Focus

Urbanisme per a un creixement harmònic

El planejament territorial del futur vol evitar un creixement desmesurat de l’edificació i tendir cap a un ús sostenible del territori

Ocupar més sòl, a més d’efectes paisatgístics, té efectes climàtics El PDU ha estat vist com una intromissió a pobles del Pirineu
Els promotors alerten que hi ha drets adquirits i caldrà indemnitzar
Els ajuntaments no van tenir prou eines per aturar l’especulació
Hi ha unes obligacions de caire ètic de preservació del paisatge
Per a molts, la Costa Brava ja no permet fer més urbanitzacions

Un canvi de para­digma. Després d’anys en què el pla­ne­ja­ment urbanístic molt sovint s’ori­en­tava massa ale­gre­ment cap a l’ocu­pació del ter­ri­tori, sense cali­brar prou els greu­ges que pogués sofrir el pai­satge o la den­si­tat de la població, la Gene­ra­li­tat, a través de la llei de ter­ri­tori que vol­dria imple­men­tar aviat, cobeja una veri­ta­ble orde­nació del ter­ri­tori, en què el seu ús sos­te­ni­ble sigui la norma accep­tada, i no el fet excep­ci­o­nal.

“Hem arri­bat a la con­clusió que, en els dar­rers anys, el model ter­ri­to­rial i urbanístic s’ha fona­men­tat en anar con­su­mint, anar ocu­pant ter­ri­tori, anar ocu­pant sòl amb edi­fi­cació nova. Sovint ha estat més fàcil fer nova ciu­tat que repen­sar el tei­xit urbà en què vivim”, exposa Agustí Serra, secre­tari d’Hàbitat Urbà i Ter­ri­tori. Cer­ta­ment, venim d’exces­sos ter­ri­bles: a la pri­mera dècada del segle XXI, amb l’auge de la bom­bo­lla immo­biliària, cada mes, entre sòl urbà i urba­nit­za­ble, hi havia un ritme de crei­xe­ment de 200 hectàrees a tot Cata­lu­nya. Amb l’arri­bada de la crisi, va decaure el ritme de crei­xe­ment, cosa que ens va enfron­tar cru­a­ment als grans dèficits de la nova urba­nit­zació, que s’afe­gien a la gran rèmora urbanística que el país arros­sega des dels anys sei­xanta, setanta i vui­tanta, aquesta munió d’urba­nit­za­ci­ons de molt baixa den­si­tat que s’han anat cons­truint, prin­ci­pal­ment al lito­ral i pre­li­to­ral, en què s’ha con­su­mit molt de sòl per a molts pocs habi­tat­ges: si ana­lit­zem el sòl urbà que tenim a Cata­lu­nya, obser­vem que un 56% és d’urba­nit­zació de baixa den­si­tat, que acu­mula un 10% dels habi­tat­ges.

Aquesta nova consciència que vol pas­sar del crei­xe­ment de la superfície urba­nit­zada a reci­clatge urbà es dona quan les dades indi­quen que si s’exe­cu­tes­sin tots els sec­tors sus­cep­ti­bles de ser urba­nit­zats, la superfície de sòl urbà con­so­li­dat crei­xe­ria un 40% res­pecte de l’actual. Si tenim un parc de 3.863.381 habi­tat­ges, s’hi podrien afe­gir poten­ci­al­ment 655.226, men­tre que pel que fa al sos­tre d’acti­vi­tat econòmica, el poten­cial és de 65.485.884 m2, segons el depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat.

