Pimes i felicitat
Fins fa poc es creia que l’objectiu de les companyies era la maximització del benefici financer per als seus accionistes. Les empreses havien d’aportar valor amb la seva oferta de productes i serveis i trobar un client que estigués disposat a pagar per aquest valor que generaven. Els canvis tecnològics exponencials i la globalització han comportat un canvi de paradigma econòmic i ens han fet veure que això és insuficient. L’explotació desmesurada dels recursos naturals, la falta de respecte pel nostre planeta i les tensions socials derivades de la distribució cada cop menys equitativa d’una riquesa que es crea a un ritme més gran que mai fan imprescindible reinterpretar el capitalisme. Hem entrat en l’era del capitalisme conscient, segons el qual les empreses només tindran sentit si generen un impacte positiu intencionat en els àmbits social i mediambiental com una part del seu propòsit empresarial.
Aquest capitalisme conscient implica necessàriament una cultura i una gestió que se sosté amb valors com ara la confiança, la responsabilitat, la transparència, la integritat, l’aprenentatge, etc. També requereix un lideratge conscient al servei de les persones de l’empresa. Un lideratge que ha de buscar la participació a través de la motivació, la inspiració i el desenvolupament de les persones.
En aquest context, els darrers anys s’han anat fent investigacions per saber quina és la relació entre els models de lideratge basats en valors i l’impacte que aquests tenen en la dimensió econòmica, principalment en la productivitat. Ara bé, poques vegades s’han tingut en consideració l’impacte social i el benestar individual (psicològic i emocional) com a resultats del procés de gestió empresarial. Precisament per això s’ha impulsat un nou estudi des del centre EU-Asia Global Business Research, adscrit a EADA Business School amb la participació, entre d’altres, de la pime global Maxchief Europe. Aquest estudi busca ampliar l’anàlisi incorporant totes les dimensions de l’impacte inclòs el benestar subjectiu (la felicitat). És en el marc d’aquesta dimensió que s’emmarca l’essència de la pregunta clau de la recerca: la relació entre les empreses i la felicitat de l’ésser humà.
L’objectiu de l’estudi, que porta per títol “Des del lideratge per valors a l’impacte holístic. Poden les empreses fer el món més feliç?”, és la generació de coneixement pràctic sobre com el lideratge i la cultura organitzacional afecten el rendiment a través del benestar a la feina. Una altra novetat del projecte d’investigació és que es realitza en l’àmbit de les petites i mitjanes empreses, que, tot i ser més del 98% del total de les empreses i ocupar prop de dues terceres parts de la població europea, acostumen a ser les grans oblidades dels estudis. Es pretén analitzar l’impacte holístic que generen els diferents tipus de direcció i cultures corporatives a les pimes. Entenem com a impacte holístic aquell que provoca efectes sobre l’àmbit econòmic, social, psicològic-emocional i ambiental de l’ésser humà.
En primer termini, l’estudi realitza un diagnòstic de l’empresa en el moment inicial que inclourà la mesura dels nivells de benestar individual i l’anàlisi de la cultura corporativa. A partir d’aquest moment, es fa un seguiment en el temps en intervals anuals. Per poder fer un recull de les dades s’utilitzen qüestionaris validats acadèmicament, entrevistes individuals, grups focals i dades de l’empresa. Un cop analitzats els resultats es faciliten a l’empresa per ser utilitzats en la presa de decisions.
Aquest estudi és una gran oportunitat per entendre el grau de benestar de les persones a l’empresa. També ens permet analitzar l’alineació entre els valors de les nostres persones i els valors corporatius. És obvi que el benestar en el lloc de treball i la productivitat tenen una correlació positiva, però fins ara pocs estudis han entrat a estimar quins mecanismes generen aquesta relació en el cas de les pimes. Trobem algunes referències com ara l’Informe Gallup del 2017 que conclouen que una gran majoria de les persones no se senten motivades ni compromeses amb el treball que realitzen. En aquest sentit, els empresaris i els directius hem de defensar que la felicitat i el benestar en el lloc de treball són totalment compatibles amb la productivitat i la consecució dels objectius empresarials.
En una nova era en què les empreses i les persones han d’alinear valors i objectius, l’estudi impulsat per EU-Asia Global Business Research ajudarà les empreses a fer un diagnòstic de la situació per així poder emprendre les accions de millora necessàries.
El repte és aconseguir que les persones se sentin felices i ben tractades en les organitzacions, s’identifiquin amb el projecte, s’alineïn amb els valors corporatius i donin voluntàriament el millor d’elles mateixes.