Universitaris catalans abocats a la millora de la mobilitat urbana
L’accessibilitat, la gestió de la transició cap a les noves modalitats de transport i la planificació urbana inclusiva, la contaminació i l’assignació de l’espai urbà són els quatre reptes de mobilitat urbana –inclosos en els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides, detallats en l’Agenda 2030– plantejats enguany en la sisena edició del Challenge Based Innovation (CBI), una iniciativa impulsada per IdeaSquare i el departament d’Innovació del CERN per fomentar equips multidisciplinars d’estudiants que treballin en noves solucions per al futur de la humanitat.
Vuit equips universitaris formats per 37 estudiants de l’IED Barcelona, Esade i la UPC, procedents de dotze països, van presentar dijous passat a Ginebra els seus prototips, després de tres mesos de feina durant els quals han intercanviat coneixements amb els científics del CERN. Les propostes es van començar a desenvolupar el setembre passat a Fusion Point, l’espai compartit per les tres institucions a Sant Cugat del Vallès.
L’accessibilitat per a persones amb discapacitat va ser el repte assumit pels equips Navier i Ralph Braun. El Navier ha desenvolupat una guia intel·ligent basada en la identificació de rutes i obstacles i pensava per a persones amb discapacitat visual. Es tracta d’una solució en que s’utilitza un mini-dron per sobrevolar l’usuari, connectat a un sistema que identifica diversos tipus d’obstacles i l’informa, amb missatges de veu, de quin tipus d’obstacles són, a quina distància es troben i si es mouen cap a l’usuari.
Per la seva part, l’equip Ralph Braun ha desenvolupat un bastó instrumental, també pensat per a pesones amb discapacitat visual, que detecta la presència d’obstacles a través d’ultrasons i tecnologia Lidar, i que proporciona la informació a l’usuari a través de dispositius portables.
Ciutat inclusiva.
Per la seva part, l’equip Turing ha proposat una solució a la gestió de la regulació del trànsit de cara a la introducció del vehicle autònom i altres nous models de transport urbà. Ha dissenyat un sistema que projecta en el parabrisa del vehicle o en dispositius GPS les indicacions de regulació del trànsit que s’adopten dinàmicament al carrer, a través de realitat augmentada.
Els equips Fermi i Alani es van centrar en reduir l’impacte de la contaminació en la salut de les persones. El Fermi ha ofert un sistema de guiatge de bicicletes de llogues que proposa rutes alternatives, segons el nivell de contaminació que es registra en el moment de l’ús. L’Alani ha creat un prototip d’un sistema d’absorció de les partícules en suspensió basat en l’ús de jardins verticals de molsa combinats amb uns dispositius verds robotitzats, també equipats amb molsa, que es desplacen de forma autònoma cap al costat del carrer on hi ha més contaminació. Aquest sistema està pensat per regular el trànsit bloquejant carrers situats, per exemple, al volant d’escoles en hores punta i incorpora diversos sensors per monitorar l’estat de la molsa i la proximitat d’obstacles.
L’espai, per als ciutadans.