La futura llei del ter­ri­tori, d’alguna manera Cata­lu­nya ja l’ha tas­tat per la via dels plans direc­tors urbanístics (PDU) de revisió de sòls no sos­te­ni­bles, una figura de pla­ne­ja­ment de rang supe­rior con­ce­buda per fre­nar la cons­trucció d’edi­fi­cis allà on encara hi havia expec­ta­ti­ves, i que s’ha començat a apli­car a dos àmbits espe­ci­al­ment sen­si­bles, l’alt Piri­neu i el lito­ral gironí. De moment, el fre s’ha posat en apro­xi­ma­da­ment 4.706 habi­tat­ges a les con­tra­des piri­nen­ques i 15.037 al lito­ral de Girona que s’havien pla­ni­fi­cat i que seran esbor­rats amb aquesta eina nor­ma­tiva. Val a dir que, a cadas­cun d’aquests dos àmbits, el procés de revisió dut a terme amb els PDU deixa oberta la pos­si­bi­li­tat de cons­truir 15.000 habi­tat­ges. Ho explica Agustí Serra: “El que hem fet és aco­tar els sec­tors que pre­sen­ta­ven pro­ble­mes per la seva dis­con­tinuïtat res­pecte del nucli, pels seus pen­dents, pel seu impacte pai­satgístic, etc... El prin­cipi de crei­xe­ment com­pacte, con­tinu, l’hem man­tin­gut, i cre­iem que el poten­cial segueix sent alt.”

Posar al dia.

Amb els PDU, pro­legòmens de la llei del ter­ri­tori, s’ha trac­tat de posar al dia el pla­ne­ja­ment dels 947 muni­ci­pis cata­lans, més de la mei­tat dels quals no havien adap­tat el seu pla­ne­ja­ment ni a la legis­lació urbanística cata­lana, la llei d’urba­nisme del 2002, ni al pla­ne­ja­ment ter­ri­to­rial desen­vo­lu­pat durant el període 2006-2010. “Estem par­lant de pla­ne­ja­ments de certa anti­gui­tat, que pro­ve­nen de models urbanístics basats en la pre­visió de desen­vo­lu­pa­ment de nous sòls, en indrets en què ni tan sols van tenir en el seu moment una ava­lu­ació ambi­en­tal i pai­satgística.”

Un dels con­cep­tes amb més força del nou marc nor­ma­tiu que ha de regir la pla­ni­fi­cació urbanística és el de reci­clatge urbà, estre­ta­ment vin­cu­lat al gran des­fici de la nos­tra era: “Un dels prin­ci­pis impor­tants és reduir l’efecte hiver­na­cle, i per això una de les mesu­res que cal posar en pràctica és reduir l’ocu­pació del sòl, perquè si seguim amb les velles polítiques tin­drem, a banda d’efec­tes pai­satgístics i soci­als, efec­tes climàtics.”

En el nou para­digma, es vol refle­xi­o­nar sobre què cal fer amb l’espai obert, el sòl no urba­nit­za­ble, que suposa el 94% del ter­ri­tori català, “i fins ara no s’hi ha pen­sat gaire, tot i els PEIN, la Xarxa Natura 2000 o els plans ter­ri­to­ri­als”. Amb la nova llei, “a par­tir de les 134 uni­tats de pai­satge que inclo­uen els catàlegs de pai­satge de Cata­lu­nya, que tenen en compte la rea­li­tat física, més que l’admi­nis­tra­tiva, es vol pla­ni­fi­car de manera que es pugui enca­bir a l’espai obert, sòl no urba­nit­za­ble, gran­ges o càmpings, per posar dos exem­ples, per fomen­tar el desen­vo­lu­pa­ment econòmic, però evi­tant que, si s’acaba l’acti­vi­tat, en resti una andròmina for­mant part del pai­satge”. Dotar d’una solució defi­ni­tiva la deso­lació de les urba­nit­za­ci­ons amb dèficits és una vella ambició del govern, cons­ci­ent que és un pro­blema de prou volada que, de 1.600 urba­nit­za­ci­ons a Cata­lu­nya, 730 tin­guin greus man­can­ces. Cal recor­dar que el 2009 es va apro­var una llei d’urba­nit­za­ci­ons amb dèficit, que no va reei­xir en el seu des­ple­ga­ment, amb poques urba­nit­za­ci­ons que s’hi hagues­sin aco­llit. De fet, la llei de ter­ri­tori i la seva avant­sala, els PDU que s’estan imple­men­tant, “el que plan­te­gen és que aquest model no torni a aparèixer, i a par­tir d’aquí hem de veure què fem amb les urba­nit­za­ci­ons que tenim. La llei pre­veu un trac­ta­ment espe­cial, i que es puguin dotar d’un mínim de ser­veis, que no cal que siguin els matei­xos que dema­nem als entorns urbans, perquè en puguin assu­mir els cos­tos”. Caldrà fer una anàlisi cas per cas: “Hi ha urba­nit­za­ci­ons a prop dels entorns urbans, que es poden den­si­fi­car, men­tre que, pel que fa a les urba­nit­za­ci­ons allu­nya­des, hau­rem de poder satis­fer els ser­veis mínims amb cos­tos bai­xos.” D’ençà que va emer­gir aquesta llei que pretén menar cap a una cul­tura urbanística com­ple­ta­ment dife­rent, el debat s’ha anat enri­quint, prova de les pre­o­cu­pa­ci­ons que sus­ci­ten les dinàmiques de la nos­tra geo­gra­fia.

