polítiques. Xavier Ferràs ha pro­vo­cat els exe­cu­tius assis­tents amb el des­a­fi­a­ment següent: “Sigueu capaços de crear l’start-up que ha de matar la vos­tra empresa.” Per a l’expert i pro­fes­sor d’ESADE, les noves tec­no­lo­gies estan can­vi­ant la con­fi­gu­ració de l’entorn de tal manera que hi haurà una trans­for­mació, i subs­tan­cial, dels models de negoci que ara conei­xem.

“Les màqui­nes estan aga­fant capa­ci­tat de tracte inter­per­so­nal i pro­gra­mació autònoma, amb aques­tes par­ti­cu­la­ri­tats, tots els llocs de feina estan en perill i, per tant, Europa, es troba en l’última opor­tu­ni­tat per poder afron­tar tots aquests can­vis”, ha afe­git Ferràs a la seva inter­venció en el fòrum.

També hi ha hagut un torn perquè les empre­ses expli­quin en pri­mera per­sona com s’estan adap­tant a les noves tendències i esce­na­ris de com­pe­ti­ti­vi­tat i quina meto­do­lo­gia i eines de pros­pec­tiva uti­lit­zen per poder avançar-se i adap­tar-se de la millor manera al que vindrà. Tal com ha expli­cat el direc­tor d’estratègia de la firma de moda Mango, Car­los Costa: “Ens estem ori­en­tant cap a un model de negoci que ofe­reixi un pro­ducte cada cop més per­so­na­lit­zat, i això reque­reix tec­no­lo­gia i un nivell de trans­parència i de sos­te­ni­bi­li­tat molt ele­vat.” Costa ha avançat que els dos mer­cats on la com­pa­nyia està cen­trant els plans de crei­xe­ment són la Xina, (com ja va anun­ciar al juny) i els Estats Units, “on el con­su­mi­dor, a més, demana per­so­na­lit­zació”.

La com­pe­ti­ti­vi­tat es mesura ara en molts més fronts que poc temps enrere: “Un crei­xe­ment del 5% del mer­cat a la Xina equi­val a tot el mer­cat espa­nyol”, ha exem­pli­fi­cat Costa, que ha expli­cat que l’aug­ment del comerç en línia trans­for­marà el seu model de negoci en només dos anys.

Els rep­tes en sos­te­ni­bi­li­tat i, en con­cret, per reduir l’ús del plàstic, ha estat una temàtica molt pre­sent en les tau­les rodo­nes en què han par­ti­ci­pat les empre­ses. El res­pon­sa­ble d’estratègia de Mango ha expli­cat que a les seves boti­gues han eli­mi­nat les bos­ses de plàstic i que tenen un pla per subs­ti­tuir les fibres de plàstic que fan ser­vir en alguns tei­xits per d’altres més natu­rals. Per al direc­tor comer­cial de Nueva Pes­ca­nova, Juan Eli­zalde, “el plàstic s’ha con­ver­tit en un dels grans can­vis que han d’afron­tar les empre­ses”, i ha augu­rat que en sec­tors com el de l’ali­men­tació aca­barà des­a­pa­rei­xent.

Jus­ta­ment, Santy Witarsa, direc­tora gene­ral de Vol­pack, una empresa del Vallès Ori­en­tal que es dedica a fer maquinària per a enva­sos plàstics fle­xi­bles per al sec­tor de l’ali­men­tació, ha expli­cat que en els dar­rers mesos han creat un labo­ra­tori de recerca perquè els seus cli­ents i col·labo­ra­dors puguin ana­lit­zar i estu­diar mate­ri­als alter­na­tius al plàstic. “En només un mes hem fet sis pro­ves dife­rents”, explica.

Davant de tot ple­gat, el pre­si­dent d’AMEC, Pere Relats, ha adver­tit que aquests rep­tes no són futur, sinó que és l’esce­nari a què les empre­ses ja han de fer front avui: “Les desi­gual­tats pro­vo­ca­des per la crisi i la dis­rupció tec­nològica que com­porta dub­tes sobre el futur del tre­ball gene­ren pro­pos­tes i actu­a­ci­ons polítiques curt­ter­mi­nis­tes”. Aques­tes actu­a­ci­ons han por­tat en el ter­reny inter­na­ci­o­nal a grans ten­si­ons geo­polítiques que “aca­ben gene­rant més incer­tesa i més bar­re­res per a la inter­na­ci­o­na­lit­zació de les empre­ses”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.