Gran angular

Robotitzar fa vendre cinc vegades més

Un estudi de la UOC vincula el creixement dels ingressos amb el nivell assolit de robotització i digitalització

Les empreses que han robotitzat els seus processos venen fins a cinc vegades més, segons un estudi del catedràtic d’Economia de la UOC, Joan Torrent.

A l’estudi, després d’analitzar l’activitat i els resultats de 1.190 empreses catalanes, al llarg de 25 anys (1991-2016), Torrent conclou que, a banda que les companyies robotitzades poden multiplicar per cinc els seus ingressos, els empresaris catalans no saben treure tot el suc que podrien de les potencialitats de la revolució 4.0.

Com assenyala el professor Torrent a la seva recerca, els robots han doblat la presència en el teixit empresarial català durant les dues últimes dècades, i si en els anys noranta només dues de cada deu empreses (19,3%) tenien algun dels processos automatitzats mitjançant un robot, aquesta proporció puja fins a quatre de cada deu (39,4%) el 2016. Torrent assegura a l’estudi que les companyies que no s’han robotitzat són el 75,5% menys eficients que les que sí ho estan.

Una altra conclusió és que robotització no es tradueix necessàriament en pèrdua de llocs de treball. Tanmateix, en l’anàlisi de l’investigador tampoc es troben evidències que una inversió més gran en tecnologia aconsegueixi crear ocupació. La causa d’això és que l’ocupació es desplaça en el temps, és a dir, la tecnologia pot destruir ocupació a curt termini, però en crea d’una altra mena al cap d’un quant temps.

Joan Torrent remarca que digitalitzar i automatitzar no és només invertir en programari i cablatge: “la digitalització significa adaptar l’empresa a nous contextos estratègics i organitzatius.” Segons el catedràtic de la UOC, cal repensar els models d’organització des d’una òptica digital, i adaptar la formació i la qualificació de les persones que treballen braç a braç amb els robots, des del treballador de base fins als directius, cosa en què moltes companyies no acaben de reeixir.

Torrent alerta que “Les relacions de complementarietat tecnològica no s’estan traduint en millores de la productivitat, la qual cosa ens dona un toc d’atenció sobre les altres dimensions de la generació de valor que caldria adaptar per tal d’explotar tot el potencial de la transformació digital.”

Així mateix, segons aquesta recerca, les companyies que han incorporat els robots a les seves rutines es mouen millor en el terreny del comerç electrònic, i en fan més ús:una de cada quatre (25,7%) compra els materials digitalment als proveïdors i una de cada deu (10,7%) ven els seus productes per via digital a altres empreses.

A l’estudi també s’adverteix que les pimes fan una inversió considerablement més baixa que les grans empreses a robotitzar-se i innovar, cosa que es tradueix en balanços pitjors.

Hom també adverteix del risc que es dibuixi un mapa empresarial dual, una divisió entre les que estan actualitzades tecnològicament, cosa que les fa més productives, i les que resten endarrerides. Torrent recomana a l’estudi, que constata que les pimes es van quedant desplaçades, que petites i mitjanes empreses facin un esforç més gran en l’adopció de la innovació tecnològica. A més, recomana a l’Administració l’elaboració de polítiques públiques que abordin de manera integral aquests reptes. “Poques coses hi ha més progressistes que capacitar les pimes per a entrar en la nova onada de la digitalització”, considera l’autor de l’estudi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.