Des de la pre­sidència de la Soci­e­tat Cata­lana d’Orde­nació Ter­ri­to­rial (SCOT), Josep Antoni Báguena creu que bona part dels pro­ble­mes actu­als vin­drien de tendències errònies dels noranta: “Als noranta, un cop es van haver endreçat les ciu­tats, en situ­a­ci­ons molt precàries, es va inten­tar, però amb poca ener­gia, fer pla­ne­ja­ment ter­ri­to­rial, men­tre que sí que va haver-hi empenta per fer una trans­for­mació del sòl molt acce­le­rada, amb vocació de fer justícia ter­ri­to­rial, però no del tot reei­xida.” Posa d’exem­ple la Cer­da­nya per obser­var: “Els plans urbanístics van ser més aviat una res­posta a una demanda social d’un mal ano­me­nat benes­tar pel que fa a la pro­pi­e­tat del sòl i, en canvi, no ser­vei­xen per pre­ve­nir els mals que avui estem patint.” Sí, cer­ta­ment, en aquells temps de bom­bo­lla immo­biliària hi havia una certa demanda de caseta, o casa­lot, a la Cer­da­nya i a la Costa Brava, i una colla de pro­mo­tors ama­tents a satis­fer els seus desit­jos. La qüestió és si aquests pro­pi­e­ta­ris emba­da­lits amb l’horitzó medi­ter­rani o les penyes altes han estat prou cons­ci­ents dels cos­tos que gene­ren la reco­llida d’escom­bra­ries, la segu­re­tat, el trans­port esco­lar, el man­te­ni­ment de ser­veis bàsics o de vials i vore­res o la il·lumi­nació, entre altres ser­veis.

Per Báguena, als res­pon­sa­bles muni­ci­pals, els va man­car molt sovint força “per con­te­nir la vocació de pro­pi­e­ta­ris i pro­mo­tors d’urba­nit­zar i trans­for­mar el sòl per obte­nir unes plusvàlues. I això va ser, en part, perquè la nor­ma­tiva urbanística no els donava les eines necessàries”. També hi va man­car pers­pec­tiva per veure que “l’apro­fi­ta­ment econòmic que han tin­gut els ajun­ta­ments ho va ser jus­ta­ment en el procés de trans­for­mació del sòl, via llicències; però, un cop el sòl ha estat trans­for­mat, no s’ha rever­tit en uns IBI o unes càrre­gues que els pro­pi­e­ta­ris han de donar a les admi­nis­tra­ci­ons locals per man­te­nir els cos­tos d’aquest model urba­nit­za­dor”.

Al vol­tant dels recents PDU de des­clas­si­fi­cació de sòls no sos­te­ni­bles, Báguena en des­taca “el gra fi de les seves pro­pos­tes, van nucli a nucli, van a cer­car quina és la casuística dels assen­ta­ments urbans, no només de cadas­cun dels muni­ci­pis. Això és molt bo, ja que entren a millo­rar una for­ma­lit­zació física de les expec­ta­ti­ves de crei­xe­ment, i no ho fan en grans mag­ni­tuds, sinó en funció d’uns vec­tors pai­satgístics, ambi­en­tals, demogràfics i de dinàmica econòmica del muni­cipi”.

