Opinió

Com són les empreses que tanquen

Les empreses que tanquen injecten menys en aspectes per a la millora de la competitivitat

Cada any tan­quen a Cata­lu­nya al vol­tant d’unes 95.000 empre­ses. És una xifra molt alta que mos­tra la difi­cul­tat que com­porta crear una empresa i que aquesta sigui d’èxit. Per sort, cada any se’n creen més de les que moren; i així, segons les dar­re­res dades de l’Ides­cat, a Cata­lu­nya hi ha 630.020 empre­ses.

Sobre les empre­ses que es moren podem des­ta­car diver­sos trets. En pri­mer lloc, d’acord amb dades de l’INE, obser­vem que de les empre­ses que es moren n’hi ha de tots els sec­tors, encara que les acti­vi­tats amb més mor­ta­li­tat són el comerç i la cons­trucció, en què moren cada any al vol­tant del 9% del total d’empre­ses d’aquests sec­tors. Després ja segueix la indústria, que té una mor­ta­li­tat anual que repre­senta el 5% del total d’empre­ses indus­tri­als. També viuen pocs anys les empre­ses emer­gents, ja que, segons la majo­ria d’estu­dis rea­lit­zats, només un 10% viuen més enllà dels qua­tre anys.

Del per­fil finan­cer de les empre­ses que tan­quen podem des­ta­car que són empre­ses que esta­ven molt endeu­ta­des diver­sos anys abans del tan­ca­ment. Així, d’acord amb dades del Regis­tre Mer­can­til, les empre­ses que han tan­cat el 2018 tenien dos anys abans del tan­ca­ment un nivell d’endeu­ta­ment del 83% sobre el total dels actius. Aquest per­cen­tatge és molt supe­rior al de la mit­jana de les empre­ses cata­la­nes (63%). I, al mateix temps, les empre­ses que tan­quen acos­tu­men a reduir les ven­des i per­dre diners els anys ante­ri­ors. Aquests resul­tats nega­tius con­tri­bu­ei­xen a fer créixer l’endeu­ta­ment. Per tant, la com­bi­nació de pèrdues i alt endeu­ta­ment és mortífer.

Altres trets dife­ren­ci­als de les empre­ses que tan­quen tenen a veure amb la manera d’ope­rar. Així, d’acord amb l’estudi que hem fet recent­ment a la UPF BSM, les empre­ses que tan­quen inver­tei­xen menys en aspec­tes impres­cin­di­bles per a la millora de la com­pe­ti­ti­vi­tat. Com a mos­tra podem des­ta­car la baixa inversió en la for­mació del seu equip humà. I apos­ten menys pels sis­te­mes de cer­ti­fi­cació de qua­li­tat. Per tant, poden tin­dre més difi­cul­tats per satis­fer les expec­ta­ti­ves dels seus cli­ents. També inver­tei­xen menys en inno­vació, digi­ta­lit­zació i inter­na­ci­o­na­lit­zació. Aquest menor esforç en temes cab­dals explica que siguin empre­ses que que­den enrere, ja que el mer­cat, els cli­ents i els com­pe­ti­dors es mouen molt més ràpid. De tot l’expo­sat, en podem extreure algu­nes con­clu­si­ons sobre el que hauríem de fer per evi­tar que la nos­tra empresa sigui una de les 95.000 que pos­si­ble­ment tan­ca­ran aquest 2020: inver­tir en la gent, en inno­vació per a la millora de la com­pe­ti­ti­vi­tat, i capi­ta­lit­zar l’empresa per fugir de l’excés d’endeu­ta­ment, que és un arma de des­trucció mas­siva d’empre­ses. Si la nos­tra empresa té avui pro­ble­mes impor­tants no ho tin­drem fàcil, però com deia Ein­stein: “Enmig de les difi­cul­tats hi ha les grans opor­tu­ni­tats.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.