Ramon Sentmartí
Director gerent de Prodeca
“Hem de vendre productes amb identitat pròpia per incrementar-ne el valor”
Treballem per aconseguir que un quilo de pomes sigui cada vegada més singular
El Fòrum neix per esdevenir l’espai de trobada del sector en el sentit més ampli
Comença l’any amb la primera gran trobada empresarial del sector agroalimentari de Catalunya. El I Fòrum #CatalanFood tindrà lloc dijous vinent, 16 de gener, a l’Espai Bital (José Agustín Goytisolo, 22-28), de l’Hospitalet de Llobregat, sota el lema Del volum al valor. Ramon Sentmartí, director gerent de Prodeca (Promotora d’Exportacions Agroalimentàries Catalanes), també lidera la trobada, que s’ha de convertir en la gran cita anual per a les empreses del sector.
Necessitava el sector una trobada com el Fòrum #CatalanFood?
Durant l’elaboració del pla estratègic 2019/20, vam constatar que era necessari crear espais de trobada per al sector, enfocats en temes de competitivitat, comercialització i internacionalització. A Catalunya no existeix una entitat que agrupi tot el sector, com ara la FIAB a l’Estat, i potser s’hauria de crear. Ara, de moment, comencem pel Fòrum #CatalanFood.
Es tracta d’una jornada dirigida tant a grans com a petites empreses?
L’agroalimentari és el primer sector econòmic del país, si tenim en compte el sector primari, la indústria transformadora –molt potent– i l’auxiliar directament vinculada, com ara la logística, l’embalatge, la maquinària, les aromes, els additius i un gran etcètera. Des d’aquest punt de vista, som un clúster líder a Europa i reconegut arreu del món. Les dades avalen el seu dinamisme. En aquest sentit, les exportacions no han parat de créixer. Tenim un sector molt obert al món, molt conscient que tot és canviant i que s’ha de ser molt competitiu i no parar de guanyar mercats. Tenint en compte tot això, pretenem que el Fòrum sigui un espai de trobada per a tothom, des de les grans companyies fins a les més petites de les empreses.
És un sector d’èxit però encara amb mancances?
El sector agroalimentari català té molta importància dins l’economia del país. S’ha internacionalitzat molt en els darrers anys, però encara hi ha molta feina per fer en molts dels seus subsectors. Un aspecte en el qual ens centrarem dijous vinent, com diu el lema de la jornada, és a vendre menys a granel, a pes, i passar a comercialitzar productes amb identitat, amb valor, que transmetin tota la qualitat que tenen.
Per exemple?
Un exemple podria ser l’oli. A Catalunya es fa un oli extraordinari, considerat un dels millors del món, però encara es ven força a granel, sobretot a Itàlia. Allà l’utilitzen per millorar el seu producte. El que hem d’aconseguir és fer això però a casa, generant més valor a les nostres empreses i al nostre producte.
I com es passa de la venda a pes al producte amb identitat pròpia?
Ja hem transmès que disposem d’un producte d’una qualitat excel·lent. Ara hem de comunicar, a més, que oferim un molt bon servei, un envasat dels productes diferenciat d’altres del mateix rang i uns proveïdors que actuen de manera correcta, seriosa i que compleixen tots els requisits. Hem de mirar de fer que, per exemple, un quilo de pomes sigui cada vegada més singular.
Com s’aconsegueix aquesta singularitat?
Precisament de com aconseguir-la en parlarem en el Fòrum. Com va afirmar un dels ponents que hi participarà, “tothom s’ha de diferenciar d’una manera o d’una altra perquè si no mor”. A Catalunya tenim productes reconeguts internacionalment per la seva gran qualitat, però també hem d’aconseguir que el servei s’adapti a la demanda del client, sigui del país que sigui, i fer-ho tant en la quantitat com en la presentació del producte. Hem de vincular el nostre producte a l’entorn al qual pertany, explicar com s’ha produït, la seva traçabilitat... En definitiva, hem de crear una singularitat que afegirà valor al producte i el diferenciarà de la resta.
Què veurem en el I Fòrum #CatalanFood?
A més de les intervencions de diversos ponents de prestigi, com ara Oriol Amat, Ken Hughes, Joan Riera i Beatriu Soler(https://www.prodeca.cat/admin_jvj/uploads/docs/20200103121008.pdf), que parlaran de les tendències de consum amb relació al consumidor i als canals de distribució, es donaran exemples d’empreses que han aconseguit passar amb èxit del volum al valor i s’explicaran les eines que tothom té a l’abast per aconseguir aquesta diferenciació. En el marc de la jornada, però el dilluns 13, es presentarà l’informe econòmic del sector i el seu pes dins l’economia catalana. I, en el mateix Fòrum, donarem a conèixer el projecte Àpats Catalunya, que pretén donar visibilitat als productes icònics i singulars de casa nostra, vinculats a la cuina. En aquest sentit, el 4 de març presentarem una llista dels restaurants que fan cuina catalana arreu del món.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.