Un dels punts més espi­no­sos d’aquest debat sobre la Cata­lu­nya física és si un nou urba­nisme massa res­tric­tiu con­di­ci­ona el crei­xe­ment demogràfic i econòmic d’alguns ter­ri­to­ris. Per Báguena, “dir que limi­tar el crei­xe­ment d’aquests muni­ci­pis és anar en con­tra del seu desen­vo­lu­pa­ment econòmic és una fal·làcia”: “Tenim unes obli­ga­ci­ons de caire ètic de man­te­ni­ment del pai­satge, d’inten­tar rever­tir la dinàmica econòmica del ter­ri­tori, per anar cap a una eco­no­mia cir­cu­lar, una eco­no­mia més verda, que no generi més des­pesa de car­boni.” Cer­ta­ment, com diu Báguena, “la majo­ria de les ope­ra­ci­ons de noves edi­fi­ca­ci­ons del Piri­neu són sego­nes residències, i això genera des­plaçaments. Les afec­ta­ci­ons deri­va­des d’un ús molt feble d’aquest tei­xit resi­den­cial són impor­tants, els efec­tes pic d’uti­lit­zació mas­siva de deter­mi­nats caps de set­mana genera als ajun­ta­ments uns pro­ble­mes perquè no estan dimen­si­o­nats per poder-los aten­dre”. També posa l’accent en aquest fet: “A mesura que anem cons­truint anem per­dent tei­xits urbans molt rics, els nuclis antics dels pobles s’estan bui­dant, estan caient les cases dels pobles. No podem gene­rar nova ciu­tat men­tre dei­xem caure la ciu­tat antiga, que jus­ta­ment és la que conté tota una càrrega patri­mo­nial i de pai­satge que no tenen les noves ope­ra­ci­ons urbanísti­ques.”

La vin­guda d’una nova manera de ser al ter­ri­tori, que s’ha expres­sat amb els PDU, pot tenir efec­tes impre­vis­tos, i per­ver­sos, com alerta Báguena: “Amb aquests PDU es reti­ren d’urba­nit­zació molts sec­tors, bravo, però molts altres sec­tors que no es reti­ren es refor­mu­len, per encai­xar-los millor, bravo. Ara bé, aquesta refor­mu­lació podria anar més enllà, podria ser més ambi­ci­osa, perquè, en el moment en què refres­ques aquells sec­tors que segu­ra­ment havien que­dat latents, estàs legi­ti­mant uns crei­xe­ments que no són sos­te­ni­bi­lis­tes però que, a par­tir d’ara, és molt difícil posar en qüestió per part de les admi­nis­tra­ci­ons, es jus­ti­fi­quen alguns crei­xe­ments que segu­ra­ment podrien ser sus­cep­ti­bles d’haver-los reti­rat.”

De la futura llei del ter­ri­tori, Josep Antoni Báguena des­taca el con­cepte de cadu­ci­tat del pla­ne­ja­ment: “Allò que no hagis desen­vo­lu­pat al llarg de sis, 12 o 20 anys, deixa de tenir efecte, perquè les con­di­ci­ons soci­als i econòmiques can­vien, tal­ment com les pri­o­ri­tats polítiques. Evi­dent­ment, si avui estem par­lant de l’emergència climàtica, no podem res­pon­dre a això amb un model urbanístic plan­te­jat fa 20 anys.” Tan­ma­teix, aquesta fle­xi­bi­li­tat, com reco­neix Báguena, pot esde­ve­nir per­versa: “Pot venir un Adel­son a mun­tar un Euro­ve­gas i dema­nar que li facin una pla­ni­fi­cació urbanística ad hoc per poder fer-ho de manera legal.”

