Un avió ucraïnès amb 176 persones a bord s’estavella al sud de Teheran
El Boeing 737 de la companyia UIA es va accidentar minuts després d’haver-se enlairat
L’Iran assegura que no entregarà les caixes negres als Estats Units
Un boeing 737 de la companyia aèria ucraïnesa UIA es va estavellar ahir a la matinada al sud de Teheran poc després d’haver-se enlairat amb destinació a Kíev. En el sinistre van morir els 167 passatgers i els 9 tripulants. Segons l’Organització de l’Aviació Civil de l’Iran, l’aparell, que havia sortit de l’aeroport internacional Imam Khomeini, va desaparèixer després de 5 minuts de vol del radar.
L’accident va tenir lloc després que l’Iran hagués llançat diversos míssils contra objectius nord-americans a Bagdad. Des de l’Iran van indicar que havia estat causat per problemes tècnics, però després van matisar que s’havia d’esperar a la lectura de les caixes negres, mentre que el govern d’Ucraïna va mantenir la cautela i va demanar que s’evitessin les especulacions.
Els cossos de les víctimes van quedar dispersos al costat de les restes de l’avió en un terreny esportiu al sud de la capital iraniana, on immediatament es van desplaçar els equips de rescat. Segons la llista publicada per l’Organització de l’Aviació Civil, en el vol viatjaven 147 iranians, 12 afganesos, 4 suecs, dos canadencs i 11 ucraïnesos, inclosos els 9 tripulants. Aquestes dades, però, no coincideixen amb les que va anunciat el ministre d’Afers Estrangers ucraïnès, Vadim Pristaiko, que va publicar que entre les víctimes hi havia 82 iranians, 63 canadencs, 11 ucraïnesos, 10 suecs, 4 afganesos, 3 alemanys i 3 britànics. Aquesta disparitat pot ser causada perquè molts dels iranians tenien doble nacionalitat i viatjaven amb aquests passaports, però Teheran només els reconeix com a ciutadans de l’Iran.
En el vol hi havia diversos iranians que estudiaven en universitats del Canadà i dels Estats Units i que estaven de vacances d’any nou i tornaven a aquests països fent transbord a Kíev. La companyia ucraïnesa UIA va explicar que l’avió accidentat havia estat fabricat el 2016 i havia estat rebut per l’aerolínia directament de la planta constructora. L’última inspecció tècnica del Boeing 737 que cobria la línia Teheran-Kíev va ser realitzada el 6 de gener del 2020, segons va assegurar la companyia.
El fabricant Boeing afronta una profunda crisi per dos sinistres del seu model estel·lar, el 737 MAX, que van causar 346 morts l’any passat i per això la producció està congelada. UIA va anunciar que suspenia els vols a la capital iraniana per un temps indefinit.
Tot i que els fabricants dels avions han de ser presents en la lectura de les caixes negres i en aquest cas Boeing és nord-americana, el cap de l’Organització de l’Aviació Civil iraniana, Alí Abedzadeh, va dir que no donarien la caixa negra ni al fabricant ni als nord-americans. “Encara no està clar a quin país ho enviarem per a la seva relectura”, va dir Abedzadeh, que hi va afegir que la part ucraïnesa sí que pot participar en la investigació. L’escalada de la tensió entre els EUA i l’Iran arran de l’assassinat del general iranià Qasem Soleimani a Bagdad farà més difícil la investigació del sinistre.