Gran angular

Universitaris catalans abocats a la millora de la mobilitat urbana

L’accessibilitat, la gestió de la transició cap a les noves modalitats de transport i la planificació urbana inclusiva, la contaminació i l’assignació de l’espai urbà són els quatre reptes de mobilitat urbana –inclosos en els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides, detallats en l’Agenda 2030– plantejats enguany en la sisena edició del Challenge Based Innovation (CBI), una iniciativa impulsada per IdeaSquare i el departament d’Innovació del CERN per fomentar equips multidisciplinars d’estudiants que treballin en noves solucions per al futur de la humanitat.

Vuit equips universitaris formats per 37 estudiants de l’IED Barcelona, Esade i la UPC, procedents de dotze països, van presentar dijous passat a Ginebra els seus prototips, després de tres mesos de feina durant els quals han intercanviat coneixements amb els científics del CERN. Les propostes es van començar a desenvolupar el setembre passat a Fusion Point, l’espai compartit per les tres institucions a Sant Cugat del Vallès.

L’accessibilitat per a persones amb discapacitat va ser el repte assumit pels equips Navier i Ralph Braun. El Navier ha desenvolupat una guia intel·ligent basada en la identificació de rutes i obstacles i pensava per a persones amb discapacitat visual. Es tracta d’una solució en que s’utilitza un mini-dron per sobrevolar l’usuari, connectat a un sistema que identifica diversos tipus d’obstacles i l’informa, amb missatges de veu, de quin tipus d’obstacles són, a quina distància es troben i si es mouen cap a l’usuari.

Per la seva part, l’equip Ralph Braun ha desenvolupat un bastó instrumental, també pensat per a pesones amb discapacitat visual, que detecta la presència d’obstacles a través d’ultrasons i tecnologia Lidar, i que proporciona la informació a l’usuari a través de dispositius portables.

Ciutat inclusiva.

El repte de la gestió de la transició cap a les noves modalitats de transport i la planificació urbana inclusiva es va centrar en definir els rols dels municipis i de l’espai públic en la mobilitat urbana tenint en compte la ciutadania, la planificació i les regulacions a llarg termini. Dos equips van treballar aquest repte, el Mileva i el Turing. El primer d’ells ha desenvolupat una eina que complementarà el mètode de planificació de transport públic i que detecta els moviments de la població en àrees suburbanes d’un punt A a un punt B, de manera anònima i no invasiva, utilitzant, entre altres tecnologies, els telèfons mòbils.

Per la seva part, l’equip Turing ha proposat una solució a la gestió de la regulació del trànsit de cara a la introducció del vehicle autònom i altres nous models de transport urbà. Ha dissenyat un sistema que projecta en el parabrisa del vehicle o en dispositius GPS les indicacions de regulació del trànsit que s’adopten dinàmicament al carrer, a través de realitat augmentada.

Els equips Fermi i Alani es van centrar en reduir l’impacte de la contaminació en la salut de les persones. El Fermi ha ofert un sistema de guiatge de bicicletes de llogues que proposa rutes alternatives, segons el nivell de contaminació que es registra en el moment de l’ús. L’Alani ha creat un prototip d’un sistema d’absorció de les partícules en suspensió basat en l’ús de jardins verticals de molsa combinats amb uns dispositius verds robotitzats, també equipats amb molsa, que es desplacen de forma autònoma cap al costat del carrer on hi ha més contaminació. Aquest sistema està pensat per regular el trànsit bloquejant carrers situats, per exemple, al volant d’escoles en hores punta i incorpora diversos sensors per monitorar l’estat de la molsa i la proximitat d’obstacles.

L’espai, per als ciutadans.

Dissenyar i retornar l’espai urbà als ciutadans és el repte que van assumir els equips Djikstra i Heisenberg. El primer, dissenyant un sistema per reduir el volum de brossa, basat en un conjunt de sensors que informen l’usuari de quin tipus de residu està generant, verificant el triatge per fer el reciclatge correctament. El prototip disposa d’un cubell que comprimeix el volum de residus i absorbeix les males olors, una bossa i un sistema que informa l’usuari de l’estalvi que li suposa el reciclatge. Per la seva banda, l’equip Heisenberg ha creat un sistema que facilita la correcta evacuació de la població en situació de risc d’inundacions. El giny combina diferents sistemes d’avís, utilitzant imatges de realitat augmentada, que serveixen per visualitzar, preveure i alertar l’usuari de la futura situació de risc.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.