Des del sec­tor dels pro­mo­tors, d’entrada hom troba rao­na­ble que es revi­sin pla­ne­ja­ments antics, però es demana anar amb compte amb res­tric­ci­ons urbanísti­ques que, a parer de l’Asso­ci­ació de Pro­mo­tors i Cons­truc­tors d’Edi­fi­cis Cata­lu­nya (APCE), poden tra­duir-se en una atu­rada gene­ral del sec­tor i del crei­xe­ment de l’eco­no­mia. Per Joan Marc Torr­rent, direc­tor gene­ral d’APCE, “en un cas com el Piri­neu, hom parla de voler donar pros­pe­ri­tat a zones rurals, i per altra banda des­clas­si­fi­quen sòls urba­nit­za­bles. Si no poten­ciem sec­tors com el turisme, aquesta Cata­lu­nya buida serà més buida”. Per exem­pli­fi­car el que creu un excés rigo­rista, Tor­rent exposa: “S’han des­clas­si­fi­cat ter­renys en pen­dents supe­ri­ors al 20%, i això difi­culta la pro­moció.” Per la seva banda, el pre­si­dent de l’asso­ci­ació, Lluís Marsà, explica que, en el cas del lito­ral gironí, “el con­se­ller Joa­quim Nadal ja va implan­tar noves nor­mes per espon­jar el ter­ri­tori, va des­clas­si­fi­car deter­mi­na­des zones”. Recorda que amb la pròrroga de la llei de cos­tes, el 2013, “es va per­dre una ocasió històrica per actuar, per ender­ro­car allò que escaigués”.

Avisa que s’acos­ten temps en què sovin­te­ja­ran els liti­gis si s’atu­ren obres amb llicències dema­na­des. Com diu: “Podem anar a un atzu­cac de recla­ma­ci­ons, ja que es posa en qüestió el dret a edi­fi­car, que el puguis per­dre per un acte admi­nis­tra­tiu.” Lluís Marsà recorre a l’argu­ment de la demo­gra­fia per expres­sar que hi ha molta feina a fer: “Segons els demògrafs, neces­si­taríem cons­truir 25.000 habi­tat­ges per any, que s’hau­rien de dis­tri­buir per tot el país, per evi­tar que algu­nes zones per­din població.”

En àmbits muni­ci­pa­lis­tes, aquest menar cap a un urba­nisme menys expan­siu ha gene­rat un cert tras­bals, propi dels temps de tran­sició. Com s’explica des de l’Asso­ci­ació Cata­lana de Muni­ci­pis (ACM), “si bé es pot con­si­de­rar lògic un movi­ment que no per­meti espe­cu­lar més en zones que han cres­cut massa i estan en situ­ació de risc, d’altra banda hi ha el dret dels pro­mo­tors a urba­nit­zar segons els pla­ne­ja­ments ante­ri­ors”. Hom hi afe­geix: “Està bé fer moratòries i veure cas per cas, però hi haurà situ­a­ci­ons difícils de res­ca­ba­lar. Si algú demana indem­nit­za­ci­ons, qui pagarà? Els ajun­ta­ments no tenen diners per fer-ho.”

L’ACM ha obser­vat que, men­tre que a la Costa Brava hi ha una pressió veïnal que s’oposa a cons­truir més sobre el ter­ri­tori, al Piri­neu molts ajun­ta­ments tenien plans de créixer de manera rao­na­ble, amb ini­ci­a­ti­ves de turisme rural, que ara podrien que­dar en sus­pens.

En tot cas, l’Asso­ci­ació con­clou: “Hi ha un deca­latge entre la pla­ni­fi­cació dels noranta i la dels pri­mers anys del segle XXI, molt expan­sius, que ara, per cri­te­ris de mobi­li­tat i capa­ci­tat de pres­tar ser­veis, ja no és útil.” Al vol­tant dels PDU, apa­reix la ine­vi­ta­ble qüestió de l’auto­no­mia muni­ci­pal: “Cada muni­cipi es defen­sarà dient que l’auto­no­mia muni­ci­pal li dona dret sobre què vol ver i què no vol fer.”

