Gran angular

De lloc d’oci a espai formatiu

és el nombre de joves entre 19 i 35 anys que cada any –i ja en van tres– participen en un curs de formació en ‘retail’ a La Maquinista

Només tres setmanes de formació amb matèries com ara el tracte al públic, habilitats de venda en retail, tècniques per afrontar una entrevista i com s’ha de fer un currículum pot ser la clau que obre l’entrada al mercat de treball a joves en atur. Així ho ha demostrat el programa Work@, una iniciativa d’impuls a la formació entre el jovent aturat, d’Unibail-Rodamco-Westfield (URW), la multinacional propietària dels centres comercials La Maquinista, Splau i Glòries, en col·laboració amb la Fundació Generation Spain i Barcelona Activa. Enguany, s’ha completat la tercera edició del programa que ha fet possible que al voltant de 200 joves, sense feina i sense titulació universitària, hagin experimentat que amb formació és més fàcil posar un peu al món laboral. “Després de la formació, entre el 80% i el 90% dels participants troben feina, i un 50% encara està en actiu un any després”, explica Víctor Garcia, gerent del centre comercial La Maquinista.

El curs es distribueix en classes teòriques i pràctiques que s’imparteixen en sales multi-us de dels centres comercials. El vessant pràctic es desenvolupa als mateixos establiments de les marques que participen en el programa, com ara Carrefour, Decathlon i Hema, entre d’altres.

Els participants aprenen competències en venda al públic, però també les particularitats que suposa despatxar en un supermercat o en una botiga de roba. Tothom hi guanya: els joves perquè es formen però també perquè se’ls obre una via d’accés més ràpida a l’empresa, i aquesta perquè disposa d’un col·lectiu de joves amb formació orientada al retail, als qui ja coneix abans de contractar.

Al centre comercial La Maquinista, ubicat al barri de Sant Andreu de Barcelona, és on es va fer la primera prova pivot del programa l’any 2017, i, vistos els bons resultats, el grup va decidir replicar-ho a altres centres, tant a Catalunya com a la resta de l’Estat. El gerent de La Maquinista insisteix que el programa no té per objectiu tenir una bossa de treball, sinó que té unes aspiracions més socials: “Aspirem a introduir joves dels barris propers del centre comercial en el circuit laboral, i no ens importa si ho fan a La Maquinista o a qualsevol altra ubicació.”

Marina Lorente i José Manuel Amador són dos dels participants en aquesta darrera edició del programa de La Maquinista. Els dos, amb poc més de 19 anys, a l’atur i sense cap experiència prèvia en el món laboral, van ser escollits d’entre més de 500. A la rebotiga de la firma Hema, on treballen des de fa tres setmanes, expliquen que aquest curs els ha donat molt més que un contracte laboral. “M’ha fet entendre millor el mercat de treball. I ara, m’agradaria compaginar la feina amb més formació”, explica Lorente.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.