Política

JxCat no amaga les seves reticències amb punts de l’acord, però se’l fa seu

El retoc de l’impost de successions és la mesura que genera més oposició entre els socis d’ERC

La formació també insta a negociar contrapartides amb l’Estat

L’acord asso­lit entre el govern català i els comuns per incre­men­tar la par­tida d’ingres­sos del pres­su­post de la Gene­ra­li­tat de l’exer­cici 2020 no ha dei­xat totes les parts impli­ca­des igual de satis­fe­tes. És el cas de JxCat, que és soci d’ERC a l’exe­cu­tiu i que ahir, pocs minuts després que es fes pública l’entesa, va voler mos­trar el seu recel, ni que sigui par­cial i mati­sat, amb allò pac­tat. “És una pro­posta que vali­dem, perquè aquest país neces­sita uns pres­su­pos­tos, tot i que hi ha mesu­res que no ens fan el pes”, va expres­sar, a manera de resum, el por­ta­veu de la for­mació al Par­la­ment, Edu­ard Pujol. Sense que calgués pre­gun­tar-li-ho, ell mateix es va encar­re­gar de deta­llar que el prin­ci­pal punt de fricció són els can­vis introduïts en l’impost de suc­ces­si­ons. “No estem d’acord a seguir incre­men­tant-lo... Cata­lu­nya con­ti­nua sent el ter­ri­tori que suporta una fis­ca­li­tat més ele­vada per aquest con­cepte”, va des­gra­nar Pujol, sin­te­tit­zant una posició que, de fet, no agafa ningú a con­tra­peu. No en va, l’espai polític del cen­tre­dreta naci­o­na­lista català sem­pre s’ha mos­trat ober­ta­ment con­trari a apu­jar aquest import, en el cas que ens ocupa eli­mi­nant-ne boni­fi­ca­ci­ons exis­tents.

L’aug­ment del tram de l’IRPF per a les ren­des supe­ri­ors a 90.000 euros tam­poc agrada a JxCat. En aquest cas, però, la for­mació no va voler abo­nar-se a la crítica, ja que aquesta és una pro­posta que estan dis­po­sats a empas­sar-se amb més sigil i diplomàcia. En aquest punt, i coin­ci­dint amb un moment en què s’està nego­ci­ant la inves­ti­dura de Pedro Sánchez, Edu­ard Pujol va asse­nya­lar la con­veniència d’incre­men­tar els ingres­sos del nou pres­su­post a través “de vies alter­na­ti­ves” que són com­petència de l’Estat, i que són bàsica­ment dues: fle­xi­bi­lit­zar la pre­visió de dèficit per al pròxim exer­cici i, alhora, com­pro­me­tre’s a abo­nar el deute que l’exe­cu­tiu de Madrid té amb la Gene­ra­li­tat per múlti­ples con­cep­tes.

Res­posta diver­gent

Arri­bats a aquest punt, els grups de l’opo­sició van reac­ci­o­nar de manera dis­par a l’acord. El PSC asse­gura que en vol conèixer la lle­tra menuda abans de pro­nun­ciar-se, men­tre que el PP veu igual­ment la legis­la­tura morta i clama elec­ci­ons. L’ale­gria ahir, per als comuns. “Avui [ahir per al lec­tor] Torra i Ara­gonès són una mica més lluny de l’herència de Con­vergència”, deia el seu por­ta­veu, Joan Mena.

LES FRASES

L’acord no reflecteix al 100% el nostre model de societat, però hi hem de donar suport per responsabilitat
Eduard Pujol
portaveu de jxcat al parlament
Avui [ahir per al lector] Torra i Aragonès són una mica més lluny de l’herència de l’antiga Convergència
Joan Mena
Portaveu de catalunya en comú


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.