Tot i que arreu del país fa forat una nova cul­tura d’un ús sos­te­ni­ble del ter­ri­tori, en algu­nes con­tra­des nia un sen­ti­ment de tracte injust. És el cas del Pallars Sobirà, on s’han revi­sat 61 àrees en què es podia edi­fi­car, amb 30 casos en què ja no hi haurà pro­moció. Tomàs Sen­te­nach, res­pon­sa­ble dels ser­veis tècnics del Con­sell Comar­cal del Pallars Sobirà, asse­nyala: “El ter­ri­tori ja estava prou afec­tat per totes les mesu­res de pro­tecció que hi ha, i ara els PDU s’afe­gei­xen a aquesta pressió urbanística, que només deixa un 10% d’àrees lliu­res a efec­tes urbanístics.” El muni­cipi d’Alt Àneu ha estat espe­ci­al­ment pres­si­o­nat: fins a 10 sec­tors en sòl urba­nit­za­ble han estat revi­sats. El seu alcalde, Xavier Llena, parla, sense embuts: “El PDU ha estat una intro­missió, ells deci­dei­xen què s’ha de fer amb el ter­ri­tori, i en el nos­tre cas en poques set­ma­nes tots els sòls urba­nit­za­bles s’han des­ca­ta­lo­gat.” Inter­preta: “Ens veuen com una reserva natu­ral, men­tre que han dei­xat màniga ampla a la Val d’Aran, es veu que allà sí que els és permès el crei­xe­ment econòmic.” Llena argu­menta: “A Alt Àneu teníem nor­mes sub­sidiàries ben defi­ni­des, i ara diuen que no s’han fet prou modi­fi­ca­ci­ons, en con­tra del nos­tre parer.” A Alt Àneu fan esment del que cre­uen que és un greuge com­pa­ra­tiu res­pecte del muni­cipi veí d’Esterri d’Àneu: “Tenen un POUM del 2008 molt més expan­siu, que fins i tot inclou la des­vi­ació del riu, però com que és més tardà no ha estat modi­fi­cat.” Entre 15 i 20 pro­pi­e­ta­ris d’Alt Àneu han resul­tat afec­tats pel PDU, i l’Ajun­ta­ment ja ha anun­ciat que pensa anar al con­tenciós si no hi ha modi­fi­ca­ci­ons per les al·lega­ci­ons que han efec­tuat. Llena argu­menta: “El PDU es con­tra­posa amb el pla ter­ri­to­rial, que és supe­rior, cosa que el fa il·legal, segons els nos­tres advo­cats.” Llena va a la qüestió de fons quan diu: “Neces­si­tem créixer per evi­tar el des­po­bla­ment i poder donar ser­veis, perquè amb menys con­tri­bu­ents, menys ser­veis.”

L’orde­na­ment apli­cat al lito­ral gironí amb el PDU, que ha revis­tat 202 sòls en què es pre­ve­ien nous crei­xe­ments, i ha evi­tat la cons­trucció de 15.037 nous habi­tat­ges, és valo­rat per Edu­ard de Ribot, por­ta­veu de la pla­ta­forma SOS Costa Brava, com “un pas enda­vant, però insu­fi­ci­ent”: “Se’ns diu des de la Gene­ra­li­tat que s’ha fet un 50% de des­clas­si­fi­cació de sòls urba­nit­za­bles, però el cert és que cinc muni­ci­pis han que­dat al marge: Pala­fru­gell, Palamós, Cas­tell-Platja d’Aro, Calonge i Cas­telló d’Empúries.” Com diu, eren muni­ci­pis en què la pressió veïnal, com a Aigua Gelida i Sant Sebastià, a Pala­fru­gell, havia atu­rat algun pro­jecte immo­bi­li­ari, “i ara tot això es pot reac­ti­var”. Una altra gran decepció per a SOS Costa Brava ha estat sa Guarda, a Cadaqués: “Havíem acon­se­guit sus­pen­dre un pro­jecte de 104 habi­tat­ges i un hotel que afec­tava parets de pedra seca, caba­nes i oli­ve­res i ara no es des­clas­si­fica, només es rebaixa la grandària i se’n rebaixa la cota edi­fi­ca­ble.” De Ribot té molt clar que “el govern hau­ria d’haver estat més valent i que el PDU hau­ria estat la dar­rera opor­tu­ni­tat de sal­var la Costa Brava”. Hom ha dit que s’ha man­tin­gut un poten­cial de cons­truir 15.000 habi­tat­ges “però això real­ment no ho sabem, perquè han que­dat fora de la des­clas­si­fi­cació cinc muni­ci­pis”. En tot cas, per a Edu­ard de Ribot és clar que “la Costa Brava ha exhau­rit la seva capa­ci­tat de càrrega, no admet més habi­tat­ges i des­truir ter­ri­tori. Val a dir, per exem­ple, que ja no queda aigua als bos­cos”. Com han asse­nya­lat alguns eco­no­mis­tes i fins i tot orga­nit­za­ci­ons sin­di­cals, l’expansió urbanística a la Costa Brava no ha estat sinònim de riquesa: “Els muni­ci­pis de la Costa Brava són més pobres que els de l’inte­rior, i els que pre­sen­ten un pit­jor PIB són els que més han cres­cut.” Hi afe­geix: “No és cert que el turisme aporti pros­pe­ri­tat econòmica, vegeu els casos de Llo­ret i Roses.” Des d’aquesta visió, el valor, més enllà de l’expec­ta­tiva econòmica que pugui ofe­rir una pro­moció immo­biliària, cal tro­bar-lo en el patri­moni natu­ral: “A causa del canvi climàtic, és més valuós un bosc cos­ta­ner, que fa les fun­ci­ons d’embor­nal del car­boni, que 20 cases.”

