Gran angular

Peatge de congestió contra la contaminació

Experts com Ricardo Flores Fillol, professor de la UOC, defensen el peatge al trànsit com a eina més efectiva per reduir la contaminació a les ciutats

La política d’establir zones de baixes emissions per tal de reduir els nivells de contaminació a les ciutats, tot i que és la que s’ha implementat a la majoria de ciutats, té alternatives, que els experts consideren més efectives, com ara els peatges de congestió.

A ciutats com Barcelona, que compta amb gairebé 6.000 cotxes per quilòmetre quadrat -la urbs europea amb més densitat de vehicles-”les dues opcions principals de polítiques anticontaminació són establir una mesura que funcioni via quantitat, com les zones de baixes emissions, o implantar una mesura de preus basada en peatges de congestió, quan compares aquests dos tipus de mesures, la darrera soluciona més problemes”, segons assenyala Ricardo Flores-Fillol, professor del màster de Ciutat i Urbanisme de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

L’usuari valora.

Segons explica Flores-Fillol, si tenim en compte la valoració que fa l’usuari seguint el criteri d’eficiència, l’avantatge d’un mecanisme que funcioni via preus respecte d’un altre que ho faci via quantitat és que en el primer la gent és la gent que valora més accedir a la ciutat en hores punta la que realment ho farà. Per contra, “la mesura basada en zones de baixes emissions és indiscriminada, en el sentit que restringeix l’accés d’un tipus de cotxe sense tenir en compte la valoració de l’usuari.” Així, exemplifica, “és possible que una persona tingui moltíssim interès a accedir-hi perquè té una reunió molt important, i no pugi entrar i, en canvi, una altra a qui potser li és indiferent, com que té la possibilitat de fer-ho, hi entra.”

A més a més, al seu parer, la zona de baixes emissions perjudica més les persones amb rendes més baixes: “la gent que no podrà accedir a una zona de baixes emissions és la que té cotxes antics, que sol ser precisament la gent amb una renda més baixa. En canvi, el peatge, que en les ciutats en què ja funciona té imports baixos d’un o dos euros, no és tant regressiu, perquè elimina o redueix els embussos i permet un estalvi de benzina, a més de recaptar uns diners que es poden invertir en millores per al transport públic, com la baixada del seu preu.”

Fins avui, ciutats com Londres, Singapur, Milà o Estocolm han instaurat el sistema de peatge de congestió. Tot i que al principi aquestes mesures són impopulars, finalment són acceptades: Estocolm, que va plantejar la taxa per als vehicles que volguessin entrar al centre de la ciutat el 2006, durant un període de prova de sis mesos, després d’aquest temps va sotmetre la mesura a votació, que va ser acceptada per un 60%, tot i que la majoria de la població s’hi havia manifestat en contra abans de ser implantada. Com diu Flores-Fillol, “l’economia funciona per incentius, i si tu has de pagar, per poc que sigui, t’ho planteges.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.