editorial
Moments de grans reptes
Després d’haver transitat per una crisi tan profunda com la del 2007-2014, pot sonar exagerat dir això que ve a continuació, però són temps d’una enorme complexitat per a l’empresa. Temps d’aquells en què, més que mai, el lideratge és crític. Al context d’incertesa econòmica, política i social perenne, que s’ha convertit en la nova normalitat en què ens hem de moure, cal sumar els reptes de grans proporcions que tenim al davant, bàsicament tres: la globalització dels mercats, la sostenibilitat i la digitalització. Si sou aficionats al circ, això és com el triple salt mortal sense xarxa dels funambulistes.
La transformació digital dels negocis seria aquest tercer giravolt en l’aire que, ben fet, pot significar un esclat d’aplaudiments i un xut d’adrenalina.
Les enquestes ens diuen que l’empresa, ara sí, és plenament conscient de la importància de fer aquesta migració, del fet que hi ha en joc la supervivència del negoci. Però també ens diuen que l’empresa ajorna, que no té pressupost ni calendari ni full de ruta per fer aquest canvi, que més endavant. Veient això, el que podem fer des de L’Econòmic és compartir l’experiència positiva de les empreses grans, mitjanes o petites que ja han iniciat aquest repte, per si pot servir d’estímul a moltes altres. Com el cas de CeGe, una antiga impremta que gràcies a la tecnologia ha verticalitzat el negoci i ha muntat un laboratori per fer de la innovació un dels motors del creixement de la companyia. O el cas d’Eninter, dedicada a la instal·lació i al manteniment d’ascensors, que ha vist que sensoritzar els seus aparells i aprofitar les dades en temps real pot revolucionar el negoci, actuant abans que hi hagi una avaria.
El lideratge i la formació dels treballadors són peces clau en aquest canvi, sovint molt més que l’adopció de la tecnologia. I és que, malgrat que la digitalització va de tecnologia, el més substancial de la digitalització no és tecnològic. La tecnologia és l’excusa per fer una transformació cultural en les organitzacions.
Al final, les empreses que fan aquesta transformació passen de veure amenaces per tot arreu a detectar oportunitats, de gestionar la pèrdua del mercat tradicional o la caiguda de marges a obrir noves expectatives.