Espui, el desastre que no es vol repetir

Hi ha casos que són tota una lliçó d’allò que cal evitar. A l’indret d’Espui, a la Torre de Capdella (Pallars Sobirà), els primers anys del segle XXI l’empresa Fadesa va voler tirar endavant una actuació de dimensions faraòniques: unes potencialitats de 900 habitatges, 80 hotels i 80.000 m² de sostre. Tot plegat per aprofitar que es construirien unes noves pistes. El projecte va restar aturat per la crisi i el promotor va escampar la boira. Ara, per evitar que revifi aquest cas clar d’especulació desmesurada, el PDU ha desclassificat bona part d’aquella actuació. Un exemple que ha servit per exhibir el mateix rigor amb Espot, on s’ha desclassificat un sector a peu de les pistes de Super Espot, un bosc, on es podia desplegar tot un sector urbanístic i hoteler de pràcticament 40.000 m².

En el cas de la Costa Brava, a banda de desclassificacions importants, com ara cala Morisca i Pola Giverola, a Tossa de Mar, amb un total de 152 habitatges que ja no es construiran; Paratge Rodors i Interpals, a Pals, amb un total de 801 habitatges neutralitzats, i, sobretot, Aiguafreda, a Begur, on s’havien previst fins a 374 habitatges, que no seran ja bastits, talment com 255 habitatges escampats per aquest municipi, i que també han estat extingits.

Com desenvolupar un projecte de vida

Algunes dades semblen desmitificar allò que el turisme, i l’expansió urbanística que se li associa, és font de riquesa per a la comunitat. L’informe L’estacionalitat laboral a comarques gironines, elaborat per la UGT, és prou esclaridor del fet que, en tot cas, aquesta riquesa és efímera, no passa del miratge. A comarques on predomina el sector serveis, com ara l’Alt Empordà, el Baix Empordà i la Selva, l’ocupació pateix grans oscil·lacions entre el segon i tercer trimestre de l’any, una ocupació discontínua que, com diuen els autors, “no permet desenvolupar cap projecte de vida en aquestes comarques”. Així mateix, si anem a l’índex d’inestabilitat laboral, les comarques que encapçalen el rànquing negatiu són la Selva marítima (34,84%), el Baix Empordà (20,84%) i l’Alt Empordà (15,02%), molt lluny de la mitjana catalana, del 0,52%. Pel que fa a la renda familiar disponible, les comarques amb una ràtio més baixa, respecte de la mitjana catalana establerta en el 16,8, coincideixen amb les que tenen un índex d’inestabilitat més alt: l’Alt Empordà (12,8), el Baix Empordà (13,4) i la Selva (13,3).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.