Com són les empreses que tanquen
Cada any tanquen a Catalunya al voltant d’unes 95.000 empreses. És una xifra molt alta que mostra la dificultat que comporta crear una empresa i que aquesta sigui d’èxit. Per sort, cada any se’n creen més de les que moren; i així, segons les darreres dades de l’Idescat, a Catalunya hi ha 630.020 empreses.
Sobre les empreses que es moren podem destacar diversos trets. En primer lloc, d’acord amb dades de l’INE, observem que de les empreses que es moren n’hi ha de tots els sectors, encara que les activitats amb més mortalitat són el comerç i la construcció, en què moren cada any al voltant del 9% del total d’empreses d’aquests sectors. Després ja segueix la indústria, que té una mortalitat anual que representa el 5% del total d’empreses industrials. També viuen pocs anys les empreses emergents, ja que, segons la majoria d’estudis realitzats, només un 10% viuen més enllà dels quatre anys.
Del perfil financer de les empreses que tanquen podem destacar que són empreses que estaven molt endeutades diversos anys abans del tancament. Així, d’acord amb dades del Registre Mercantil, les empreses que han tancat el 2018 tenien dos anys abans del tancament un nivell d’endeutament del 83% sobre el total dels actius. Aquest percentatge és molt superior al de la mitjana de les empreses catalanes (63%). I, al mateix temps, les empreses que tanquen acostumen a reduir les vendes i perdre diners els anys anteriors. Aquests resultats negatius contribueixen a fer créixer l’endeutament. Per tant, la combinació de pèrdues i alt endeutament és mortífer.
Altres trets diferencials de les empreses que tanquen tenen a veure amb la manera d’operar. Així, d’acord amb l’estudi que hem fet recentment a la UPF BSM, les empreses que tanquen inverteixen menys en aspectes imprescindibles per a la millora de la competitivitat. Com a mostra podem destacar la baixa inversió en la formació del seu equip humà. I aposten menys pels sistemes de certificació de qualitat. Per tant, poden tindre més dificultats per satisfer les expectatives dels seus clients. També inverteixen menys en innovació, digitalització i internacionalització. Aquest menor esforç en temes cabdals explica que siguin empreses que queden enrere, ja que el mercat, els clients i els competidors es mouen molt més ràpid. De tot l’exposat, en podem extreure algunes conclusions sobre el que hauríem de fer per evitar que la nostra empresa sigui una de les 95.000 que possiblement tancaran aquest 2020: invertir en la gent, en innovació per a la millora de la competitivitat, i capitalitzar l’empresa per fugir de l’excés d’endeutament, que és un arma de destrucció massiva d’empreses. Si la nostra empresa té avui problemes importants no ho tindrem fàcil, però com deia Einstein: “Enmig de les dificultats hi ha les grans oportunitats.”