El poder de l’emoció i la ment són la clau del rendiment
Els humans som molt suggestionables. Ens deixem portar més per les emocions que per la raó, encara que podem pensar el contrari. Un nom, una música, una olor, un determinat gest o una paraula poden fer que ens impacti un missatge o una experiència i que acabem decidint-nos per una cosa i no per una altra.
Petits detalls que acaben marcant molt la diferència. Pot semblar aterridor, sí, però a la vegada és fascinant. És un terreny encara molt explorable i explotable tant en el dia a dia professional com personal.
Quina sensació o experiència tenim quan entrem a casa nostra, a l’oficina, a una reunió, a l’aula, a l’entrenament...? Quina tenen els altres quan entren al mateix lloc? Com em sento en començar el dia? I abans d’entrar a una important reunió, negociació, conversa, formació, entrenament...? Com se senten el teu interlocutor o els altres? La resposta que et donis pot canviar completament el teu dia i també pot canviar el dels altres (no oblidem un dels grans poders de l’emoció: és contagiosa). Ser capaços de gestionar-ho adequadament ens aproparà a optimitzar la nostra influència, rendiment i benestar, tant nostre com el dels altres.
De fet, les organitzacions són col·lectius de persones que tenen i generen estats emocionals. Aquests estats poden donar lloc a pèrdues (por, ressentiment, falta de pertinença...) o a guanys (ganes de participar i aportar, pertinença, innovació, valor...).
Les millors organitzacions procuren que els seus treballadors estiguin el millor possible, no només amb el sou que perceben sinó també amb facilitats dins el lloc de treball, de conciliació, de formació, de clima laboral. Si els treballadors s’hi troben bé, no només no marxaran, motiu pel qual es reté el seu talent, sinó que a més aportaran totes les seves idees i potencial, més aportació de valor i bones vibracions cap al client i en definitiva molt més valor a l’organització.
La gestió del patrimoni emocional en una organització té efectes en productivitat, competència, innovació, retenció de talent, compromís... i, com es pot preveure, tots aquests aspectes acaben tenint un impacte molt important... en el compte de resultats!
La gestió d’aquest patrimoni emocional és competència fonamental ara i ho seguirà sent en el futur. La revolució digital i tecnològica que estem vivint no ho serà sense les persones.
Les empreses i els equips han de cuidar no solament els resultats, sinó també la infraestructura emocional. Si tan sols cuiden el primer, s’entra en curtterminisme i els equips i les persones acaben cremats, i els clients, també. El que seria “pa per a avui i gana per a demà”. Cuidant les dues facetes, el rendiment sol ser òptim, sostingut i durador.
El bon líder, això, ho sap i ho ha de dominar bé. Ha de ser un expert en gestionar el poder de l’emoció. Emoció per capacitar, per generar record, per persuadir, per enamorar, per entusiasmar, per il·lusionar, per moure. Pintar emocions poderoses en les ments dels que l’envolten. I no per manipular-los cap a interessos propis, sinó per millorar la vida de tots, i si pot ser de forma plena i sostenible. A la fi un bon líder serveix, aporta valor positiu i de bona fe a la vida dels altres.
Força organitzacions encara estan centrades en formacions tècniques, que òbviament són importants, però en realitat el que és determinant és el tipus de mentalitat o mindset, i encara més ser capaços de gestionar l’estat en què aconseguim posar la nostra ment i la dels altres.
Sens dubte, “la ment ho és tot!”.